واکنش مقام‌های آمریکا و بریتانیا به تشدید سرکوب دولتی در ایران

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا گفت جمهوری اسلامی در پی مقصر جلوه دادن «قدرت‌های خارجی» است تا سرکوب مردم معترض را تشدید کند

تشدید جو امنیتی و سرکوب‌های دولتی در ایران هشدار مقام‌های حکومت بریتانیا را نیز در پی داشت -- ANDREW HARNIK / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، با انتشار توییتی در روز دوشنبه، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲، ضمن حمایت مجدد از مبارزه سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، خاصه مبارزه زنان ایرانی، خواستار «آزادی بی‌قیدوشرط» تمامی افرادی شد که در سلسله تظاهرات «مسالمت‌آمیز» ماه‌های اخیر در ایران بازداشت شده‌اند.

او همچنین در بخش دیگری از این توییت از جامعه بین‌المللی به‌دلیل تصمیم‌شان مبنی بر اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسسیون مقام زن سازمان ملل متحد قدردانی کرد و نوشت تا وقتی زنان ایران به حقوق خود دست پیدا نکنند، این مبارزه نیز ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا نیز در دو روز گذشته با انتشار توییت‌هایی در حساب کاربری رسمی خود هم از اقدامات دولت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور، به‌منظور پاسخگو کردن افرادی که در اعمال «خشونت بی‌رویه» علیه مردم معترض ایران نقش دارند تمجید کرد و هم اعتراض این کمیته را نسبت به سانسور دولتی اعمال شده بر شبکه اینترنت ایران اعلام کرد.

در دومین توییت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، که روز ۲۵ دسامبر ۲۰۲۲، منتشر شد چنین آمده است:«حکومت ایران نمی‌تواند پشت تاکتیک‌های سانسور و قطع اینترنت پنهان شود. آنچه حکومت [ایران] بیش از همه از آن می‌ترسد این است که مردمش آنچه در ایران می‌گذرد را برای جهان فاش کنند.»

جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های اخیر، خاصه پس از اجرای احکام اعدام دو تن از معترضان بازداشت شده، کاهش پهنای باند و همچنین ایجاد اختلال در شبکه اینترنت داخل ایران را به‌شدت افزایش داده است؛ موضوعی که مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفته و نت‌بلاکس، موسسه بین‌المللی ناظر بر شبکه جهانی اینترنت، نیز بارها نسبت به تداوم آن هشدار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نت بلاکس سه‌شنبه هفته گذشته با انتشار توییتی در حساب کاربری رسمی خود تایید کرد نهادهای دولتی در ایران اینترنت استان کردستان، خاصه شهر سنندج، را مسدود کرده‌اند و این امر را نشانه‌ای بر صحت گزارش‌های کاربران ایرانی در ارتباط با کاهش سرعت اینترنت به‌حساب آورد.

موضوع کاهش پهنای باند و ایجاد اختلال عمدی در شبکه اینترنت ایران در عین‌حال موضوع یکی از گزارش‌های تحلیلی اسکای‌نیوز بود. این وبسایت با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۲۳ دسامبر، نوشت اختلال ایجاد شده در اینترنت ایران باعث شده تا روند مستندسازی جنایت‌های صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی با چالش مواجه شود.

در بخشی از این گزارش چنین آمده است:« ادامه محدودیت‌های شدید در دسترسی به اینترنت این معنا را دارد که ایرانی‌ها هنگام تلاش برای به‌دست آوردن شواهدی مبنی بر گستردگی اعتراض‌ها و [همچنین نشان دادن] سبعیت سرکوب به جامعه بین‌المللی با چالشی چند لایه مواجه‌اند.»

نویسنده گزارش در ادامه این بخش تاکید می‌کند مقام‌های دولتی در ایران توانایی آن را دارند که سرعت اینترنت در نقاط معینی را هدف قرار دهند؛ اقدامی که می‌تواند با توجه به وقوع التهاب سیاسی در نقطه‌ای مشخص در دستور کار نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی قرار بگیرد.

اما تشدید جو امنیتی و سرکوب‌های دولتی در ایران هشدار مقام‌های حکومت بریتانیا را نیز در پی داشت. به‌گزارش روزنامه ایندیپندنت، آلیشیا کرنز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا، در اظهارات روز دوشنبه خود، ضمن اعتراض نسبت به بازداشت شماری از شهروندهای این کشور به‌دست نیروهای امنیتی نظام جمهوری اسلامی، از شهروندان کشورهای غربی، به‌خصوص شهروندهای بریتانیایی، که در حال حاضر در ایران حضور دارند خواست تا هر چه زودتر ایران را ترک کنند.

روز یکشنبه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای این سازمان چند تن از معترضان، از جمله تعدادی از شهروندهای دو تابعیتی، را بازداشت کرده‌اند.

سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه مورد نظر تاکید کرد بازداشت‌شدگان به اتهام «مشارکت در برنامه‌ریزی، هدایت، تولید محتوا و اقدامات میدانی در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر» دستگیر شده‌اند و، به‌ ادعای این سازمان امنیتی، دستورات مستقیم دولت انگلستان را اجرا می‌کردند.  

سازمان اطلاعات سپاه همچنین در بخش دیگری از بیانیه روز یکشنبه خود چنین نوشت:«سپاه پاسداران چند شهروند دو تابعیتی ایرانی – بریتانیایی را به‌دلیل شرکت در اعتراضات بازداشت کرده است.»

از این‌رو آلیشیا کرنز در اظهارات روز دوشنبه‌اش گفت نظام جمهوری اسلامی ایران شهروندهای دو تابعیتی را «با خوشحالی» بازداشت می‌کند چون می‌کوشد تقصیر اعتراضات اخیر در ایران را به دوش «قدرت‌های خارجی» بیاندازند تا به این واسطه سرکوب مردم معترض را تشدید کند.