بورل: آتش‌بس روس‌ها بی‌اعتبار و ریاکارانه است

به‌گفته بورل زمانی که یک متجاوز اعلام آتش‌بس می‌کند باید به آن بدبین بود

به‌گفته بورل، تبلیغات روسیه برای اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا را مسئول بالا رفتن بهای مواد غذایی معرفی می‌کند بی‌پایه است -  François WALSCHAERTS / AFP

یک روز بعد از اعلام آتش‌بس یکجانبه نیروهای روسیه در اوکراین، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصمیم کرملین، برای اعلام آتش‌بس را «ریاکارانه» توصیف کرد. بورل همچنین روسیه را متهم کرد که با تداوم اقدامات نظامی خود در اوکراین، از جمله مین‌گذاری مزارع، موجب بالا رفتن بهای مواد غذایی شده است.

خبرگزاری فرانسه شامگاه جمعه ششم ژانویه، ۱۶ دی‌ماه، در گزارشی به‌نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: کرملین کلا فاقد وجاهت است و بیانیه آتش‌بس نیز بی‌اعتبار است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مراکش گفت این روسیه است که آغازگر جنگ بوده است. به‌گفته بورل، زمانی که یک متجاوز اعلام آتش‌بس می‌کند، ریاکارانه است و باید به آن بدبین بود.

مقام‌های اوکراینی نیز روز پنجشنبه در واکنش به اعلام آتش‌بس روس‌ها گفتند تا زمانی که نیروهای متجاوز روسیه از سرزمین‌های اشغال‌شده خارج نشوند، هیچ آتش‌بسی را قبول نخواهند کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خواهان توقف کامل حملات روسیه و خروج نظامیان روسیه از خاک اوکراین شد.

 YURIY DYACHYSHYN / AFP

روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، به مناسبت فرا رسیدن کریسمس ارتدوکس‌ها، به نیروهای نظامی روسیه در اوکراین فرمان آتش‌بس داد.

آتش‌بس یکجانبه نیروی روسیه از ظهر روز جمعه به وقت محلی به مدت ۳۶ ساعت شروع شده است. بسیاری از مسیحیان ارتدوکس، از جمله در روسیه و اوکراین، کریسمس را در روزهای ششم و هفتم ژانویه جشن می‌گیرند. این نخستین آتش‌بس از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته به‌حساب می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بورل همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراکش، ضمن اشاره به بهای بالای انرژی و مواد غذایی در جهان، روسیه را متهم کرد که با به‌کارگیری «تبلیغات کاذب» سعی می‌کند تحریم‌های اتحادیه اروپا را عامل تورم و بالا رفتن بهای مواد غذایی و انرژی در جهان معرفی کند.

از زمان شروع تهاجم روسیه به اوکراین، بهای مواد غذایی در جهان به‌شدت بالا رفته است. روسیه و اوکراین، هر دو از تولید‌کنندگان اصلی غلات و کودهای کشاورزی در جهان به‌شمار می‌روند. 

به‌گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تبلیغات روسیه برای اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا را مسئول بالا رفتن بهای مواد غذایی معرفی کند بی‌پایه است.

بورل ارتش روسیه را متهم کرد که جاده‌ها و انبارهای غلات اوکراین را ویران کرده است، در مزارع کشاورزی مین‌گذاری کرده است و بنادر این کشور را به محاصره خود در آورده است.

بیشتر از جهان