موضع‌گیری بخش خصوصی اسرائیل علیه چهره‌های کابینه نتانیاهو

این چهره‌ها خواسته‌های جنجالی متعددی را مطرح کرده‌اند؛ مثلا لغو راهپیمایی غرور هم‌جنسگرایان در اورشلیم

قرار است نتانیاهو روز پنجشنبه در مورد ائتلاف جدید خود از مجلس تقاضای رای‌اعتماد کند-Gil COHEN-MAGEN / AFP

چند شرکت مطرح در اسرائیل روز دوشنبه، ۲۶ دسامبر (۵ دی)، با موضع‌گیری در برابر احزاب راست که قرار است به زودی تصدی برخی وزارتخانه‌ها در این کشور را به عهده بگیرند، وعده دادند که قوانین داخلی خود را در زمینه مبارزه با تبعیض، تقویت کنند. برخی از چهره‌های این احزاب که به زودی اعضای کابینه جدید بنیامین نتانیاهو خواهند بود، در روزهای گذشته سخنانی گفته‌اند که برابری جنسیتی و حقوق اقلیت‌ها را در این کشور زیر سوال می‌برد.

این چهره‌ها خواسته‌های جنجالی متعددی را مطرح کرده‌اند؛ مثلا لغو راهپیمایی غرور هم‌جنسگرایان در اورشلیم (بیت‌المقدس) یا رفع ممنوعیت نامزدی مجلس برای افرادی که سابقه پشتیبانی از تروریسم یا نژادپرستی دارند. این گفته‌های جنجالی، پیش از این نیز باعث نگرانی‌های بسیار در جامعه اسرائیل، و هشدار رئیس‌ جمهوری این کشور شده است. اینک بخش خصوصی نیز نشان داده است که در این مورد بی‌تفاوت نخواهد بود. 

روز یکشنبه، ۲۴ دسامبر، یکی از اعضای حزب «صهیونیسم مذهبی» که از احزاب تشکیل‌دهنده ائتلاف نتانیاهو است، در گفت‌وگو با رادیو عمومی اسرائیل گفت که هتل‌ها و پزشک‌ها باید بتوانند به دلایل مذهبی به برخی افراد خدمات ندهند، اما به شرط اینکه گزینه‌های دیگری موجود باشد. برخی از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های اسرائیل در پاسخ به این حرکت، فیلمی تبلیغاتی پخش کردند که شعار واضحی داشت: «ما همه را درمان می‌کنیم.»

بتزال اسموتریخ، رهبر حزب صهیونیسم مذهبی، در سال ۲۰۱۵ گفته بود به هم‌جنسگراستیز بودن خود افتخار می‌کند؛ هرچند، بعدها گفت که حرفش را پس می‌گیرد. با این حال، اسموتریخ همچنان مخالف ازدواج هم‌جنسگرایان و مدافع «خانواده سنتی» است.

بانک «دیسکانت» اسرائیل،‌ چهارمین بانک بزرگ کشور، روز دوشنبه سیاست اعتباری خود را تجدید کرد و گفت به گروه‌هایی بین مشتریان خود که بر بنیان مذهب، نژاد، جنسیت یا گرایش جنسی افراد تبعیض قائل می‌شوند، وام نخواهد داد. رئیس این بانک گفت که این سیاست جدید، «امری واضح را رسمیت می‌بخشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت امنیت سایبری «ویز» که ارزش آن شش میلیارد دلار دانسته می‌شود، روز دوشنبه اعلام کرد که فقط با شرکت‌هایی کار می‌کند که به جلوگیری از این انواع تبعیض متعهد باشند و در صورت نقض این اصول، رابطه اقتصادی خود را با چنین شرکت‌هایی خاتمه می‌دهد. این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «فراخوان‌های اخیر برای لغو حقوق بنیادین که در عرصه سیاسی در اسرائیل شنیده می‌شوند، موضوع نگرانی عمیق جامعه‌ است.»

در جامعه دانشگاهی نیز بسیاری چهره‌ها در مورد دولت جدید هشدار داده‌اند. داو واکسمن، استاد دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس و مدیر مرکز اسرائیل‌شناسی نظریان، چند روز پیش در توییتر نوشت: «دولت پیش روی نتانیاهو خبری به شدت بد برای یهودیان اسرائیلی سکولار و لیبرال، شهروندان عرب اسرائیل، فلسطینی‌های کرانه غربی، و احتمالا روابط اسرائیل با متحدان غربی و عرب خود خواهد بود.»

