صدور کیفرخواست برای دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران

وزیر خارجه فرانسه پیشتر دستگیری سیسیل کولر و شریک زندگی‌اش، ژاک پری، در تهران را تایید کرده بود

تصویر سیسیل کولر و ژاک پری به روایت ویدیو اعترافات صداوسیما-برگرفته از ویدیوی شبکه خبر

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که در ارتباط با پرونده دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران، کیفرخواست صادر شده، اما هنوز رایی صادر نشده است.

سخنگوی قوه‌‌ قضائیه، روز سه‌شنبه، ۱۳ دی‌ ماه، بدون اشاره به هویت دو فرانسوی بازداشت‌شده، اتهام آن‌ها را «جاسوسی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» اعلام کرد.

وزیر خارجه فرانسه در ماه نوامبر دستگیری سیسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای «قدرت کارگران» فرانسه، و شریک زندگی‌اش، ژاک پری، در تهران را تایید کرد. کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در مصاحبه با روزنامه پریزین گفت: «ما نگران دو شهروند دیگریم. تلاش می‌کنیم که اطلاعات متناقض را بررسی کنیم. اگر هدف [ایران] باج‌گیری از ما است، راه اشتباهی را برای برخورد با فرانسه درپیش گرفته است.»

تلویزیون جمهوری اسلامی پیش از این، ویدیوی اعترافات اجباری این زوج فرانسوی را پخش کرد که به جاسوسی علیه ایران اعتراف می‌کنند، اعترافاتی که خشم فرانسه را درپی داشت. وزارت خارجه فرانسه در واکنش به این اعترافات آن را «شرم آور» و «نفرت‌انگیر» توصیف کرد و اقدام جمهوری اسلامی را «گروگان‌گیری دولتی» خواند.

سخنگوی قوه قضا‌‌ئیه جمهوری اسلامی علاوه‌بر این، روز سه‌شنبه از صدور کیفرخواست برای پرونده یک متهم بلژیکی خبر داد و گفت که پرونده این فرد در دادگاه انقلاب درحال رسیدگی است. ستایشی از این متهم بلژیکی نامی نبرده است، اما به نظر می‌رسد که فرد مورد نظر، اولیویه واندکستیل، امدادگر ۴۱ ساله موسسه خیریه امداد بین‌الملل، باشد که ماه‌هاست در ایران در بازداشت به‌سر‌ می‌برد. وزیر دادگستری بلژیک پیش از این گفته بود که اتهام این شهروند بلژیکی بازداشت‌شده در ایران «جاسوسی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود ستایشی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دستگیری ۴۰ نفر از اتباع دیگر کشورها در اعتراضات سراسری بیش از یک‌صد روز اخیر، اشاره‌ای به تعداد اتباع خارجی دستگیرشده نکرد، اما گفت که تعداد آن‌ها محدود است و برخی در شهرستان‌ها بازداشت شده‌اند.

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین به حمله به حرم شاه‌چراغ اشاره کرد و گفت در ارتباط با این پرونده ۱۶ نفر مورد پیگرد قرار گرفتند که ۵ نفر آن‌ها «با اتهامات محاربه و افساد فی‌الارض و عضویت در گروه باغی و تروریستی داعش و اجتماعی و تبانی را داشتند که کیفرخواستشان صادر و به دادگاه ارسال شده است». او افزود که در این پرونده یک تبعه تاجیکستان و ۴ تبعه افغانستان بودند که به اتهام تبعه تاجیکستان رسیدگی و برای ۴ تبعه افغان نیز قرار منع‌ تعقیب صادر شده است.

جمهوری اسلامی سال‌هاست که با دستگیری گردشگران خارجی، به‌ویژه اروپایی‌ها و متهم‌کردن آن‌ها به «جاسوسی» در پی باجگیری از کشورهای اروپایی و یا مبادله شهروندان اروپایی با افرادی است که روابط نزدیک سیاسی یا اقتصادی با جمهوری اسلامی دارند.