مرد پاکستانی برای شصتمین‌بار پدر شد

این ۶۰ فرزند را سه همسر جان محمد به‌ دنیا آورده‌اند؛ هرچند متاسفانه ۵ تن مرده‌اند، اما ۵۵ فرزند دیگر جان محمد همگی زنده و سالم‌اند

این مرد کثیرالاولاد آرزوی ازدواج دیگری نیز در سر دارد و درحال جستجو برای یافتن همسر چهارم خود است -- Banaras Khan / AFP

در نخستین روز سال ۲۰۲۳ میلادی همسر جان محمد، ساکن کویته، فرزندی به دنیا آورد که تعداد فرزندان این مرد پاکستانی را به عدد ۶۰ رساند.

این ۶۰ فرزند را سه همسر جان محمد به‌ دنیا آورده‌اند؛ هرچند متاسفانه ۵ تن مرده‌اند، اما ۵۵ فرزند دیگر جان محمد همگی زنده و سالم‌اند.

به گزارش پاکستان‌تودی، جان محمد به خبرنگاران گفت که از تولد یک فرزند دیگر همزمان با فرارسیدن سال جدید، بسیار خوشحال است. او گفت که این بچه «حاجی خوش خال خان» نام خواهد داشت.

سه زن و فرزندان جان محمد همگی در یک خانه زندگی می‌کنند. او یک داروساز تجربی است که درمانگاه خود را در حومه شهر کویته اداره می‌کند.

این مرد کثیرالاولاد آرزوی ازدواج دیگری نیز در سر دارد و درحال جستجو برای یافتن همسر چهارم خود است.

جان محمد پیش‌تر گفته بود هدفش داشتن ۱۰۰ فرزند است و خدا را شکر می‌کند که فرزندان بسیاری به او عطا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق آمار بانک جهانی و دولت، پاکستان با حدود سه فرزند به ازای هر زن، بالاترین نرخ زاد و ولد را در جنوب آسیا دارد و گمان می‌رود که سرشماری آینده نیز از تداوم رشد این نرخ حکایت کند.

بانک دولتی پاکستان هشدار داد که این کشور ممکن است در پی افزایش جمعیت و گرم‌شدن زمین، با تهدید امنیت غذایی روبرو شود.

دکتر لوی شبانه، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) در پاکستان، در نشریه نیشن نوشت: «کشورهای فقیر از حکومتداری ضعیف رنج می‌برند. پاکستان ازلحاظ شاخص فساد در رتبه ۱۴۰ از ۱۸۰ قرار دارد و فقیرترین کشورها مانند سودان جنوبی، افغانستان، سوریه و سومالی در بالاترین رتبه‌های این فهرست قرار دارند.» 

به نظر دکتر شبانه، زنان فرصتی ازدست‌رفته برای توسعه پاکستان محسوب می‌شوند. اکثر کشورهای فقیر کمترین مشارکت نیروی کار زن را به‌عنوان درصدی از کل فعالان اقتصادی دارند که در یمن با رتبه ۱۸۱، این میزان کمترین است، و  پاکستان در رتبه ۱۶۸ قرار دارد. بنابراین، کاهش فقر ازطریق کنترل جمعیت انجام نمی‌شود، بلکه از طریق برابری جنسیتی، سرمایه‌گذاری در حقوق زنان، ازجمله حق انتخاب در زمینه تولید مثل، مهارت‌ها و فرصت‌ها، سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی و حکمرانی خوب انجام می‌شود.

بیشتر از زندگی