رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به دور هفتم کشید

مک‌کارتی با وجود شش بار شکست در رای‌گیری و پافشاری ۲۰ نماینده جمهوری‌خواه، کماکان به ریاست امیدوار است

لجبازی یا پافشاری ۲۰ نفر از جمهوری خواهان تا اینجای کار بازی این روزهای حزبشان را به هم زده است - WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

مک‌کارتی برای دومین روز موفق نشد آرای لازم برای کسب عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را به دست‌ آورد و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایالات متحده روز چهارشنبه، برای دومین بار متوالی، در انتخاب رئیس مجلس نمایندگان ناکام ماندند. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، برای متحد شدن پشت سر کوین مک‌کارتی به جمهوری‌خواهان پیام داده بود اما منتقدان مک‌کارتی همچنان زیر بار نرفتند و به او رای ندادند.

پس از سه رای‌گیری ناموفق و یک دور گفت‌وگو پشت درهای بسته، به نظر می‌رسد مک‌کارتی نه‌تنها به مقام ریاست مجلس نمایندگان نزدیک نمی‌شود، بلکه دورتر هم می‌شود و سرنوشت جایگاه قدرتمندی که در حد جانشینی ریاست‌جمهوری حائز اهمیت است، هنوز مشخص نیست.

اعضای کنگره قبل از سوگند یاد کردن و شروع به کار قانون‌گذاری، یک رئیس معرفی کنند. به گزارش رویترز مک‌کارتی، نماینده کالیفرنیا، از سال ۲۰۱۹ یکی از مهم‌ترین چهره‌های جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان بود و تلاش‌های موفقیت‌آمیز حزبش برای به دست آوردن کنترل کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ را رهبری می‌کرد؛ اما او اکنون در شش رای‌گیری متوالی دو روز اخیر نتوانسته است پیروز شود، چرا که گروهی متشکل از ۲۰ محافظه‌کار تندرو او را از نظر ایدئولوژیکی قابل‌اعتماد نمی‌دانند و از حمایت از او خودداری کرده‌اند و به این ترتیب او از کسب ۲۱۸ رای لازم برای احراز این پست باز مانده است.

نتایج این رای‌گیری‌های مداوم طرفداران مک‌کارتی را ناامید کرده و لجبازی یا پافشاری ۲۰ نفر از جمهوری‌خواهان بازی این روزهای حزبشان را تا اینجای کار به هم زده است. ترنت کلی، نماینده جمهوری‌خواه، در یک کنفرانس خبری گفت: «شما ۲۰ نفر دارید که می‌خواهند ۲۰۱ نفر بدون‌قیدوشرط تسلیم آن‌ها شوند. خب؛ من بدون‌قیدوشرط تسلیم نخواهم شد.»

حزب جمهوری‌خواه در انتخابات نوامبر موفق شد اکثریت را به دست آورد اما جنگ رهبری برای اکثریت جمهوری‌خواه جدید در مجلس نمایندگان، شروعی ناامیدکننده را رقم زد. این مبارزات داخلی می‌تواند از چالش‌هایی خبر دهد که این حزب ممکن است طی دو سال آینده و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، با آن‌ها مواجه شود.

آخرین باری که مجلس نمایندگان آمریکا نتوانست در اولین رای‌گیری رئیس مجلس را انتخاب کند، سال ۱۹۲۳ بود؛ در جریان رقابتی که برای حل آن، ۹ بار رای‌گیری شد. با این حال مک‌کارتی چندان نگران به نظر نمی‌رسد و می‌گوید شرایط در حال پیشرفت است. او پس از دیدار با مخالفان جمهوری‌خواه خود، به خبرنگاران گفت: «فکر نمی‌کنم رای دادن امشب تفاوتی داشته باشد، اما احتمالا در رای‌گیری‎‌‌های آینده اتفاقی می‌افتد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواداران او امیدوار بودند که مک‌کارتی با صحبت‌هایش بتواند رای‌ مخالفان را برگرداند اما همان‌طور که روز بدون هیچ نشانه‌ای از پیشرفت به پایان رسید، به نظر می‌رسید که امید جمهوری‌خواهان به موفقیت مک‌کارتی هم ضعیف‌تر شده است.

با این حال فاکس‌نیوز خبری امیدوارانه‌تر منتشر کرد؛ یکی از اعضای حزب جمهوری‌خواه به فاکس نیوز اطلاع داد که کوین مک‌کارتی و اعضای گروه آزادی مجلس نمایندگان کماکان در حال بحث در مورد دادن امتیازهای بیشتر به مخالفان‌اند تا سرانجام بتوانند ۲۱۸ رای لازم را کسب کنند. بر این اساس، هفتمین رای‌گیری ظهر پنجشنبه به وقت آمریکا برگزار خواهد شد.

این احتمال نیز وجود دارد که انتخاب رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام با کمک دموکرات‌ها و گزینه‌ای دیگر به نتیجه برسد. رو کانا، نماینده دموکرات کنگره، گفت که می‌تواند از یک جمهوری‌خواه میانه‌رو حمایت و با این کار از هدر رفتن بودجه دولت جلوگیری کند. او از برایان فیتزپاتریک، مایک گالاگر و دیوید جویس، نمایندگان جمهوری‌خواهان کنگره، به عنوان نفرات احتمالی یاد کرد.

البته حکیم جفریز، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان، به خبرنگاران گفت که جمهوری‌خواهان در مورد این گزینه با دموکرات‌ها تماس نگرفته‌اند. جمهوری‌خواهان دنبال این بودند که تعیین کنند آیا مک‌کارتی می‌تواند آرای کافی برای موفقیت به عنوان رئیس مجلس را از طریق مذاکره با مخالفانش به دست آورد یا خیر. این گروه خواهان کنترل بیشتر بر او هستند.

مک‌کارتی تنها ۲۰۱ رای از ۲۱۸ رای موردنیاز را به دست آورده است؛ در حالی که ۲۰ جمهوری‌خواه روز چهارشنبه به بایرون دونالدز، نماینده جمهوری‌خواهی که اولین بار در سال ۲۰۲۰ انتخاب شد، رای دادند. یک جمهوری‌خواه هم از حمایت از یک نامزد خاص خودداری کرد. همه ۲۱۲ نماینده دموکرات مجلس نیز به جفریز رای دادند.

مخالفان مک‌کارتی معتقدند که جنگ رهبری کنگره می‌تواند هفته‌ها طول بکشد. باب گود، نماینده جمهوری‌خواه، می‌گوید: «ارزش این را دارد که چند روز یا چند هفته وقت بگذارید تا بهترین گزینه ممکن را به دست آورید.»

ترامپ روز چهارشنبه پیش از رای‌گیری نوشت: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه اعضای بزرگ جمهوری‌خواه مجلس به کوین رای دهند.» پیامی که البته مخالفان مک‌کارتی چندان علاقه‌ای به آن نداشتند. ترامپ در میان جمهوری‌خواهان یک چهره با نفوذ باقی مانده و تاکنون تنها نامزد معرفی‌شده برای انتخابانت ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ است. کنترل جمهوری‌خواهان بر مجلس می‌تواند به این حزب قدرت دهد تا دستور کار قانون‌گذاری جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات، را ناکام بگذارد.