تصادف دو اتوبوس نزدیک فرودگاه خمینی یک کشته و ۴۸ زخمی به جا گذاشت

حال ۱۱ نفر از مصدومان وخیم گزارش شده است

دو اتوبوس تصادفی، یکی مربوط به سرویس شهرک صنعتی حسن‌آباد و دیگری مربوط به کارکنان فضای سبز شهر فرودگاهی بود‌ـ ایسنا

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران خبر داده است که ساعت ۶:۲۸ دقیقه صبح، روز شنبه دهم دی‌ماه، ‌تصادف میان دو دستگاه اتوبوس مسافربری در آزادراه تهران-قم، در بخش خروجی فرودگاه بین‌المللی خمینی، به مرگ یک شهروند و مصدومیت ۴۸ تن دیگر منجر شده که وضعیت ۱۱ نفر از مصدومان هم «وخیم» گزارش شده است.

مهدی ولی‌پور افزود: «درپی این حادثه تعدادی از مصدومان درون کابین اتوبوس‌ها گرفتار شده بودند که امدادگران برای رهاسازی و نجات آنان اقدام کردند. متاسفانه یک نفر که دچار آسیب‌دیدگی شدیدتری بود فورا جان خود را از دست داد. ۱۲ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس-‌آمبولانس، مصدومان را به بیمارستان منتقل کردند.»

همچنین رئیس پلیس راهور فرودگاه خمینی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخل ایران توضیح داد که دو اتوبوس تصادفی یکی مربوط به سرویس شهرک صنعتی حسن‌آباد و دیگری مربوط به کارکنان فضای سبز شهر فرودگاهی بود و ۱۱ نفر از مصدومان نیز «بد حال»‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرهنگ طوسی درباره علت دقیق حادثه گفت: «شکل تصادف جلو به عقب بوده است. راننده مربوط به سرویس حسن‌آباد دچار خستگی و خواب‌آلودگی شده و این حادثه رخ داده است. ‌اتوبوس‌ها از نوع اتوبوس‌های بنز ۳۰۲ قدیمی‌اند. با توجه به زیاد بودن حجم تصادف، هنوز نتوانستیم مدارک خودروها را چک کنیم، اما گواهینامه راننده‌ها را که چک کردیم، هر دو راننده گواهینامه داشتند و حدودا ۵۰ سال سن دارند.»

فرسوده بودن اتوبوس‌های شهری و بین شهری، یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان ایرانی برای سفرهای جاده‌ای است. مدیران شهری و کشوری طی سال‌های اخیر دلایل فرسوده شدن بخش ناوگان اتوبوسرانی را تحریم‌ها و نبود بودجه برای خرید بیان کرده‌اند.

از سوی دیگر تعداد کشته‌ها و مصدومان تصادف‌های جاده‌ای در ایران، بسیار بیشتر از میانگین جهانی است که دلیل اصلی آن از نگاه کارشناسان صنعت حمل‌ونقل، «ایمن نبودن خودروهای ساخت ایران» عنوان می‌شود. صنعت خودروسازی در ایران کاملا به دستگاه‌های حکومتی و دولتی وابسته است و به‌دلیل مجبور بودن شهروندان به خرید خودروهای ساخت داخل، اجازه واردات خودروهای ارزان‌قیمت و با کیفیت خارجی نیز داده نمی‌شود.

رئیس پلیس ترافیک راهور ناجا، روز ۲۱ آذرماه، گفته بود که تعداد جان‌باختگان تصادف‌های جاده‌ای در ایران، ۲.۳ برابر آمار میانگین جهانی است.‌ بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی‌، تعداد جان‌باختگان تصادف جاده‌ای در ایران ۸.۴ نفر به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است و در سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر از ایرانی‌ها جانشان را در تصادف خودروها از دست دادند، ۳۵۰ هزار نفر مجروح و مصدوم شدند كه حدود ۴۵ هزار نفر از مصدومان نیز دچار معلولیت‌های جسمی، حركتی و روانی شده‌اند. این در حالی است که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و اعلام قرنطینه‌های دستوری، میزان سفر در ایران به‌شدت کاهش یافته بود.