وزرای خارجه عربستان، پاکستان و امارات، در مورد حقوق زنان افغانستان گفت‌وگو کردند

فرمان‌های اخیر طالبان، واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از افغانستان برانگیخت

وزرای خارجه پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر تضمین حقوق اساسی زنان افغانستان تاکید کردند-AFP

بلال بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، روز دوشنبه ۵ دی، با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، در تماس‌های جداگانه تلفنی، در مورد روابط اسلام‌آباد با عربستان و امارات، همکاری‌‌های عربستان سعودی برای سیل‌زدگان پاکستان و همچنین تضمین حقوق زنان در افغانستان صحبت کردند.

وزارت خارجه پاکستان جزئیاتی از گفت‌وگوهای تلفنی بلاول بوتو با وزرای خارجه عربستان و امارات متحده عربی را در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای منتشر کرد.

در اطلاعیه وزارت پاکستان، در مورد صحبت‌های بوتو و شاهزاده بن فرحان آمده است: «وزیران امور خارجه پاکستان و عربستان، در مورد تحولات اخیر افغانستان گفت‌وگو کردند. آن‌ها بر اهمیت تضمین حقوق زنان و مشارکت کامل و برابر آن‌ها در تمام جنبه‌های زندگی تاکید کردند.»

در اطلاعیه وزارت خارجه پاکستان همچنین با اشاره به اوضاع امنیتی و سیاسی افغانستان آمده است: «آن‌ها همچنان بر حمایت خود از امنیت، ثبات و صلح در افغانستان و اهمیت مشارکت بین‌المللی برای ساختن آینده پایدارتر برای مردم افغانستان تاکید کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، در این اطلاعیه وزارت خارجه پاکستان در مورد تماس تلفنی بلاول بوتو زرداری با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، آمده است که دو طرف در مورد اوضاع افغانستان و به‌ویژه محدودیت‌های جدید وضع‌شده علیه طالبان صحبت کردند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «هر دو رهبر تاکید کردند که اسلام برای زنان موقعیت ممتازی قائل شده و از حقوق آن‌ها محافظت کرده است. آن‌ها بر لزوم تضمین حقوق زنان و نیز اهمیت مشارکت کامل و برابر زنان و دختران در تمام جنبه‌های زندگی تاکید کردند.»

طی یک هفته گذشته، بسیاری از کشورها از جمله دولت عربستان سعودی، به فرمان منع تحصیل و اشتغال زنان در افغانستان واکنش نشان دادند و آن را مایه تعجب و تاسف دانستند. روز چهارشنبه ۳۰ آذر، وزارت خارجه عربستان در اعلامیه‌ای از طالبان خواست در مورد تصمیمشان در مورد ممنوعیت تحصیل زنان، تجدید نظر کنند.

تاکنون، وزرای خارجه بسیاری از کشورهای غربی از جمله وزارت خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌هایی به تصمیم‌های اخیر طالبان واکنش نشان دادند و آن را واپس‌گرایانه، ضدزن و بر علیه منافع مردم افغانستان توصیف کردند.

همچنین، احمد الطیب، رئیس دانشگاه الازهر، در پیامی تصمیم طالبان را خلاف سنت پیامبر اسلام و دستورهای قرآن دانست و از این گروه خواست زمینه آموزش را برای همه زنان افغانستان فراهم کنند.

طی یک هفته گذشته، فرمان‌های اخیر طالبان، اعتراض و واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از افغانستان برانگیخته است. دست‌کم پنج سازمان بین‌المللی بزرگ که در افغانستان مشغول خدمت‌رسانی در بخش نیازمندی‌های بشردوستانه بودند، در اعتراض به منع اشتغال زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی، فعالیتشان را به حالت تعلیق درآوردند.

با گذشت یک هفته از صدور فرمان‌های منع تحصیل و کار زنان در افغانستان، سخنگویان طالبان به تماس هیچ یک از رسانه‌ها در این مورد پاسخ نداده‌اند.

بیشتر از جهان