روسیه اوکراین را موشک‌باران کرد

تعداد تلفات حملات غافلگیرانه روسیه به اوکراین تا این لحظه سه زخمی اعلام شد

روسیه صبح پنجشنبه، بیش از ۱۲۰ موشک به سمت اوکراین شلیک کرد - Genya SAVILOV / AFP

روسیه صبح پنجشنبه ۸ دی، بیش از ۱۲۰ موشک به سمت اوکراین شلیک کرد و کی‌یف پایتخت این کشور را هدف قرار داد. مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که در پی این حملات، سه نفر زخمی شده‌اند. خارکیف و شهرهای دیگر نیز در این بمباران هوایی گسترده، هدف قرار گرفته‌اند.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که این حملات با موشک‌های کروز مستقر در دریا و هوا انجام و «از جهات مختلف» شلیک شدند و به دنبال حمله شبانه پهپادهای کامیکازه، صورت گرفتند.

به گزارش رویترز، میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، تعداد موشک‌های شلیک‌شده را بیش از ۱۲۰ فروند اعلام کرد. در پی این بمباران، آژیر حمله هوایی در سراسر اوکراین به صدا درآمد.

این حملات پس از آنکه کرملین طرح صلح اوکراین را رد کرد و بر اینکه کی‌یف باید الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه را بپذیرد پافشاری کرد، انجام شدند.

اداره نظامی شهر کی‌یف اعلام کرد: «دو خانه شخصی در منطقه دارنیتسکی بر اثر ترکش موشک‌ها آسیب دیدند.» ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف هم گفت که ۱۶ موشک را بر فراز پایتخت اوکراین سرنگون کرده‌اند و یک شرکت صنعتی و یک زمین بازی در جنوب غربی این شهر بر اثر بمباران روسیه آسیب دیده‌اند. شهردار کی‌یف به ساکنان در مورد احتمال قطع برق هشدار داد و از آنان خواست دستگاه‌های الکترونیکی خود را شارژ و آب ذخیره کنند.

ایهور ترخوف، شهردار خارکیف، نیز گفت که مقام‌ها در حال بررسی و مشخص کردن مکان‌هایی‌اند که هدف قرار‌ گرفته شده‌اند. اولگ سینگوبوف، فرماندار خارکیف نیز می‌گوید که «زیرساخت‌های حیاتی» در منطقه خارکیف و شهر اصلی آن هدف گرفته‌ شده‌اند، جایی که چهار موشک به محله‌های شرقی و جنوبی اصابت کردند.

آندری سادووی، شهردار لووف، اعلام کرد ۹۰ درصد شهر او در غرب اوکراین، بدون برق است و حمل‌ونقل عمومی از کار افتاده است. او اعلام کرد که ممکن است آب هم قطع شود. این شهر در نزدیک مرز اوکراین با لهستان قرار دارد و در طول جنگ روسیه با اوکراین، پناهگاهی نسبتا امن بود؛ اما اکنون این شهر نیز با موشک‌باران روسیه به یک مکان ناامن دیگر در این جنگ تبدیل شده است.

به گزارش رویترز، صدای انفجار در ژیتومیر و اودسا نیز شنیده شده است. ماکسیم مارچنو، فرماندار این منطقه، گفت: «واحدهای پدافند هوایی ۲۱ موشک را در منطقه اودسا در جنوب غربی اوکراین سرنگون کردند. قطعات یک موشک به یک ساختمان مسکونی اصابت کرد اما تلفات جانی گزارش نشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکو بارها هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد کرده است اما اوکراین می‌گوید بمباران روزانه روسیه شهرها، شهرک‌ها و مراکز درمانی و سایر زیرساخت‌های این کشور را نابود می‌کند. به گفته کایریلو تیموشنکو، معاون رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، بر اثر گلوله باران روز سه‌شنبه روسیه، بخش زایمان یک بیمارستان در شهر جنوبی خرسون هدف قرار گرفت اما به کسی آسیبی نرسید. تیموشنکو گفت که کارکنان و بیماران این بیمارستان به یک پناهگاه منتقل شدند.

ارتش اوکراین ماه گذشته در یک پیروزی بزرگ، خرسون را پس گرفت اما این شهر پس از عقب نشینی نیروهای روسی به سمت ساحل شرقی رودخانه دنیپرو، زیر آتش مداوم نیروهای روسی قرار دارد. زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی، از اوکراینی‌ها خواست عزیزان خود را در آغوش بگیرند و به دوستان خود بگویند که از آن‌ها قدردانی می‌کنند، از والدین خود تشکر کنند و بیشتر اوقات با فرزندان خود شادی کنند.

از سوی دیگر، وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید که حمایت غرب از اوکراین به شکست روسیه منجر خواهد شد. به گفته رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، حمله روسیه به اوکراین به دلیل حمایت غرب از کی‌یف به شکست نظامی ختم خواهد شد. به گزارش الجزیره، هابک گفت: «هیچ‌کس فکر نمی‌کرد سال ۲۰۲۲ این‌طور به پایان برسد. پوتین در این جنگ در میدان نبرد شکست می‌خورد، زیرا ارتش اوکراین از اروپا، ناتو و آمریکا تسلیحات دریافت می‌کند و ماهرانه، راهبردی، هوشمندانه و قهرمانانه از آن‌ها استفاده می‌کند.»

هابک که پیش از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین از تحویل تسلیحات به کی‌یف حمایت کرده بود، افزود: «من طرفدار اینم که آلمان و متحدانش از اوکراین به‌گونه‌ای حمایت کنند که بتواند در این جنگ پیروز شود.»

بیشتر از جهان