گاردین: پس از قتل سلیمانی، ترامپ نگران انتقام عوامل حکومت ایران بود

علاوه بر جان بولتون، مایک پومپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، نفر دومی بوده که در فهرست ترور عوامل حکومت ایران در خاک آمریکا قرار داشته است

ترامپ در ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد ۱۳۹۸) با حملات هوایی علیه مواضع حکومت ایران موافقت کرد، اما در آخرین لحظات، دستور حمله خود را لغو کرد‌ـ STRINGER / AFP

یک ماه پس از آنکه وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد عوامل وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد داشته‌اند جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید، را در آمریکا ترور کنند، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا، هم نگران سوءقصد عوامل حکومت ایران در داخل آمریکا بوده است.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۳ شهریور)، در گزارشی به‌ نقل از محتوای یک کتاب تحقیقی تازه نوشت که در دسامبر سال ۲۰۲۰، رئيس ‌جمهوری وقت آمریکا به دوستانش گفته بود که نگران است عوامل وابسته به حکومت ایران، به ‌انتقام کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، او را ترور کنند.

گزارش روز چهارشنبه گاردین، بر پایه محتوای کتاب مشترک پیتر بیکر و سوزان گلاسر، از نویسندگان نیویورک‌تایمز و نیویورکر، تنظیم شده است. کتاب تحقیقی این زوج روزنامه‌نگار قرار است هفته آینده در ایالات متحده منتشر شود. روزنامه گاردین به نسخه‌ای از این کتاب دست یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه گاردین در بخش دیگری از گزارش خود این بخش از محتوای کتاب پیتر بیکر و سوزان گلاسر را هم برجسته کرده است که رئيس‌ جمهوری وقت آمریکا در ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد ۱۳۹۸) با حملات هوایی علیه مواضع حکومت ایران موافقت کرد، اما در آخرین لحظات، دستور حمله خود را لغو کرد.

در ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک فروند هواپیمای بدون‌سرنشین آمریکایی را در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کرد.

به‌ گفته رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا، در حالیکه او دستور حمله به مواضع سپاه پاسداران را صادر کرده بود، لحظه‌ای با خود فکر کرده است که در صورت حمله، تنها ظرف نیم‌ساعت ۱۵۰ تن کشته خواهند شد، و این چیزی نیست که او بخواهد.

به گفته ترامپ، کشته شدن این شمار از نیروهای ایرانی، تناسبی با ساقط شدن یک هواپیمای بدون‌سرنشین آمریکایی نداشته است.

شش ماه بعد از اینکه ترامپ دستور حمله هوایی به مواضع حکومت ایران را لغو کرد، مجوز داد که قاسم سلیمانی هدف قرار گیرد.

دولت آمریکا در آوریل ۲۰۱۹ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی  قرار داد. سلیمانی در سوم ژانویه ۲۰۲۰، هنگام خروج از فرودگاه بغداد، کشته شد.

تقریبا ۹ ماه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۶ آذر ۱۳۹۹) در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر تهدید کرد که کسانی که دستور حمله به سلیمانی را صادر کرده‌اند و آن‌هایی که او را به‌قتل رسانده‌اند، باید مجازات شوند. به‌گفته علی خامنه‌ای، این «انتقام» قطعی است و در زمان مناسبش رخ خواهد داد.

وب‌سایت خبری-تحلیلی اکسیوس نیز ماه گذشته در گزارشی، به‌نقل از منابع خود نوشت که علاوه بر جان بولتون، مایک پومپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، نفر دومی بوده که در فهرست ترور عوامل حکومت ایران در خاک آمریکا قرار داشته است.

آکسیوس در ۲۰ مرداد سال جاری خورشیدی در گزارشی نوشت که وزارت دادگستری آمریکا، مستقیما به مایک پومپئو اطلاع داده بود که برابر اسناد به‌دست‌آمده، او در فهرست ترور عوامل وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داشته است.

بیشتر از جهان