سال ۲۰۲۲؛ مرگبارترین سال برای نظامیان پاکستانی در یک دهه

بیشتر فعالیت‌های طالبان پاکستانی در ایالت‌های خیبر پختونخوا و بلوچستان بوده و نزدیک به ۶۴ درصد از کل تلفات را در پاکستان موجب شده است

غیرنظامیان، مقام‌های دولتی و نظامیان پاکستانی حدود 62 درصد از تلفات را در حملات ستیزه‌جویان در سال 2022 را تشکیل دادند- متریکس مگ

با آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی، مرگبارترین سال برای نیروهای نظامیان پاکستانی طی یک دهه گذشته نیز به پایان رسید. در سال ۲۰۲۲، حملات مثلث تحریک طالبان پاکستان، ارتش آزادیبخش بلوچستان و شاخه داعش خراسان در پاکستان، شدت یافت و این گروه‌ها مسئولیت ۵۷ مورد از حملات در این سال را بر عهده گرفتند. 

بر اساس گزارش «متریکس‌مگ»، در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۲۸۲ نظامی پاکستانی در اثر حمله‌های ناگهانی، انفجار بمب‌های دست‌ساز، حملات انتحاری و یورش به پاسگاه‌های امنیتی، بیشتر در مناطق مرزی پاکستان با افغانستان، کشته شدند. حدود ۴۰ حادثه منجر به مرگ نظامیان فقط در ماه دسامبر به ثبت رسید و بر این مبنا، مرگبارترین ماه در سال گذشته میلادی لقب گرفت.

در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۲، ایالت خیبر پختونخوا با افزایش ۱۰۸ درصدی خشونت‌ها روبرو بوده است. مجموع تلفات خشونت‌ها در پاکستان در این سال به ۹۷۳ تن رسید که در قیاس با سال ۲۰۲۱، از افزایش ۱۴.۴۷ درصدی حکایت دارد.

حدود ۶۲ درصد از قربانیان حملات ستیزه‌جویان در سال ۲۰۲۲، شهروندان غیرنظامی، مقام‌های دولتی و نظامیان پاکستانی بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان پاکستانی آتش‎‌بس با دولت این کشور را، که با پادرمیانی حکومت طالبان افغانستان برقرار شده بود، در ماه نوامبر لغو کردند و به نیروهای خود دستور دادند که حمله به نظامیان پاکستانی را ازسرگیرند، و در پی آن موج خشونت‌ها به بالاترین سطح رسید.

محدوده فعالیت طالبان پاکستانی بیشتر در ایالت‌های خیبر پختونخوا و بلوچستان بوده و نزدیک به ۶۴ درصد از کل تلفات را در پاکستان موجب شده است. 

در بلوچستان، ارتش آزادیبخش پاکستان و ارتش ملی‌گرای بلوچ، دست‌کم ۱۴ حمله به اهداف نیروهای دولتی پاکستان صورت دادند که به کشته شدن ۳۳ تن و زخمی شدن ۲۳ تن دیگر انجامید.

برای نخستین‌بار و در یک نمایش قدرت، ارتش آزادیبخش بلوچستان در آوریل ۲۰۲۲ حمله‌ای انتحاری در دانشگاه کراچی انجام داد که در آن سه آموزگار چینی و یک راننده پاکستانی کشته شدند. 

به این ترتیب، شورشیان بلوچ حوزه عملیات خود را به ایالت پنجاب گسترش دادند.

مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که بیشتر فعالیت‌های تروریستی در این کشور، از شرق افغانستان سرچشمه می‌گیرد و شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستان، در افغانستان حضور دارند. 

به گزارش متریکس مگ، بیشتر حملات تروریستی در مناطق وزیرستان، باجور و کرام رخ می‌دهد که مستقیما با استان‌های کنر، ننگرهار، پکتیا و پکتیکا در افغانستان ارتباط دارند.

