لهستان در مورد ارتباط میان مدیرعامل سابق شرکت نفت اورلن و حزب‌الله تحقیق می‌کند

نخست‌وزیر لهستان برای بررسی ارتباط احتمالی میان دنیل اوبایتک، مدیرعامل سابق اورلن، و حزب‌الله با دادستان کل کشور و سرویس‌های اطلاعاتی تماس گرفته است

دنیل اوبایتک، مدیرعامل سابق شرکت نفت اورلن، و تصویری از حزب‌الله لبنان در پس‌زمینه‌ــ Combo Independent Persian

لهستان تحقیق در مورد ضرر چند میلیارد دلاری دفتر سوییس شرکت نفت نیمه‌دولتی اورلن و ادعاهای ارتباط مدیرعامل سابق این شرکت با سازمان‌های تروریستی را بررسی می‌کند.

به گزارش رویترز، وب‌سایت اونت (Onet) لهستان روز دوشنبه گزارش داده بود که واحد امنیتی داخلی اورلن مشکوک است که مدیرعامل سابق اورلن تریدینگ سوییس، که نامش فقط سامر ای. ذکر شده است، با حزب‌الله لبنان ارتباط داشته است.  

سامر ای. در مصاحبه با رادیو آر‌ام‌اف لهستان هرگونه ارتباط با حزب‌الله را تکذیب کرده است. او گفت: «من بارها به لهستان سفر کرده‌ام، شهروند لهستانی‌ام، گذرنامه لهستانی دارم. مقام‌های کشور با من مثل یک شهروند درجه دو رفتار می‌کنند.» و افزود گرچه در حال حاضر در خارج از کشور به سر می‌برد، از نهادهای مجری قانون لهستان پنهان نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان کل ورشو در نشستی مطبوعاتی در مورد جزئیات تحقیق گفت در حال بررسی تمام اطلاعات موجود است و دفتر سوییس اورلن بدون نظارت مناسب، مستندسازی، و ممیزی پیمانکاران فعالیت می‌کرد. او در ادامه افزود این نشان می‌دهد که سامر ای. نباید به‌عنوان مدیرعامل منصوب می‌شد. «فردی که بدون تکمیل اولین بخش تحویل، بیعانه می‌پردازد مدیرعامل خوبی نیست و نباید مدیرعامل این شرکت یا هر شرکت دیگری باشد.»

اورلن می‌گوید دفتر سوییس این شرکت عامل خسارت ۴۰۰ میلیون دلاری مرتبط با قراردادهای خرید نفت و محصولات نفتی از ونزوئلا بوده است.

دفتر سوییس اورلن گفته است سعی کرده بود از وقفه موقت در تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا استفاده کند و به واسطه‌هایی که قبلا هرگز با آن‌ها کار نکرده بود مبالغی بیعانه پرداخته بود. با نزدیک شدن اتمام مهلت، قراردادها فسخ شده و نفتکش‌ها بارگیری نکرده بودند.

شرکت اورلن در حال بررسی و حسابرسی فعالیت‌های دفتر سوییس است.

دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان، روز دوشنبه گفت با دادستان کل کشور و هماهنگ‌کننده سرویس‌های اطلاعاتی مخفی تماس گرفته است تا در مورد ارتباط احتمالی میان دنیل اوبایتک، مدیرعامل سابق اورلن، و حزب‌الله صحبت کنند.

اوبایتک که با یاروسواف کاچینسکی، رهبر حزب راستگرای قانون و عدالت، ارتباط نزدیکی دارد، در واکنش، در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت توسک «دنبال جنجال و رسوایی است که وجود ندارد».

گزارش رسانه‌های لهستان حاکی از آن است که حزب قانون و عدالت ممکن است اوبایتک را برای انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن نامزد کند.

بیشتر از جهان