سفیر جدید اسرائیل در آنکارا استوارنامه‌اش را تحویل اردوغان داد

دو طرف بر سر برقراری مجدد روابط کامل دیپلماتیک توافق کرده‌اند

ایریت لیلیان، در مقام سفیر جدید اسرائیل در آنکارا، کار خودش را از ابتدای سال آینده میلادی آغاز کند_ REUTERS

در نهایت پس از چهار سال کاهش روابط، سفیر جدید اسرائیل در آنکارا روز سه‌شنبه استوارنامه‌ خود را تحویل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، داد. انتظار می‌رود ایریت لیلیان، در مقام سفیر جدید اسرائیل در آنکارا، کار خودش را از ابتدای سال آینده میلادی آغاز کند.

روزنامه تایمز اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۷ دسامبر ( ششم دی‌ ماه) در گزارشی ایریت لیلیان را یک دیپلمات ارشد معرفی کرد که نقش کلیدی در تجدید روابط اسرائیل و ترکیه طی سال‌‌های گذشته ایفا کرده است.

به‌نوشته تایمز اسرائیل، در این مدت هر دو طرف، به‌آرامی اما پیوسته، در راستای احیای کامل روابط دیپلماتیک خود قدم برداشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تیرماه امسال، یائیر لاپید در حالی که هنوز وزیر خارجه دولت نفتالی بنت بود، در آنکارا با مولود چاووش‌ اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، دیدار کرد.

اندکی بعد از این دیدار، دفتر نخست وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد دو طرف بر سر برقراری مجدد روابط کامل دیپلماتیک توافق کرده‌اند و سفرای دو کشور به پایتخت‌ها باز خواهند گشت.

روز سه‌شنبه، سفیر جدید اسرائیل در آنکارا، در جریان مراسم رسمی در کاخ ریاست جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور گسترش یابد.

در ماه می سال ۲۰۱۸، دولت اردوغان در واکنش به برخورد نیروهای اسرائیلی در قبال معترضان فلسطینی در نوار غزه، سفیر خود از تل‌آویو را فراخواند و هم‌زمان سفیر اسرائیل را نیز اخراج کرد.

کاهش روابط دیپلماتیک تل‌آویو و آنکارا در سال ۲۰۱۸ اقدامی ناگهانی نبود. روابط اسرائیل و ترکیه از سال ۲۰۱۰ به‌دنبال حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تیره شد.

در جریان حمله نظامیان اسرائیل به کشتی «ماوی مرمره»، ۱۰ تن از شهروندان ترکیه کشته شدند.

دولت اسرائیل بعدها در چارچوب یک توافق با ترکیه، ۲۰ میلیون دلار از بابت غرامت پرداخت کرد.

سفیر ترکیه نیز قرار در ۱۱ ژانویه طی مراسم در تل‌آویو استوارنامه خود را به اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، تحویل دهد و کارش را به‌طور رسمی آغاز کند.

بیشتر از جهان