سخنگوی قوه قضاییه: باید زودتر اینترنت را قطع می‌کردیم

فرماندار ماهشهر: تعداد کشته‌ها را بعدا اعلام می‌کنیم

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) خود با ادعای اینکه به برکت کلام رهبری و تلاش نیروهای امنیتی آرامش به کشور بازگشته،‌ گفت شاید پس از سهمیه‌بندی مردم نگران آینده خود باشند اما هر چه زودتر صف خود را از افرادی که آنها را خشونت طلب خواند، جدا کنند. او در مورد قطعی اینترنت نیز گفت تشخیص و تصمیم مراجع امنیتی بر این بوده که اینترنت قطع شود و باید زودتر از این قطع می‌شد. 

این در حالی است که علی ربیعی، سخنگوی دولت گفته چنانچه اطمینان حاصل شود که سوء‌استفاده‌ای صورت نمی‌گیرد، اینترنت استان‌های مختلف به تدریج وصل می‌شود. او تاکید کرده که نگرانی بزرگتر حفظ آرامش در کشور است و این در شرایطی است که غلامحسین اسماعیلی می‌گوید آرامش به کشور بازگشته است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز روز سه شنبه در پاسخ به ایرنا در مورد قطعی شبکه اینترنت گفت: رفع محدودیت اینترنت بر عهده شورای امنیت کشور است و آنها باید در این زمینه اقدام کنند. او درباره میزان خسارت وارده به فعالان کسب و کارهای نوپا در پی قطع و محدودیت اینترنت اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: به زودی بررسی‌های لازم انجام شده و درباره آمار و اطلاعات، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش فارس غلامحسین اسماعیلی در بخش دیگری از اظهارات امروز‌اش در کنفرانس خبری با اغتشاش‌گر خواندن معردم معترض در خیابان‌ها، از شناسایی و دستگیری جمع زیادی از افراد خبر داد. او همچنین مدعی شد افرادی که تصاویر و ویدئو به خارج از کشور ارسال کردند،‌ شناسایی می‌شوند. اسماعیلی همچنین در راستای استراتژی جدید قوه قضاییه و وزارت اطلاعات که از مردم می‌خواهد از یکدیگر جاسوسی کنند،‌ از مردم خواست خشونت‌طلبان را معرفی کنند.

گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که در جریان چهار روز اعتراض مردمی از روز جمعه تا کنون بیش از ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۳ هزار نفر زخمی‌ شده‌اند و هنوز اطلاع دقیقی از شمار بازداشت‌شدگان که تعداد آنها بیش از هزار نفر گزارش شده،‌در دست نیست. این درحالی است که در اعتراض‌های مشابه در عراق که از نهم مهرماه آغاز شده است، ‌پس از گذشت یک ماه و نیم آمار کشته‌ها به ۳۰۰ نفر رسیده بود و مقامات عراقی نیز بارها تاکید کرده‌اند با عاملان کشتار برخورد می‌کنند. رویترز گزارش داده بود که در جریان اعتراض‌های مردمی در عراق، تک‌تیراندازهای وابسته به گروه حشد‌الشعبی که تحت حمایت مستقیم جمهوری اسلامی قرار دارد، به ناحیه سر و سینه معترضان شلیک کرده‌اند. در جریان اعتراض‌های جاری در ایران نیز تصاویر متعددی از برخورد تیر معترضان ایرانی منتشر شده است. 

مردم ایران از روز جمعه و پس از اعلام افزایش سه برابری قیمت بنزین به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات به سرعت به بسیاری از شهرهای ایران گسترش یافت و اصلی‌ترین شعار‌هایی که از خیابان‌ها به گوش می‌رسد،‌ اعتراض به حکومت و وضعیت وخیم اقتصادی است. مقامات جمهوری اسلامی علاوه بر سرکوب خشن معترضان،‌ دسترسی به اینترنت را برای بیش از ۹۵ درصد مردم غیر ممکن کرده‌اند تا اخبار کشتار و سرکوب جمهوری اسلامی علیه مردم خود کمتر به جهان مخابره شود.

با گذشت سه روز از قطعی اینترنت در ایران و پنج روز از سرکوب وسیع مردم معترض در ایران، نهادهای حقوق بشری،‌ دبیر کل سازمان ملل، ‌مقامات وزارت امور خارجه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی خواستار توقف برخورد خشن نیروهای امنیتی با مردم و وصل دوباره اینترنت شده‌اند،‌ اما مقامات جمهوری اسلامی به استفاده از زور علیه مردم معترض به وضعیت اقتصادی و سیاست‌های جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند و تهدید به برخورد خشن‌تر می‌کنند.

گزارش‌ها از ایران حاکی از آن است که اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد. خبرگزاری تسنیم به نقل از برخی منابع، تجمع‌هایی را در شرق تهران گزارش کرده اما مدعی شده که شرایط آرام است. فرماندار ماهشهر نیز به خبرگزاری ایسنا گفته که شرایط آرام است و تعداد کشته‌ها را بعدا اعلام می‌کند. اما گزارش‌های مردمی از داخل ایران از ادامه اعتراض‌ها و فضای امنیتی و سرکوب خبر می‌دهد. 

اظهارات امروز اسماعیلی که در آن مردم معترض را اغتشاش‌گر خوانده، در راستای موضع‌گیری آیت‌الله علی خامنه‌ای است که پس از اجرای مصوبه سران سه قوه برای سهمیه‌بندی و افزایش ۳۰۰ برابری قیمت بنزین اعلام کرد از آن حمایت می‌کند و معترضان را اغتشاشگر توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی بر خلاف اعتراض‌های سال‌های گذشته در ایران که برای اعلام موضع چند روزی صبر می‌کرد، این بار به سرعت وارد عمل شد و به روشنی کشته شدن مردم در جریان سرکوب‌ها را تایید کرد.

علاوه بر اسماعیلی دیگر مقامات جمهوری اسلامی از رئیس‌جمهور تا رئیس قوه قضاییه و مجلس و سپاه نیز مردم معترض را تعداد اندکی اغتشاشگر خوانده‌اند و همه در موضعی مشترک ریشه اعتراض‌های جاری در ایران را به خارج از کشور و خاندان پهلوی و مجاهدین خلق نسبت داده‌اند.

روزنامه کیهان که به انعکاس دهنده دیدگاه‌های رهبر جمهوری اسلامی مشهور است نیز گامی فراتر نهاده و مدعی شده که بازداشت شدگان فارسی صحبت نمی‌کنند و مجهز به سلاح سرد و گرم بوده‌اند. این روزنامه با تکرار سناریوی همیشگی جمهوری اسلامی که در برخورد با اعتراض‌های مردمی، بازداشت شدگان را با خارج از کشور و جهت‌گیری از اپوزیسیون مرتبط می‌کند، آنها را به اعدام تهدید کرده است.

گفتنی است در جریان اعتراض‌های عراق نیز گزارش شده بود که برخی از افرادی که معترضان را سرکوب  یا به آنها شلیک کرده‌اند،‌ نه عربی، بلکه فارسی صحبت می‌کردند و برخی نیز تصاویر مربوط به کارت‌های شناسایی این افراد را منتشر کردند. 

از سوی دیگر شماری از ویدئو‌های ارسالی از داخل ایران و گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که در جریان تخریب اموال عمومی و خودروها  نیروهای ورزیده‌ای حضور دارند که در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ نیز اقدام مشابهی انجام می‌دادند و به لباس شخصی‌ها مشهور هستند. 

بیشتر از