امیرعبداللهیان در عمان؛ رایزنی جمهوری اسلامی برای بازگشت غرب به برجام

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به منظور انتقال پیام ابراهیم رئیسی، با پادشاه عمان در مسقط دیدار کرد

پادشاهی عمان سال‌ها است که در میانجی‌گری رابطه تهران و واشنگتن نقش مهمی ایفا می‌کند ـ وزارت امور خارجه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در عمان با پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کرد. رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی سه‌شنبه پس از دیدار با همتای عمانی خود در مسقط، اعلام کرد که «حامل پیام ابراهیم رئیسی برای سلطان عمان» است.

رسانه‌های نزدیک به حکومت به جزئیات این پیام اشاره‌ای نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد در آستانه انتشار خبرهایی مبنی بر از سرگیری مذاکرات احیای برجام، مقام‌های جمهوری اسلامی بار دیگر به دیدار میانجی‌های تاریخی خود رفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پادشاهی عمان سال‌ها است که در میانجی‌گری برای جمهوری اسلامی خصوصا درباره رابطه تهران و واشنگتن نقش مهمی ایفا می‌کند. این کشور چه در دوران پادشاهی سلطان قابوس و چه امروز، از آزادسازی گروگان‌ها گرفته تا ردوبدل کردن پیام بین دولت باراک اوباما با دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی و نیز مذاکرات هسته‌ای در دو دهه اخیر، همواره در قامت میانجی بزرگ جمهوری اسلامی در منطقه ظاهر شده است.

سفر امیرعبداللهیان در حالی انجام می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، هم روز دوشنبه اعلام کرد که «پنجره مذاکرات هسته‌ای از سوی ایران کاملا باز است».

مذاکرات احیای برجام در ۱۰۰ روز گذشته و پس از کشته‌ شدن مهسا امینی، به‌طور کامل متوقف شد و مقام‌های ایالات متحده بارها اعلام کردند که این مذاکرات دیگر به هیچ وجه «اولویت» آن‌ها نیست و «سرکوب و اعتراض‌ها در ایران است که اهمیت دارد». البته رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، در مصاحبه‌های روزهای اخیر خود، ضمن تاکید بر تمرکز اصلی کاخ سفید بر سرکوب‌های گسترده و اعتراض‌ها در ایران، اعلام کرد با این حال، واشنگتن «ترجیح می‌دهد» مسئله هسته‌ای ایران «از طریق دیپلماسی» حل شود؛ در غیر این صورت، «تمام گزینه‌ها روی میز خواهد بود».

ایالات متحده یکی از پنج کشور امضاکننده توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ است.

به جز مسئله احیای برجام، جمهوری اسلامی با تحریم‌های جدید به دلیل صادرات تسلیحات نظامی به روسیه مواجه است. در تازه‌ترین این تحریم‌ها، جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور اشخاص و شرکت‌هایی را که برای روسیه پهپاد تامین می‌کنند، تحریم کرده است.

بعید نیست مقام‌های جمهوری اسلامی این بار نیز برای کاهش یا لغو این تحریم‌های تازه، از پادشاهی عمان که بارها در تنش‌زدایی رابطه بین تهران و غرب نقش موثری داشته است، استفاده کنند.