لاوروف: اوکراین باید خلع سلاح شود یا روسیه این کار را انجام خواهد داد

سرگئی لاوروف همچنین غرب را متهم کرد که برای تضعیف روسیه در اوکراین دخالت می‌کند

مشاور ریاست جمهوری اوکراین: «روسیه باید با واقعیت روبرو شود»ـ RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / HANDOUT / AFP  

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز سه‌شنبه ۲۷ دسامبر (۶ دی)، هشدار داد که اوکراين بايد تقاضای مسکو را برای «خلع سلاح»، «نازی‌زدایی» و همچنين حذف تهديد نظامی علیه روسيه برآورده کند. او افزود در غير اين صورت، «ارتش روسيه اين موضوع را حل خواهد کرد».

به گزارش آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف همچنین غرب را متهم کرد که برای تضعیف روسیه در اوکراین دخالت می‌کند. او گفت که این به کی‌یف و واشنگتن بستگی دارد که این درگیری – که از ۲۴ فوریه پس از حمله روسیه به اوکراین آغاز شد— تا چه زمانی ادامه پیدا کند. لاوروف به خبرگزاری دولتی تاس گفت: «در مورد مدت این درگیری، توپ در زمین رژیم کی‌یف و واشینگتن است که پشت کی‌یف ایستاده است.» لاوروف افزود: «آن‌ها باید این مقاومت بی‌معنی را متوقف کنند.» لاوروف همچنین هشدار داد حمایت بیشتر غرب از اوکراین می‌تواند به درگیری مستقیم منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخائیلو پودولیاک، مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین، در واکنشی آشکار به سخنان لاوروف، در توییتی نوشت: «روسیه باید با واقعیت روبرو شود.» او افزود: «نه بسیج کامل سربازان، نه جست‌وجوی با دستپاچگی برای مهمات، نه قراردادهای مخفیانه با ایران و نه تهدیدهای لاوروف کمکی نخواهد کرد.» پودولیاک در ادامه نوشت: «اوکراین، فدراسیون روسیه را تا پایان جنگ خلع سلاح خواهد کرد و مهاجمان را از تمام سرزمین‌های اشغالی خارج خواهد کرد.»

یک روز پیش از این درگیری لفظی، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در مصاحبه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت دولت او می‌خواهد اجلاسی برای پایان دادن به جنگ برگزار کند، اما پیش‌بینی نمی‌کند که روسیه در این اجلاس شرکت کند. کولبا گفت اوکراين خواستار برگزاری اجلاس «صلح» ظرف دو ماه با حضور آنتونیو گوترش، دبير کل سازمان ملل متحد، است که به‌عنوان میانجی عمل ‌کند. همچنين، وزیر امور خارجه اوکراین گفت پيش از آنکه کشورش مستقيما با مسکو گفت‌وگو کند، روسيه بايد در يک دادگاه جنايات جنگی حضور یابد.

مواضع هر دو طرف نشان می‌دهد که هر گونه تلاش برای پایان دادن به جنگ چقدر می‌تواند پیچیده و دشوار باشد. اوکراین در گذشته، گفته است که پیش از خروج کامل سربازان روسی از اوکراین با روسیه مذاکره نخواهد کرد. این در حالی است که مسکو اصرار دارد دستاوردهای نظامی خود و الحاق شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ را نادیده نگیرد.

در همين حال، درگیری‌های شديد روز سه‌شنبه در مناطق دونتسک و لوهانسک که اخيرا صحنه شديدترين درگيری‌ها بوده است، ادامه دارد. ‌آنا مالیار‌، معاون وزیر دفاع اوکراین، گفت نیروهای روسیه تلاش می‌کنند شهر باخموت در منطقه دونتسک را محاصره کنند، اما تاکنون موفق نبوده‌اند. فرماندار لوهانسک گفت نبردهای سنگینی نیز در اطراف شهر کرمیننا در منطقه لوهانسک در جریان است.

بیشتر از جهان