ترکیه می‌گوید جنگ اوکراین، سال آینده هم ادامه می‌يابد و به‌راحتی تمام نمی‌شود

ترکیه هرچند عضو قدیمی ناتو است، اما از اعمال تحریم‌های گسترده سایر اعضای این پیمان نظامی علیه روسیه، از جمله تحریم‌های تسلیحاتی، خودداری کرده است

به‌گفته وزیر دفاع ترکیه، این کشور خواهان برقراری دست‌کم «آتش‌بس بشردوستانه» است-SERGEY BOBOK / AFP

وزیر دفاع ترکیه روز شنبه در جریان یک نشست خبری در آنکارا درباره آینده جنگ و ادامه درگیری‌ها در اوکراین گفت: به‌نظر نمی‌رسد این جنگ به‌راحتی تمام شود و سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی ناتو به‌شمار می‌رود. با این حال، از ابتدای شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در فوریه سال جاری میلادی، دولت اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکیه، تلاش کرده است تا به‌نوعی نقش میانجی میان مسکو و کی‌يف ایفا کند. هرچند پس از گذشت بیش از ۱۰ ماه از شروع درگیری‌ها در اوکراین، به‌نظر می‌رسد خیلی موفق عمل نکرده باشد.

ترکیه هرچند عضو ناتو است. اما تاکنون از اعمال تحریم‌های گسترده سایر اعضای این پیمان نظامی علیه روسیه، از جمله تحریم‌های تسلیحاتی، خودداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه همچنین سعی کرده است بر سر عضویت سوئد و فنلاند به ائتلاف نظامی ناتو، امتیازهای خودش را دنبال کند و در نهایت موقعیتش را در روابط بین‌الملل، به عنوان یک بازیگر مهم منطقه‌ای، نشان دهد.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۲۴ دسامبر (سوم دی‌ماه) به‌نقل از خلوصی آکار، وزیر دفاع دولت اردوغان، نوشت: «اشتباه نیست اگر بگوییم، با وجود تمامی حسن‌نیت ما و درخواست‌های مکرر آتش‌بس، این جنگ احتمالا در سال آینده میلادی هم ادامه خواهد داشت.»

در ماه مارس امسال، چند هفته بعد از شروع حملات نظامی روسیه، ترکیه میزبان وزرای خارجه روسیه و اوکراین بود. گفت‌وگوهایی دیگری هم بعدا انجام شد، اما تمامی این تلاش‌ها در راستای پایان دادن به جنگ به شکست انجامید.

ترکیه در تابستان امسال هم کمک کرد تا با همکاری و مشارکت سازمان‌ ملل و طرفهای درگیر، امکان صادرات گندم اوکراین از طریق دریای سیاه و بنادر ترکیه فراهم شود. امکان صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه خبر امیدبخشی در میانه تابستان امسال بود.

به‌گفته وزیر دفاع ترکیه، این کشور خواهان برقراری دست‌کم «آتش‌بس بشردوستانه» است تا بعد، در مراحل بعدی، طرف‌ها بر سر آتش‌بس دائمی و سپس مذاکرات صلح به‌ توافق برسند.

بیشتر از جهان