تجمع و اعتصاب در بازار تهران؛ اعتصاب کارکنان رسمی در میدان نفتی آذر و پالایشگاه‌های آبادان و اراک

کارگران و کارکنان رسمی صنعت نفت در دو پالایشگاه‌ بزرگ آبادان و اراک و «میدان نفتی آذر» روز شنبه اعتصاب کردند

هم‌زمان با گسترش اعتصاب از مراکز بزرگ فروش لوازم الکترونیکی پایتخت به بازار تهران در روز شنبه که به تجمع اعتراضی بازاریان از بازار آهنگران تا بازار پاچنار منجر شد، کارگران و کارکنان رسمی صنعت نفت در پالایشگاه آبادان در استان، میدان نفتی آذر در استان ایلام، و شرکت پالایش نفت شازند اراک در استان مرکزی اعتصاب کردند.

در حالی که بخشی از بازار و مراکز فروش تهران و دیگر شهرها به‌ویژه مراکز بزرگ فروش لوازم الکترونیکی از هفته گذشته و به‌دنبال افزایش شدید قیمت دلار اقدام به تعطیلی کسب و کارها و اعتصاب کرده بودند، روز شنبه ۱۰ دی ماه دامنه این اعتصاب‌ها به بخش‌های مختلفی از بازار تهران نیز گسترش یافت.

اعتصاب بخش‌های مختلف بازار تهران روز شنبه ۱۰ دی‌ماه، بنابر فراخوان‌هایی انجام شد که از دو روز پیش و در پی رکوردشکنی قیمت دلار منتشر شده بود و روز شنبه به تعطیلی و اعتصاب بازار و تجمع بازاریان منجر شد.

بازاریان از جمله در بازار کفاش‌ها، آهنگران و بخش‌هایی از بازار پوشاک با بستن مغازه‌های خود اقدام به تجمع اعتراضی در محدوده بازار تهران کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابعاد و گستردگی اعتراض بازار تهران روز شنبه ۱۰ دی‌ماه، به شکلی بود که خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، نیز اعتصاب و تعطیلی بازار تهران و مراکز فروش لوازم الکترونیکی در پایتخت را تایید کرد و نوشت: «پس از آنکه یکباره روند صعودی نرخ دلار در بازار شدت گرفت، برخی از مراکز بزرگ فروش لوازم الکترونیکی در تهران کار را تعطیل کردند.»

این خبرگزاری حکومتی با اشاره به فراخوان و تراکت‌های پخش‌شده برای اعتصاب از ساعت ۱۱ روز شنبه ۱۰ دی‌ماه، نوشت: «قبل از ساعت ۱۱ روز شنبه، برخی از کسبه در منطقه بازار آهنگران تهران مغازه‌های خود را تعطیل کرده و تجمع در این منطقه شکل گرفت» و تجمع‌کنندگان تا منطقه بازار پاچنار راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

سایت انصاف‌نیوز نیز درباره اعتصاب روز شنبه بازار تهران نوشت: «بعد از ظهر روز شنبه، دهم دی‌ماه، اغلب مغازه‌های واقع در بازار کفاش‌ها تعطیل و اکثر مغازه‌های راسته زرگرها باز بود، خرید و فروش به ندرت انجام می‌شد»، اما «ماموران کلانتری بازار، ویژه، امنیت و بسیج حضور پررنگی در حدفاصل چهارراه ۱۵ خرداد تا ابتدای ناصرخسرو داشتند».

این سایت همچنین از بازداشت چند نفر در بازار تهران خبر داد و افزود که تعداد ماموران انتظامی هم به شکل محسوسی زیاد بود که عموما باتوم و چند نفری‌ هم اسحله‌های ساچمه‌ای داشتند و روبروی بانک ملی هم، نیروهای بسیج و نیروهای زن و مرد کادری نیروی انتظامی مستقر بودند که تعدادی از آن‌ها اسلحه داشتند.

اعتصاب پرسنل و کارگران رسمی صنعت نفت در آبادان و مناطق نفت‌خیز

از سوی دیگر، روز شنبه ۱۰ دی‌‌ماه، پرسنل و کارگران رسمی در پالایشگاه آبادان و دیگر مناطق نفتی طبق فراخوان قبلی برای پیگیری خواسته‌های خود برای دومین بار در دو هفته اخیر دست به اعتصاب و تجمع زدند.

در آبادان، کارگران و پرسنل رسمی صنعت نفت مقابل ساختمان مرکزی شرکت پالایش نفت تجمع اعتراضی برگزار کردند و هم‌زمان، پرسنل و کارگران رسمی در بخش‌های بهره‌برداری نیز کارهای تعمیراتی را متوقف کردند.

همچنین نیروهای ایمنی پالایشگاه آبادان نیز به این اعتصاب پیوستند و واحدهای ستادی هم فعالیت خود را به کارهایی مرتبط با پرسنل محدود کردند.

کارکنان رسمی صنعت نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب و مرکز پیش‌تر در روز ۲۶ آذر، نیز اقدام به اعتصاب گسترده و تجمع اعتراضی در مناطق مختلفی چون عسلویه، ماهشهر، تنگ بیجار، گچساران، جزیره خارک، اهواز و محمودآباد کرده بودند.

در اعتصاب روز شنبه نیز، بار دیگر کارکنان رسمی صنعت نفت خواسته‌های خود را «اجرای کامل ماده ده و پرداخت پی‌بک ده ساله آن، حذف مالیات‌های افزایشی از دستمزدها، افزایش حقوق و حذف سقف تعیین حقوق‌ها، پرداخت فوری پاداش پایان کار بازنشستگان، ابطال اساسنامه صندوق نفت و بهبود خدمات رفاهی و درمانی» اعلام کرده و تاکید کردند تا متحقق شدن خواسته‌های خود، به اعتصاب‌ها و اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

هم‌زمان با اعتصاب روز شنبه، پرسنل رسمی صنعت نفت در پالایشگاه آبادان، کارگران و کارکنان رسمی صنعت نفت در «میدان نفتی آذر» واقع در محدوده شهر مهران در استان ایلام و همچنین کارگران و کارکنان رسمی پالایشگاه اراک، شرکت پالایش نفت شازند اراک، نیز دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

در همین حال، شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت از افزایش فشارها بر کارگران پیمانی که در اعتصاب روز ۳ دی ماه شرکت کرده بودند، خبر داد و افزود که ۱۰ نفر از کارگران اعتصابی پالایشگاه سوم از ورود به محل کار منع شده‌اند.

این شورا، همچنین اعلام کرد تعدادی از کارگران و کارکنان پالایشگاه‌های مختلف که از فراخوان اعتصاب حمایت کرده‌اند، به حراست فراخوانده شده و ضمن بازجویی، تهدید به اخراج از کار شده‌اند.