ابراز تمایل ترامپ برای ملاقات با کیم مورد استقبال قرار نگرفت

آخرین دیدار رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی نتیجه ملموسی به دنبال نداشت

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در مرز دو کره، ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹/Brendan Smialowski / AFP

رهبر کره شمالی به ملاقات دیگری با دونالد ترامپ علاقه‌ای ندارد، اگرچه رییس‌جمهور آمریکا اخیرا اشاره کرده بود این دو به زودی ملاقات خواهند کرد.

این گفته بر اساس اظهارات کیم کی گوان، مشاور وزارت امور خارجه کره شمالی است که به آژانس خبری این کشور گفت توییت یکشنبه شب آقای ترامپ که اظهار داشت «تو را به زودی خواهم دید!» حاکی از تمایل دوطرفه به چنین ملاقاتی نیست.

آقای کیم به آژانس خبری کره شمالی گفت: «برداشت من از توییت رییس‌جمهور در ۱۷ نوامبر این بود که از نشستی بین ایالات متحده و جمهوری خلق کره خبر می‌دهد، اما ما دیگر به چنین ملاقات‌هایی که کاملا برای ما بی‌فایده هستند، علاقه‌ای نداریم.»

آقای کیم همچنین اظهار داشت که آقای ترامپ می‌خواهد این گونه جلوه دهد که در موضوعات شبه‌جزیره کره در حال پیشرفت و توافق هستیم ولی نیت اصلی او تاخیر انداختن است.

او گفت: «ما دیگر به رییس‌جمهور آمریکا بهانه‌ای برای خودستایی و رجزخوانی نخواهیم داد وقتی در ازای آن هیچ چیز دریافت نکرده‌ایم. وقتی رییس‌جمهور ترامپ از این مذاکرات به‌عنوان دستاوردهای خویش ستایش می‌کند ما نیز باید چیزی درخور از آن دریافت کرده باشیم.»

آقای ترامپ روز یکشنبه گفت کیم جونگ اون باید در پذیرش این توافق‌نامه سریع باشد و اشاره به نشستی دیگر در آینده نزدیک کرد.

آقای ترامپ توییت کرد: «تو باید سریع عمل کرده و توافق‌نامه را نهایی کنی. تو را به زودی خواهم دید.»

این اظهارت رییس‌جمهور ایالات متحده بعد از ستایش آقای کیم در ماه اکتبر از رابطه «ویژه» خود با آقای ترامپ صورت پذیرفت که اظهار داشت رهبر هر دو کشور «به هم اعتماد دارند» گرچه مذاکرات عملی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ پیشتر در سال جاری میلادی در سوئد از هم فرو پاشید.

آقای ترامپ و آقای کیم در ماه ژوئن در منطقه نظامی‌زدایی شده میان دو کشور کره جنوبی و شمالی با هم ملاقات کردند که اقدامی بی‌سابقه برای رییس‌جمهور ایالات متحده و رهبر کره شمالی بود.

© The Independent

بیشتر از جهان