هاآرتص: دولت بایدن هنوز توافق با تهران را می‌خواهد و حمایت ارتش را هم دارد

تحلیل دولت آمریکا این است که جمهوری اسلامی حالا که زیر ضرب خیزش سراسری قرار گرفته است، احتمال بیشتری دارد که به توافق هسته‌ای تن دهد تا بتواند وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد

احتمالا در ماه‌های آینده تغییر مهمی در ارتباط با مسئله برجام رخ خواهد داد-Brendan SMIALOWSKI / AFP

مقام‌های اسرائیل گفتند دولت آمریکا باوجود موضع‌گیری‌های عمومی همچنان خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران است. روزنامه هاآرتص اسرائیل روز سه‌شنبه،  نوشت که رهبران ارتش آمریکا نیز از این موضع پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، چندی پیش در ویدیویی گفته بود توافق هسته‌ای «مرده» است، اما واشنگتن هنوز نمی‌تواند چنین چیزی را رسما اعلام کند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز بار دیگر رهسپار عمان شده است و بسیاری هدف از این سفر را رایزنی درباره برجام عنوان کرده‌اند.

به گزارش هاآرتص، مقام‌های اسرائیل مدعی‌اند تحلیل دولت آمریکا این است که جمهوری اسلامی حالا که زیر ضرب خیزش سراسری قرار گرفته است، احتمال بیشتری دارد که به توافق هسته‌ای تن دهد تا بتواند وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد. این در حالی است که مقام‌های دولت بایدن در محافل عمومی مدعی‌اند اولویتشان حمایت از مردم ایران است و نه دنبال کردن مذاکرات هسته‌ای؛ اما با این حال، پایان رسمی برجام را اعلام نکرده‌اند و حتی رسما مذاکرات را معلق نکرده‌اند. رابطه تسلیحاتی ایران و روسیه که باعث شده است دولت پوتین در جنگ اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده کند نیز به دشواری مساله برای آمریکا که مهم‌ترین حامی تسلیحاتی اوکراین است، افزوده است. آمریکا به‌ همین دلیل، تحریم‌های جدیدی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی اعمال کرده است.

یانیو کوبوویچ، خبرنگار هاآرتص، گفت مقام‌های اسرائیل ابتدا از شنیدن سخن بایدن در مورد «مردن» برجام خوشحال شدند، اما حالا باور دارند که این خطای سهوی رئیس‌جمهوری بوده و موضع واقعی واشنگتن نیست. هاآرتص به نقل از مقام‌های ارشدی که با آن‌ها صحبت کرد، گفت که احتمالا در ماه‌های آینده تغییر مهمی در ارتباط با مسئله برجام رخ خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دولت‌های پیشین نفتالی بنت و یائیر لاپید، مقام‌های اسرائیل گفت‌وگوهای محرمانه متعددی را برای بررسی آمادگی نظامی در ارتباط با جنگ احتمالی با ایران انجام داده بودند. یک منبع مطلع گفت اوضاع به جایی رسید که کار تدارک برنامه‌های عملیاتی جدید و بودجه برای خرید تسلیحاتی آغاز شد. این دولت که تا دو روز دیگر جای خودش را به دولت راست‌گرای بنیامین نتانیاهو می‌دهد چند میلیاد دلار بودجه برای حمله به ایران کنار گذاشته است، تسلیحات پیشرفته خریده و روابط نظامی خود با آمریکا، دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس و سایر متحدان را بهبود بخشیده است. با این وجود، یک مقام اسرائیلی به هاآرتص گفت: «اسرائیل ظرفیت عملیاتی حمله به ایران بدون پشتیبانی و همکاری آمریکا را ندارد و هر کس غیر از این بگوید عامدانه دروغ می‌گوید.» ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق اسرائیل که ده‌ها سال سابقه نظامی دارد و مدتی وزیر دفاع هم بود، چندی پیش در مقاله‌ای در مجله تایم گفته بود که امکان نظامی نابود کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. او گفته بود تغییرات درونی در ایران باعث خواهد شد رابطه این کشور با منطقه عوض شود.

اما مقام‌های اسرائیل که در مذاکرات محرمانه در مورد ایران نقش داشته‌اند به هاآرتص گفتند درک موجود در این کشور این است که حمله به ایران باید همراه با تغییر جمهوری اسلامی باشد و در نتیجه حمله به اهداف نظامی بدون هدف گرفتن مقام‌های ارشد حکومت ایران که قصد تهدید اسرائیل و سایر کشورهای منطقه را دارند، ممکن نیست.

این مقام‌ها در ضمن گفتند یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سیاست تل‌آویو در این زمینه باید حفظ جبهه‌ای بین‌المللی علیه حکومت ایران باشد. نگرانی مقام‌های دولتی کنونی این است که دولت نتانیاهو به‌دلیل حضور احزاب راست افراطی که باعث به وجود آمدن اعتراض‌های گسترده‌ای شده‌اند، مورد استقبال واشنگتن قرار نگیرد و بدین‌سان، همکاری نظامی آمریکا و اسرائیل در رابطه با ایران لطمه بخورد. مقام‌های اسرائیل پیش از این، در این مورد به همتایان آمریکایی خود هشدار داده‌اند.

اما رهبران ارتش اسرائیل امیدوارند که تجربه نتانیاهو در موضوع ایران و باور او به لزوم همکاری نزدیک با آمریکا باعث شود که این نخست‌وزیر جلو هرگونه لطمه زدن به رابطه دو کشور از طرف وزرای کابینه‌اش را بگیرد. اما مقام‌های امنیتی اسرائیل در عین حال، نگرانند که دولت بعدی با اقدام‌های نسنجیده، رابطه با آمریکا را به هم بزند. یک مقام ارشد اسرائیلی به هاآرتص گفت: «اوضاع در حال حاضر، به سمت خوبی پیش نمی‌روند و آمریکایی‌ها هم این موضوع را پنهان نمی‌کنند.»