ترس مقامات جمهوری اسلامی از برگزاری مسابقات فوتبال

برگزاری چهار مسابقه از هفته یازدهم لیگ فوتبال ایران لغو شد

تماشاگران مشتاق آبادانی در ورزشگاه کوچک این شهر. اعتراضات مردمی باعث لغو مسابقه تیم صنعت نفت شد. عکس آرشیوی‌ست. وب‌سایت خوزستان اسپورت

فراگیری اعتراضات مردمی در ایران روزبه‌روز بیشتر می‌شود. بسیاری از شهروندان ایرانی در شهرهای گوناگون ایران هم‌چنان به اعتراضاتی که از روز جمعه شروع شده ادامه می‌دهد. پراکندگی اعتراضات در نقاط مختلف شهری و قطعی گسترده اینترنت باعث شده که اطلاعاتی دقیق و به روزشده از اعتراضات مردمی چندان در دسترس نباشد. مقامات جمهوری اسلامی که خود را گرفتار در شدت اعتراضات مردم می‌بینند بیشتر از قبل به خشونت متوسل شدند و ویدیو‌هایی که اخیرا در فضای مجازی دست‌ به دست می‌شود حکایت از شدت خشونت نیروهای نظامی و امنیتی برابر معترضان دارد. 

حالا و در آستانه برگزاری مسابقات هفته یازدهم لیگ فوتبال ایران تعدادی از این بازی‌ها لغو شده است. هرچند که سازمان لیگ فوتبال مشخصا دلیل لغو این مسابقات را اعلام نکرده اما ناگفته پیداست که خطر گسترش دامنه اعتراضات مردمی به ورزشگاه‌های فوتبال دلیل اصلی لغو این مسابقات است. بازی‌هایی که قرار بود روز پنج‌شنبه این هفته برگزار شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگاهی به بازی‌های لغو شده نشان می‌دهد که ترس مقامات جمهوری اسلامی بیشتر متوجه شهرهایی‌ست که اتفاقا در حوادث این چند روزه اخباری زیادی از آن‌جا به گوش می‌رسید. یکی از مسابقاتی که برگزاری آن لغو شده بازی تیم‌های گل‌گهر سیرجان و ماشین سازی تبریز بود. بازی که در آن تیم سیرجانی قرار بود از تیم تبریزی میزبانی کند. نام شهر «سیرجان» در روزهای اخیر و با آغاز اعتراضات مردمی بیشتر از قبل شنیده می‌شد حتی بیشتر از تیم فوتبال این شهر که به تازگی به لیگ برتر فوتبال راه یافته است. در اعتراضات مردمی اولین خبری که از کشته شدن یکی از معترضان مخابره شد مربوط به شهر سیرجان بود. خبری که پس از گذشت چند ساعت از سوی مقامات فرمانداری این شهر تایید شد. در روزهای بعد نیز اخباری از اعمال خشونت‌های شدید علیه معترضان این شهر مخابره شد. ویدیو‌هایی مختلفی از شهر سیرجان نیز پخش شد که نشان از ادامه اعتراضات مردمی در این شهر داشت. براساس برخی گزارش‌ها تعداد کشته‌شدگان در این شهر بیش از یک نفر بوده است. 

دیگر مسابقه‌ای که برگزاری آن از سوی سازمان لیگ ایران لغو شده است، مسابقه تیم‌های صنعت نفت آبادان با تیم سپاهان اصفهان است که قرار بود به میزبانی تیم خوزستانی برگزار شود.  بسیاری از شهرها و مناطق در استان خوزستان نیز در روزهای گذشته شاهد درگیری‌ها و اعتراضات شدید خیابانی بود. اعتراضاتی که البته میزان دقیقی از شدت خسارات جانی و تعداد زخمی‌ها و مجروحین در دست نیست اما شواهد برآمده از ویدیو‌های ارسالی شاهدان عینی و تعداد بالای شهرهایی که در این استان بدل به صحنه اعتراضات خیابانی شده، گویای این نکته است که ترس مقامات جمهوری اسلامی برای برگزاری مسابقه در این شهر بی‌دلیل نیست. 

تبریز هم دیگر شهری‌ست که به گفته مسئولین سازمان لیگ ایران شرایط برگزاری مسابقه در آن‌جا مهیا نیست و طرفداران تیم تراکتورسازی نمی‌توانند به ورزشگاه بیایند و تیم خود را تشویق کنند. هرچند مقامات امنیتی در این شهر نیز به خوبی می‌دانند که بدل شدن «تشویق»‌های تیم تبریزی به راحتی می‌تواند بدل به شعارهایی شود که به مذاق مقامات خوش نمی‌آید. در روزهای گذشته تصاویر زیادی از اعتراضات مردمی در شهر تبریز مخابره می‌شد. تصاویری که نشان از خشم عمومی مردم در این شهر داشت و هم‌چنین برخورد‌های خشن نیروهای نظامی و امنیتی با مردم معترض. 

مسابقه دیگر لغو شده بازی تیم‌های پارس جم بوشهر و پیکان تهران است که قرار بود به میزبانی شهر جم در استان بوشهر برگزار شود. «جم» جزو شهرهایی بود که در همان روزهای ابتدایی اعتراضات نامش شنیده شد. شهروندان این شهر کوچک در اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین شبانه به خیابان‌ها آمدند و خشم و اعتراض خود را فریاد زدند. 

نکته حائز اهمیت در لغو این مسابقات تایید این نکته است که سطح اعتراضات در شهرهای مختلف ایران به اندازه‌ای‌ست که مقامات جمهوری اسلامی به خوبی می‌دانند توان پیشگیری و کنترل این اعتراضات تقریبا ناممکن است و ترس از شدت گرفتن این اعتراضات مقامات را مجاب به لغو بازی‌ها کرده است. از سوی دیگر در تمامی این شهرها، ورزشگاه محل برگزاری مسابقه چندان از مرکز شهر دور نیست، البته به جز ورزشگاه «یادگار امام» شهر تبریز. نزدیکی این ورزشگاه‌ها به خیابان‌های اصلی شهر خطر بدل شدن خیل تماشاگران به خیل معترضین را دوچندان می‌کند و از همین روست که مقامات امنیتی دو روز پیش از برگزاری مسابقه اقدام به لغو بازی‌ها کردند. هرچند که بسیاری از مقامات امنیتی نظام اصرار دارند که اعتراضات فروکش کرده و زندگی عادی شهروندان در جریان است اما تصمیمات این مقامات حکایت از رویکرد دیگری دارد. هیچ بعید نیست که در روزهای آینده بشنویم که دیگر مسابقات هفته یازدهم لیگ فوتبال ایران نیز به دستور مقامات امنیتی لغو شود.

بیشتر از ورزش