بیان چنین اظهاراتی را می‌توان از چهره‌های دانشگاهی، سیاسی، یا کنشگران انتظار داشت، اما اقدام بخش خصوصی در این عرصه، کم‌سابقه تلقی می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش و توسعه شرکت آمریکایی «مایکروسافت» در اسرائیل هم روز دوشنبه وارد گود شد. میخال براورمن-بلومنستیک در صفحه لینکدین خود نوشت: «اسرائیل کشوری دموکراتیک و اخلاقی است و اگر می‌خواهد زنده بماند، باید این ویژگی‌ها را حفظ کند. گفتمانی که مشوق هر گونه نژادپرستی و تبعیض باشد، جایی در جامعه‌ای صحیح و سالم ندارد.»

قرار است نتانیاهو روز پنجشنبه در مورد ائتلاف جدید خود از مجلس تقاضای رای‌اعتماد کند. این نخست‌وزیر سابق که تا همین حالا طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری تاریخ اسرائیل را دارد و اینک برای سومین بار دولت تشکیل می‌دهد، وعده داده است که مبانی مدارا را در اسرائیل حفظ کند. اما رقبای سیاسی‌اش او را متهم می‌کنند که برای تامین بقای سیاس خود، با سیاست‌های جنجالی متحدان خود در جناح راست افراطی توافق کرده است، و اینک کاملا وابسته به آن‌ها است. این متحدان علنا از «حکومت تورات» در اسرائیل سخن می‌گویند. 

اسحاق هرتزوگ، رئیس ‌جمهوری اسرائيل، که نقشش معمولا جنبه صرف تشریفاتی دارد، با ورودی قابل‌توجه به عرصه سیاست، روز یکشنبه هشدار داد که حقوق فردی نباید لطمه بخورند. 

از جمله تصمیمات جنجالی نتانیاهو، انتصاب آوی مائوز، رهبر حزب «نوآم» و تنها نماینده این حزب در مجلس، به ریاست اداره‌ جدیدی به نام «هویت ملی یهودی»‌ است که قرار است قدرت‌هایی در زمینه مدارس داشته باشد. مائوز هم مثل اسموتریخ گفته است که به هم‌جنسگراستیز بودن خود افتخار می‌کند و رهبر حزبی است که مقابله با حقوق دگرباشان جنسی را دلیل اصلی وجودی خود می‌داند. این حزب افراطی در سال ۲۰۱۹ تشکیل شد و یکی از اسناد داخلی آن در همان سال، فهرستی بود که از روزنامه‌نگاران و مجریان هم‌جنسگرای رادیو و تلویزیون اسرائیل تنظیم کرده بود. مائوز اخیرا گفته است ضد هم‌جنسگرایان نیست، اما مخالف جنبش هم‌جنسگرایان و کوئیرها است و خواهان لغو راهپیمایی سالیانه غرور هم‌جنسگرایان در اورشلیم (بیت‌المقدس) شده است. اسموتریخ هم که قرار است وزیر دارایی جدید اسرائیل باشد و قدرت‌های تازه‌ای در زمینه سرزمین‌های اشغالی فلسطینی در کرانه غربی داشته باشد، در سال ۲۰۰۶ در واکنش به راهپیمایی هم‌جنسگرایان، «راهپیمایی حیوانات»‌ را سازمان داد که طی آن شماری بز و الاغ در خیابان‌های این شهر جولان داده شدند. 

اسموتریخ همچنین گفته است که خواهان جدایی بخش‌های زایمان زنان یهودی و عرب در بیمارستان‌ها است، و در سال ۲۰۱۶ در توییتر نوشته بود: «طبیعی است که همسر من نخواهد کنار کسی بخوابد که تازه فرزندی را متولد کرده که شاید بخواهد ۲۰ سال دیگر فرزند او را بکشد.»‌ این گفته‌های اسموتریخ را در آن سال هرتزوگ، که آن موقع رهبر اپوزیسیون بود، و نفتالی بنت، رهبر وقت حزب «خانه یهودی» که بعدها نخست‌وزیر شد، محکوم کردند.

بیشتر از جهان