ناصر کنعانی: به مقام‌های اوکراین توصیه می‌کنیم به ما اتهام نزنند

سخنگوی وزارت امور خارجه پیگیری‌ها درباره هواپیمای اوکراینی را «اغراض سیاسی» خواند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ۱۲ دی‌ماه در نشست خبری هفتگی خود، اسرائیل را به «اقدام‌های تجاوزکارانه» در منطقه متهم کرد و مدعی شد که مقام‌های این کشور برای «فرافکنی و انحراف اذهان از وضعیت متزلزل، بی‌ثبات و شکننده» داخلی خود، از «عبارت‌های تهدیدآمیز» علیه ایران استفاده می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در ادامه، آمریکا و کشورهای اروپایی را به شریک بودن در «جنایت‌های اسرائیل علیه مردم فلسطین» متهم کرد.

کنعانی ضمن تکرار سخنان پیشین خود، بار دیگر ارسال سلاح به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را انکار کرد و مدعی شد که مقام‌های اوکراینی به جمهوری اسلامی اتهام می‌زنند اما تاکنون برای ادعای خود، شواهدی پیدا نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او این اظهارات را در حالی بیان کرد که اوکراین می‌گوید شواهدی در دست دارد که اثبات می‌کند روسیه در حملات هوایی علیه این کشور از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند. لاشه‌ پهپادهای سرنگون‌شده نیز این موضوع را اثبات می‌کند. با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در اظهارنظرهایی متناقض، این موضوع را تکذیب می‌کنند.  

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری ۱۲ دی، مدعی شد که همکاری‌های دفاعی جمهوری اسلامی و روسیه «مبتنی بر مصالح و منافع مشترک و با رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی انجام می‌شود و سابقه این همکاری‌ها به پیش از آغاز جنگ اوکراین بازمی‌گردد». او به مقام‌های اوکراینی توصیه کرد به جمهوری اسلامی «اتهام» نزنند.

ناصر کنعانی در ادامه، به آمریکا و کشورهای اروپایی هم گوشزد کرد «سیاسی‌کاری» نکنند و با «رویکردی سازنده و واقع‌بینانه»، برای توافق هسته‌ای «تصمیم سیاسی» بگیرند. او طرف‌های غربی را به «فشار سیاسی و فضاسازی روانی» علیه جمهوری اسلامی برای گرفتن «امتیازهای بیشتر» متهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سپس، به ملاقات نمایندگان جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس بغداد۲ پرداخت و مدعی شد که طرفین برای ادامه و جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای توافق نظر داشتند. کنعانی این ادعا را در حالی مطرح کرد که آمریکا و آلمان به‌صراحت اعلام کرده‌اند مذاکرات هسته‌ای دیگر موضوعیت ندارد. البته او ضمن طرح این مدعا که جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای آماده است، تاکید کرد که این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ مذاکرات در زمین طرف‌های غربی است.

ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی درباره نشست مشترک وزرای سه کشور ترکیه، سوریه و روسیه که بدون حضور جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: «روسیه، سوریه و ترکیه از نقش تعیین‌کننده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه و حمایت از مردم و دولت این کشور مطلع‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه، تایید کرد که این وزارتخانه در ارتباط با سرنگونی هواپیمای اوکراینی، دو یادداشت از چهار کشور اوکراین، کانادا، سوئد و انگلیس دریافت کرده است. او بدون اشاره به جزئیات این یادداشت‌ها، گفت که وزارت امور خارجه بیانیه اخیر و یادداشت‌ها را بررسی می‌کند و پس از هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها، پاسخ می‌دهد. کنعانی کشورهای اروپایی و اوکراین را به «استفاده سیاسی» از فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی متهم کرد و از این کشورها خواست که از «اغراض سیاسی» اجتناب کنند.

کانادا، اوکراین، سوئد و بریتانیا به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده‌اند اگر به سوال‌های آنان درباره هواپیمای اوکراینی پاسخ ندهد، این موضوع را در مراجع بین‌المللی پیگیری می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری روز دوشنبه، به مسئله افغانستان پرداخت و در واکنش به انتقادها درباره رویکرد جمهوری اسلامی در قبال طالبان، گفت: «کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و کمک به تشکیل دولت فراگیر در این کشور جزو سیاست‌های اصولی ما است.»

او درباره محرومیت دانشجویان دختر از تحصیل در افغانستان گفت که جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را بیان کرده است. بسیاری از کشورهای جهان محرومیت از تحصیل دانشجویان دختر در افغانستان را محکوم کردند اما وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با یک «اظهار تاسف»، از کنار این مسئله عبور کرد.

ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه به گفت‌وگوهای دوجانبه با مصر در کنفرانس بغداد ۲ نیز اشاره کرد و این گفت‌وگوها با میانجیگری عراق را «مثبت» ارزیابی کرد.

او درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی هم گفت که اتفاق جدیدی نیفتاده اما فضا در مجموع مثبت است و می‌توان امیدوار بود که بر اساس گفت‌وگوهای ادواری گذشته در بغداد و همچنین گفت‌وگوهای کوتاه اما مثبت و توام با حسن نیتی که میان وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در حاشیه اجلاس بغداد۲ در امان ردوبدل شد، در آینده، دور جدید گفت‌وگوها میان دو کشور برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای محاکمه عاملان کشته شدن قاسم سلیمانی از سازوکارهای بین‌المللی استفاده می‌کند.