انسان‌های ۱۶هزار سال پیش در قاره آمریکا با نیزه‌های نوک‌تیز شکار می‌کردند

پژوهش جدید همچنین تصویری از زندگی انسان اولیه در شمال غربی اقیانوس آرام ارائه می‌دهد

به گفته دانشمندان، نوک‌ این سلاح‌ها به سر پرتابه پیداشده در هوکایدوی ژاپن، با قدمت ۱۶هزار تا  ۲۰هزار سال بسیار شبیه است- science.org

باستان‌شناسان سر پرتابه‌هایی را که آمریکایی‌های اولیه در آیداهو استفاده می‌کردند، کشف کرده‌اند که هزاران سال از سایر سر پرتابه‌هایی که قبلا در این قاره کشف شده بودند، قدیمی‌ترند.

پژوهشگران، از جمله پژوهشگران دانشگاه ایالتی اورگن در ایالات متحده، می‌گویند این یافته‌ها به تکمیل و پر کردن شکاف‌های تاریخی در نحوه ساخت و استفاده انسان‌های نخستین از سلاح‌های سنگی در قاره آمریکا کمک می‌کند.

بر اساس این مطالعه که هفته گذشته در مجله «ساینس ادونسز» منتشر شد، این ۱۳ سر پرتابه کامل و ناقص، بسیار تیزند و طول آن‌ها از حدود ۱.۳ تا ۵ سانتی‌متر (۰.۵ تا ۲ اینچ) است و به حدود ۱۵۷۰۰ سال پیش مربوط می‌شوند.

این سر پرتابه‌ها با دو انتهای مجزا - یکی تیز و دیگری پایه‌دار - و همچنین اگر از روبرو نگاه شود، با یک شکل شیب‌دار متقارن مشخص می‌شوند. 

محققان احتمال می‌دهند که آن‌ها احتمالا به زوبین‌ها وصل می‌شدند و نه به تیر پیکان یا نیزه.

دانشمندان می‌گویند آخرین یافته‌ها، شواهد مبنی بر استفاده از چنین سلاح‌هایی را که در این محل حفاری یافت شده است، بیش از ۲ هزار سال به عقب می‌برد.

نتایج مطالعه اخیر، جزئیات جدیدی از روشی را روشن می‌کند که آمریکایی‌های نخستین به کمک آن، افکار پیچیده را از طریق فناوری آن زمان بروز می‌دادند.

لورن دیویس، یکی از نویسندگان این مطالعه از ان دانشگاه ایالتی اورگن، طی سخنانی گفت: «این اکتشاف‌ها از نقطه‌نظر علمی، جزئیات بسیار مهمی را به این موضوع اضافه می‌کند که سوابق باستان‌شناسی اولیه‌ترین مردمان قاره آمریکا چگونه به نظر می‌رسد.»

دکتر دیویس گفت: «اینکه بگوییم: «ما فکر می‌کنیم که افراد ۱۶ هزار سال پیش اینجا در قاره آمریکا بوده‌اند» یک بحث است، سنجش آن با یافتن ابزارهای دست‌ساز خوش‌ساختی که آن‌ها از خود به جا گذاشته‌اند، بحث دیگری است.»

مقاله جدید امروز به همراه @LorenGDavis @tommyhigham و همکاران در @ScienceAdvances منتشر شد. هدیه زیبای کریسمس 

تعیین قدمت یک مجموعه بزرگ ابزار در محل حفاری کوپرز فری (آیداهو، ایالات متحده آمریکا) تا ۱۵۸۷۵ سال تقویمی کالیبره شده پیش از عصر حاضر [ .B.P] افزایش قدمت پرتابه‌های پایه‌دار در قاره آمریکا 

به گفته دانشمندان، شباهت نوک‌های این سلاح‌ها به سر پرتابه پیداشده در هوکایدو ژاپن نیز، که قدمت آن‌ها به ۱۶ هزار تا  ۲۰ هزار سال پیش می‌رسد، «رویایی» است.

آن‌ها می‌گویند که این مشاهده، جزئیات بیشتری را به این فرضیه می‌افزاید که ارتباطات ژنتیکی و فرهنگی اولیه بین مردم عصر یخبندان شمال شرق آسیا و شمال آمریکا وجود دارد.

دکتر دیویس گفت: «نخستین مردم آمریکای شمالی، دانش فرهنگی در اختیار داشتند که در طی زمان، از آن برای بقا و شکوفایی استفاده می‌کردند. برخی از این دانسته‌ها را می‌توان در نحوه ساخت ابزارهای سنگی مانند سر پرتابه‌های یافت‌شده در محل حفاری کوپرز فری مشاهده کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «با مقایسه این پرتابه‌‌ها با سایر پرتابه‌های سایر محل‌های حفاری با قدمت بیشتر یا برابر، می‌توانیم به گستره مکانی شبکه‌های اجتماعی که در آن، این دانش فناوری میان افراد به اشتراک گذاشته شده است پی ببریم».

دانشمندان می گویند که این زوبین‌ها، به‌رغم اندازه کوچکشان، ممکن است «سلاح‌های مرگباری» بوده باشند.

دکتر دیویس گفت: «این فرض وجود دارد که سر پرتابه‌های اولیه بایستی برای کشتن حیوان مناسب شکار، بزرگ می‌بودند. با این حال، سر پرتابه‌های کوچکتر نصب‌شده روی زوبین‌ها، تا عمق زیادی [در بدن شکار] نفوذ می‌کنند و سبب آسیب‌های داخلی عظیمی خواهند شد.»

او افزود: «شما می‌توانید هر حیوانی را که می‌شناسیم با سلاح‌هایی شبیه به این شکار کنید.»

پژوهش جدید همچنین تصویری از زندگی انسان اولیه در شمال غربی اقیانوس آرام ارائه می‌دهد.

دکتر دیویس توضیح داد: «پیدا کردن مکانی که افراد در آن در حدود ۱۶ هزار سال پیش، گودال‌هایی درست می‌کردند و سر پرتابه‌های کامل و شکسته را ذخیره می‌کردند، جزئیات ارزشمندی درباره زندگی ساکنان اولیه این منطقه در اختیار ما می‌گذارد.»

© The Independent

بیشتر از علوم