اولین جلسه شورای امنیت در سال ۲۰۲۳ برگزار شد

این نشست با حضور پنج عضو جدید غیردائمی شورای امنیت، اکوادور، موزامبیک، سوئیس، ژاپن و مالت آغاز شد

دستیار نماینده عالی سازمان ملل: اطلاعات درباره توان شیمیایی سوریه دقیق کامل نیست - Ghazal Vaisi

اولین جلسه شورای امنیت در سال جاری، روز پنجشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی)‌، در‌مورد وضعیت خاورمیانه با تمرکز بر تحولات سوریه برگزار شد.

ایشیکان کیمی‌هیرو، سفیر ژاپن و رئیس دوره‌ای این شورا برای ماه ژانویه، ریاست این نشست را بر عهده داشت. این نشست با حضور پنج عضو جدید غیردائمی شورای امنیت، اکوادور، موزامبیک، سوئیس، ژاپن و مالت آغاز شد.

آددجی ابو، دستیار نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح، در این نشست در مورد تهدیدات صلح و امنیت بین‌المللی گفت: «با توجه به ابهام‌های موجود و ناهماهنگی‌هایی که همچنان حل نشده باقی است، دبیرخانه فنی ارزیابی می‌کند که در این مرحله، اعلامیه ارائه شده سوریه طبق کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی نه دقیق و نه کامل است.» او افزود: «ما از سوریه می‌خواهیم که با فوریت به تمام درخواست‌های دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پاسخ دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده امارات متحد عربی نیز در این نشست گفت: «این موضوع فقط با گفت‌وگو حل می‌شود و امارات متحده عربی، سوریه و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را تشویق می‌کند که طبق کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی جلو بروند. سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با یک ماهیت فنی ایجاد و تاسیس شد و راهبرد حاکم بر آن مبنی بر تصمیم‌گیری با اجماع و رویکرد غیرسیاسی است.»

نیکلاس دو ریوایر، نماینده فرانسه نیز در نشست شورای امنیت، با اشاره به مسئله سوریه گفت: «سوریه باید فورا در مورد انبار سلاح‌های شیمیایی خود که همچنان در دست دارد، شفافیت نشان دهد. وقت آن رسیده است که دمشق طبق تعهدات بین‌المللی خود عمل کند. این تنها راهی است که قادر خواهد بود حقوق و امتیازات خود را بازیابی کند.»

بیشتر از جهان