خامنه‌ای: خصوصیات سردار سلیمانی را ماورایی و دست‌نیافتنی جلوه ندهید

خامنه‌ای در حالی چنین سخنانی می‌گوید که مجموعه‌ای از نهادهای حکومتی در سال‌های اخیر ارتباط ماورایی سلیمانی با امامان شیعه را تبلیغ می‌کردند

علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، روز یکشنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۱‌ (یکم ژانویه ۲۰۲۳)، دو روز پیش از فرا رسیدن سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی به‌دست نیروهای آمریکایی، در دیدار با خانواده او خصوصیات اخلاقی فرمانده سابق سپاه قدس را ستود و گفت: «باید با استفاده از انواع هنرها به‌گونه‌ای یاد شهید و خصوصیات فردی و کاری او را زنده نگه داریم و تبیین کنیم که حضور مردمی در تجلیل از او همیشگی و مستمر باشد.»

ویدیوها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد در روزهای اخیر، نهادهای حکومتی و دولتی در ایران هزینه‌های هنگفتی برای مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی صرف کرده‌اند و تصاویر متعدد فرمانده سابق سپاه قدس روی دیوارها و بیلبوردهای شهرهای مختلف ایران نصب شده است.

این کار البته به مذاق مردم معترض ایران در جریان خیزش سراسری خوش نیامده و در روزهای اخیر، صدها ویدیو از پاره کردن و آتش زدن بنر تصاویر قاسم سلیمانی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار اخیر خود با خانواده قاسم سلیمانی، ضمن قدردانی از اسماعیل قاآنی، جانشین سلیمانی در فرماندهی سپاه قدس، گفت خلا سلیمانی در موارد بسیاری پر شده و در ادامه افزود: «نباید به‌گونه‌ای سخن گفت و عمل کرد که خصوصیات سردار سلیمانی ماورایی و دست‌نیافتنی تصور شود.»

بیان چنین جملاتی از زبان علی خامنه‌ای، بی‌سابقه و قابل‌توجه است؛ به‌ویژه در شرایط کنونی حکومت و خیزش سراسری ایرانیان، که شماری از وابستگان به نظام جمهوری اسلامی، حسرت فقدان قاسم سلیمانی را برای رفع این بحران عظیم می‌خورند و شکاف و اختلاف‌نظر میان اطرافیان علی خامنه‌ای، افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یکی از تازه‌ترین نمونه‌ها،‌ در ویدیویی که روز پنجشنبه، ۸ دی‌، از سخنان حمید اباذری، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در شبکه استانی صداوسیما در مازندران پخش شد، اباذری اذعان کرد فرماندهان ارشد و «مسئولان درجه‌یک نظام» مقابل علی خامنه‌ای ایستاده‌اند. اباذری همچنین از اینکه برخی روحانیون بلندپایه و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران رفتار حکومت را با معترضان تایید نمی‌کنند، انتقاد کرده و چنین گفت: «امروز داریم می‌بینیم چه بزرگانی، چه خواصی، کم آورده‌اند. آقاجان تو اینقدر القاب پشت سرت است، بیتت کلی بروبیا دارد، چرا حرف نمی‌زنی؟ کسان زیادی را دیدیم که بریدند. به چشم خود دیدم سرداران بزرگی که کم آوردند... مقابل ارزش‌ها ایستادند، مقابل آقایشان [خامنه‌ای] ایستادند، مقابل نظام ایستادند.»

حالا به نظر می‌رسد علی خامنه‌ای می‌کوشد تا ضمن تجلیل از قاسم سلیمانی، تعابیر و روایت‌‌های رویایی یا تخیلی که نهادها و اشخاص وابسته به حکومت در مدح قاسم سلیمانی سر داده بودند را تقلیل دهد و مانع عقب‌نشینی نیروهای تحت امرش در امر سرکوب و کشتار مردم معترض شود.

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی با دستور دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا، انتشارات وابسته به نهادهای حکومتی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب‌ها و آثار ویدیویی گوناگونی را با بودجه عمومی و با هدف اسطوره‌سازی از سلیمانی منتشر کردند؛ از ارتباط ماورایی سلیمانی با امامان شیعه و حضور همزمان او در چند مکان مختلف، تا حضور مخفیانه‌اش در کاخ سفید و شنود مکالمات خصوصی اوباما و ترامپ. اینک و با فرمان جدید علی خامنه‌ای، مشخص نیست که این کتاب‌ها و روایت‌های خیال‌پردازانه‌ چه عاقبتی خواهند داشت.