برگزاری رزمایش دریایی روسیه و چین

تمرین‌های نظامی مشترک شامل چگونگی تصرف زیردریایی فرضی دشمن با شلیک به اعماق دریا، و شلیک توپخانه به یک کشتی جنگی بود

وزارت دفاع روسیه ویدیویی از کشتی‌های جنگی روسیه و چین را در دریای شرق چین منتشر کردـ  Russian Defence Ministry / AFP

وزارت دفاع روسیه از تکمیل یک رزمایش دریایی مشترک میان روسیه و چین در دریای شرق چین خبر داد. 

تمرین‌های نظامی مشترک دو کشور که شامل تمرین چگونگی تصرف زیردریایی فرضی دشمن با شلیک به اعماق دریا، و شلیک توپخانه به یک کشتی جنگی بود، یک هفته به‌طول انجامید.

خبرگزاری رسمی شین‌هوآ در چین، گزارش می‌دهد که رزمایش ۲۱ تا ۲۷ دسامبر با عنوان «تعامل دریایی-۲۰۲۲»، شامل ناوگان اقیانوس آرام روسیه بود و در آب‌های اطراف ژوشان و تایژو در استان ژجیانگ چین برگزار شد.

وزارت دفاع روسیه گفت: «کشتی‌های جنگی ناوگان اقیانوس آرام روسیه و نیروهای دریایی ارتش چین، وظایف محوله را در چارچوب تمرین دریایی دوجانبه به پایان رساندند.» این وزارتخانه گفت: «کشتی‌های هر دو کشور با حمایت هواپیماهای ضدزیردریایی، به جست‌وجوی یک زیردریایی فرضی دشمن پرداختند و سپس به حمله به آن در زیر دریا، اقدام کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزارتخانه ویدیویی منتشر کرد که گروهی از کشتی‌های جنگی روسیه و چین را در دریای شرق چین نشان می‌داد. در این ویدیو، ملوانان روسی با همتایان چینی خود و کشتی‌های روسی که موشک شلیک می‌کردند، به زبان «ماندارین» سخن می‌گفتند. روسیه زمانی رهبر اردوگاه کمونیستی جهان بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، اینک مسکو شریک تازه‌ای برای چین است که هم‌اکنون در برخی از مهم‌ترین فناوری‌های قرن ۲۱ جهان، سرآمد است.

خبرگزاری تاس می‌گويد قرار است شی جین پینگ، رهبر چين، پيش از پايان سال با ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسیه، صحبت کند. چین از کشورهایی است که به حمله روسیه به اوکراین انتقاد نکرده است و در عین حال، ناتو و کشورهای غربی را به تحریک مسکو در حمله به اوکراین، متهم می‌کند. وانگ یی، وزیر خارجه چین، دسامبر سال جاری (۲۰۲۲) در جریان کنفرانسی در پکن، ضمن متهم کردن ایالات متحده به قلدری، گفت که چین «اعتماد متقابل راهبردی و همکاری متقابل سودمند» با روسیه را عمیق‌تر خواهد کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، سپتامبر سال جاری با اشاره به اصطکاک در روابط روسیه با چین، علنا اعتراف کرد که پکن درباره عملیات نظامی مسکو در اوکراین «پرسش‌ها و نگرانی‌هایی» دارد.

تسای اینگ ون، رئيس جمهوری تایوان، روز سه‌شنبه، ۲۷ دسامبر (۶ دی)، گفت: «تايوان از سال ۲۰۲۴ به دليل تهديد رو به افزايش همسايه غول‌پیکر خود، چين، خدمت سربازی اجباری را از چهار ماه، به يک سال افزایش خواهد داد.»

بیشتر از جهان