راهپیمایی آرام کردها در قلب پاریس

صدها تن با در دست گرفتن گل سرخ، آلات موسیقی، پارچه‌نوشته و تصاویر قربانیان حمله تروریستی روز جمعه در پاریس، شعار «شهید نمی‌میرد» سر دادند

یکی از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی: «چرا هیچ اقدامی برای محافظت از ما انجام نشد؟»- MARTIN BUREAU / AFP

جامعه کردهای ساکن فرانسه روز دوشنبه، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲، در اعتراض به حمله تروریستی به «مرکز فرهنگی احمد کایا»، که به کشته‌شدن سه تن منجر شد، تظاهراتی در شهر پاریس ترتیب دادند.

به‌گزارش یورو نیوز، صدها تن در این تظاهرات مسالمت‌آمیز شرکت کردند و با در دست گرفتن گل سرخ، آلات موسیقی، پارچه‌نوشته و تصاویر قربانی‌های حمله تروریستی روز جمعه در پاریس، شعار «شهید نمی‌میرد» سر دادند.

روزنامه واشینگتن‌پست، ضمن پوشش خبری تظاهرات روز دوشنبه کردها در پاریس، به‌نقل از یکی از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی چنین نوشت: «هر روز از خودمان می‌پرسیم چه زمانی یک‌نفر دیگر مجددا به ما شلیک خواهد کرد؟ ده سال قبل ما [کردها] در قلب پاریس مورد حمله قرار گرفتیم و حالا ده سال بعد باز هم [همان اتفاق رخ داد.] چرا هیچ اقدامی برای محافظت از ما انجام نشد؟»

اشاره فردی که این روزنامه آمریکایی صحبت‌های او را منتشر کرد، به حادثه تروریستی ژانویه سال ۲۰۱۳ در پاریس است که در جریان آن سه تن از زنان فعال کرد به‌ضرب گلوله کشته شدند. پس از این حمله پلیس فرانسه فردی ترک‌تبار را به اتهام دست داشتن در این حمله بازداشت کرد، اما او در سال ۲۰۱۶، و پیش از آنکه محاکمه شود، جان خود را در زندان از دست داد.

به این ترتیب، جامعه کردها و همچنین احزاب و فعالان سیاسی و اجتماعی کرد، در روزهای اخیر انگشت اتهام را به‌سوی دولت ترکیه نشانه رفته‌اند و ادعا می‌کنند دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، با حمله تروریستی روز جمعه مرتبط بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ترکیه نیز به‌دلیل طرح این اتهام‌ها، همزمان با برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز کردها در پاریس، سفیر فرانسه در آنکارا را احضار کرد و اعتراض خود را، نسبت به آنچه وزارت خارجه ترکیه «پروپاگاندای سیاه» فعالان سیاسی کرد می‌خواند، به‌اطلاع سفیر این کشور رساند.

با این‌وجود دادستانی فرانسه اعلام کرده است ضارب، یک فرد ۶۹ ساله فرانسوی، دارای انگیزه‌هایی نژادپرستانه بود. بر پایه اطلاعات دادستانی فرانسه، ضارب در اعترافات خود گف وقتی روز جمعه خانه‌اش را ترک کرد، می‌خواست به هر شکل ممکن «مهاجران یا خارجی‌ها را بکشد.»

مقام‌های دادستانی فرانسه هنوز به‌صورت رسمی نام ضارب حمله تروریستی روز جمعه در پاریس را منتشر نکرده‌اند، اما بر اساس اطلاعات موجود این فرد پس از آنکه مدتی تحت مراقبت‌های روانپزشکی قرار گرفت به بازداشتگاه زندانیان عادی عودت داده شد.

بیشتر از جهان