در این گزارش هشدار داده شده است که در سال ۲۰۲۳ احتمالا دامنه خشونت‌های بیشتر در پاکستان گسترده‌تر خواهد شد. بررسی روند رویدادهای یک دهه گذشته نشان می‌دهد که تا زمانی که تروریست‌ها در افغانستان از امنیت برخوردار باشند، چالش‌های امنیتی در پاکستان ادامه خواهد داشت.

همزمان، منصور احمدخان، سفیر پیشین پاکستان در کابل، در مقاله‌ای در نشریه «عرب‌نیوز»، حضور شبه‌نظامیان را در افغانستان، تهدید مستقیمی علیه کشورهای منطقه، از جمله پاکستان، دانست و نوشت: «متاسفانه، در طول سال ۲۰۲۲ اوضاع بدتر شد. ایدئولوگ‌های جنبش طالبان در موضع بالاتر قرار گرفتند؛ با این استدلال که رویکرد میانه‌روها در مماشات با قدرت‌های بزرگ کارساز نبوده است.»

به گفته او، محافظه‌کاران طالبان افغانستان در سال ۲۰۲۲ دامنه نفوذ و قدرت خود را افزایش دادند.

منصور احمد خان در سال اول حکومت طالبان، سفیر پاکستان در کابل بود.

با افزایش حملات تروریستی در پاکستان، تنش میان حکومت این کشور و حکومت طالبان در افغانستان بالا گرفته است. پاکستان ادعا می‌کند که نیروهای تحریک طالبان پاکستان، در قلمرو افغانستان پناهگاه امن دارند و به همین دلیل، از طالبان می‌خواهد که در راستای مبارزه با این گروه، با اسلام‌آباد همکاری کنند.

هفته پیش رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که عملیات ارتش این کشور علیه گروه‌های تحریک طالبان پاکستان و ارتش آزادیبخش بلوچستان، آغاز شده است.

در تازه‌ترین مورد، رانا ثنا الله، وزیر کشور پاکستان، در گفت‌وگو با تلویزیون «اکسپرس‌تریبون» گفت قوانین بین‌الملل به پاکستان اجازه می‌دهد که در تعقیب طالبان پاکستانی، وارد خاک افغانستان شود و علیه آن‌ها عملیات نظامی انجام دهد.

او هشدار داد که اگر حکومت طالبان به درخواست پاکستان مبنی بر تحویل دادن طالبان پاکستانی اقدام نکند، اسلام‌آباد می‌تواند اعضای تحریک طالبان را در افغانستان هدف قرار دهد.

اما وزارت دفاع طالبان یکشنبه، ۱۱ دی (یکم ژانویه ۲۰۲۳)، حمله احتمالی پاکستان به افغانستان را «تحریک‌آمیز» خواند و اعلام کرد که «افغانستان بی‌صاحب نیست و می‌تواند از تمامیت ارضی خود دفاع کند.»

پیش‌تر، گروه تحریک طالبان پاکستان، ساختار جدید خود را شامل وزارتخانه‌ها، ارگان‌های قضایی و واحدهای نظامی و اطلاعاتی رونمایی کرد که شباهت‌ زیادی به ساختار دولت طالبان دارد. بر اساس این ساختار، نورولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، ریاست اداره استخبارات این گروه را بر عهده دارد.

منطقه موردنظر تحریک طالبان پاکستان برای استقرار و فعالیت بر اساس این ساختار، ایالت خیبرپختونخوا در پاکستان است.

مقام‌های حکومت پیشین افغانستان، پاکستان را به دادن پناهگاه امن به طالبان متهم می‌کردند و بارها از اسلام‌آباد خواسته بودند که از حمایت از طالبان دست بردارد و از روند صلح افغانستان حمایت کند.

اما پاکستان با رد آن اتهام‌ها، درخواست حکومت افغانستان را نپذیرفت. طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند و در این مدت چندین درگیری مرزی بین نیروهای طالبان و نظامیان پاکستانی رخ داد.

رسیدن طالبان به قدرت در افغانستان، «الهامبخش» نیروهای جهادی در منطقه شده است و این گروه‌ها نیز اینک به دستیابی به قدرت در کشورهای خود از طریق گزینه نظامی تمایل دارند.

بیشتر از جهان