شعار ضدحکومتی در چهلم پنج معترض در شهرهای تبریز، مهاباد و بوکان

بر اساس گزارش‌های موجود در جریان مراسم چهلم آیلار حقی، در وادی رحمت تبریز، چند نفر بازداشت شدند

مراسم چهلم پنج تن از جان‌باختگان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۶ دی‌ ۱۴۰۱، با حضور گسترده مردم در شهرهای تبریز، مهاباد و بوکان برگزار شد. مردم در تبریز بر مزار آیلار حقی، دانشجوی پزشکی کشته‌شده به‌دست نیروهای سرکوبگر، شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و در چهلم «آزاد حسین‌پور، کمال احمدپور و محمد احمدی» در مهاباد، شعار «کرد، بلوچ، آذری، آزادی و برابری» سردادند. در بوکان هم مردم با شعار «شهید نمی‌میرد» و «مرگ بر دیکتاتور» چهلم «هیوا جان‌‌جان» را به تجمع ضدحکومتی تبدیل کردند.

مراسم چهلم آیلار حقی روز سه‌شنبه با وجود استقرار گسترده نیروهای امنیتی و یگان ویژه و فشارهای امنیتی بر خانواده حقی، با حضور گسترده مردم معترض برسر مزار او در وادی رحمت تبریز برگزار شد.

مردم معترض در جریان چهلم آیلار حقی ضد جمهوری اسلامی شعار سردادند. «مرگ بر دیکتاتور» و «ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما» ازجمله شعارهایی است که مردم بر حاضر بر سر مزار آیلار حقی در وادی رحمت تبریز سردادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدر آیلار حقی در مراسم چهلم دخترش گفت: «به من می‌گویند حق آیلار را بگیر. وقتی هیچ حقی در این کشور نیست، چگونه حق او را بگیرم.»

پدر آیلار حقی همچنین با اعتراض شدید به گزارش دروغین صداوسیمای جمهوری اسلامی درباره دخترش، گفت از گزارشگر صداوسیما که آبرو و حیثیت آیلار حقی و خانواده‌اش را پایمال کرد، نخواهد گذشت، چون همزمان گزارشگر و قاضی شد و حکم داد و آبروی آیلار حقی و خانواده‌اش را پایمال کرد.

او همچنین از توقیف وسایل شخصی و همراه آیلار به‌دست دستگاه‌های امنیتی و پس‌ندادن آن‌ها سخن گفت و افزود: «این حسرت بر دل مادر آیلار مانده است که وسایل، لباس‌ها، کفش و گوشی تلفن دخترش را پس بگیرد.»

شماری از نیروهای امنیتی و یگان ویژه در جریان مراسم چهلم آیلار حقی به حاضران در این مراسم هجوم بردند و تعدادی از مردم معترض را بازداشت کردند.

مراسم چهلم آزاد حسین‌پور، کمال احمدپور و محمد احمدی، سه نفر از معترضان کشته‌شده در شهر مهاباد نیز روز سه‌شنبه، ۶ دی‌ماه، با حضور گسترده مردم معترض برگزار شد.

در جریان این مراسم که جمعیت پرشماری از معترضان در آن حضور داشتند، مردم با سردادن شعارهایی چون «شهید نمی‌میرد»، «مرگ بر دیکتاتور» و «کرد، بلوچ، آذری، آزادی برابری» و «کرد و بلوچ برادرند، تشنه خون رهبرند»، و همچنین شعارهای دیگری بر ضد نظام جمهوری اسلامی، چهلم این سه معترض کشته‌شده را به تجمعی ضدحکومتی تبدیل کردند.

آزاد حسین‌پور روز ۲۶ آبان‌ماه در جریان اعتراضات مردمی مهاباد به‌مناسبت سالگرد کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸، با تیراندازی مستقیم نیروهای بسیج کشته شد. محمد احمدی، معترض ٤٣ ساله، نیز روز ۲۷ آبان در تظاهرات مردم مهاباد با شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شد. کمال احمدپور هم روز ۲۷ آبان‌ماه در تظاهرات مهاباد با تیراندازی نیروهای نظامی‌-امنیتی کشته شد.

مراسم چهلم «هیوا جان‌‌جان» از کشته‌شدگان اعتراضات بوکان نیز روز سه‌شنبه درحالی با حضور گسترده مردم معترض برگزار شد که نیروهای سرکوبگر از ساعاتی قبل آرامستان بوکان را محاصره کرده بودند و تلاش می‌کردند تا از حضور مردم در این مراسم جلوگیری کنند، اما در این کار ناکام ماندند.

مردم در چهلم این معترض کشته‌شده در تظاهرات شهر بوکان، شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «شهید نمی‌میرد» سردادند.

«هیوا جان‌جان» در تظاهرات ۲۶ آبان ۱۴۰۱ همزمان با سالگرد کشته‌شدگان اعتراضات آبان سال ۹۸ با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد.

در تهران نیز جمعی از مردم و بستگان حمیدرضا روحی، دانشجوی کشته‌شده در تظاهرات شهر زیبا، روز سه‌شنبه درحالی برسر مزار او در بهشت زهرا حضور یافتند که سنگ‌مزارش در روزهای گذشته به‌دست نیروهای حکومتی شکسته شده و خانواده روحی اقدام به نصب سنگ جدیدی بر مزار این دانشجوی کشته‌شده کرده بودند.