مهدی بیک، دبیر سرویس سیاسی روزنامه اعتماد، بازداشت شد

بازداشت خبرنگارانی که اخبار بازداشت‌شدگان را در ایران پوشش می‌دهند، همچنان ادامه دارد

 مهدی بیک در روزنامه اعتماد و صفحات مجازی‌اش، خبرهای مربوط به بازداشت‌شدگان و احکام اعدام را پوشش می‌داد

Twitter:/@zahra89628851

مهدی بیک، دبیر سیاسی روزنامه اعتماد، بازداشت شد. همسر این روزنامه‌نگار، صبح روز جمعه ۱۶ دی، با اعلام این خبر نوشت: «همسرم مهدی بیک، دبیر سرویس سیاسی روزنامه اعتماد، دیروز توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و موبایل، لپ‌تاپ و وسایلش ضبط شد.»

مهدی بیک در روزنامه اعتماد و صفحات مجازی‌اش، خبرهای مربوط به بازداشت‌شدگان و احکام اعدام را پوشش می‌داد. او گفت‌وگوهای بسیاری با خانواده کشته‌شدگان خیزش سراسری و همچنین خانواده محکومان به اعدام داشت و اخبار مربوط به آنان را پوشش می‌داد. در ماه‌های گذشته، فشارهای امنیتی بر روی خبرنگاران، به‌ویژه در روزنامه‌های شرق، هم‌میهن و اعتماد بیش ‌از پیش شدت گرفته است.

فشارهای امنیتی به رسانه‌ها و خبرنگاران مستقل در ایران از روزهای ابتدایی خیزش سراسری چند برابر شده است. به گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، نهادهای امنیتی تا‌کنون دست‌کم ۶۰ خبرنگار را بازداشت کرده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز این عدد را بیش از ۷۳ نفر عنوان می‌کند.

همچنین به گزارش خبرگزاری هرانا، روح‌الله زرین، خبرنگار ساکن شهرستان قروه، روز پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه، بازداشت شد. یک منبع آگاه در‌مورد بازداشت زرین به هرانا گفت: «نیروهای امنیتی در زمان بازداشت، منزل او را مورد تفتیش قرار دادند و شماری از وسایل الکترونیکی او را ضبط کرده و با خود برده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز میلاد علوی، خبرنگار روزنامه شرق، روز یکشنبه ۱۱ دی، با حضور در دادسرای زندان اوین بازداشت شد. ماموران ۲۲ آذرماه با حضور در منزل او، لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراهش را ضبط کرده بودند. پس از آن علوی صبح روز یکشنبه برای ارائه توضیحات به دادسرای اوین رفته بود که در تماس با خانواده از بازداشت خود خبر داد. میلاد علوی نیز ازجمله خبرنگارانی بود که مصاحبه و گزارش‌هایی از وضعیت خانواده بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در روزنامه شرق تهیه و منتشر کرده بود.

بسیاری از روزنامه‌نگاران نیز در بیش از ۱۰۰ روز گذشته با تماس‌های تهدیدآمیز نهادهای امنیتی روبرو شدند. برخی از روزنامه‌نگاران نیز پس از یورش نیروهای امنیتی به خانه‌هایشان و ضبط لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه و وسایل شخصی‌شان، با احضار به اطلاعات سپاه یا دفتر پیگیری وزارت اطلاعات، به طی کردن دوره‌های بازجویی مجبور شده‌اند.

احمد مازنی، نماینده مجلس دهم، نیز در انتقاد از بازداشت گسترده خبرنگاران گفت: «اگر بنا بر بازداشت، محاکمه و زندان باشد، خیلی‌ها از خبرنگاران جلوترند. مثلا کسانی که سال ١۴٠٠ به مردم وعده رفاه، ارزانی، توافق خوب، تورم تک‌رقمی و گشت ارشاد مسئولان داده‌اند.»

چندی پیش علی مجتهدزاده، وکیل مدافع ویدا ربانی، روزنامه‌نگار بازداشتی، از محکومیت موکلش به شش سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و ۱۵ ماه حبس دیگر به اتهام تبلیغ علیه نظام خبر داد. حکم او در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است.