وزیر خارجه طالبان: تنش مرزی به زیان افغانستان و پاکستان است

نیروهای طالبان بارها با مرزبانان ایران، پاکستان و ترکمنستان درگیر شدند و در تیرماه نیز چندین موشک از شهرک بندری حیرتان به سمت ازبکستان شلیک شد

امیرخان متقی ادعا کرده است که امنیت در سراسر افغانستان تامین است و نیروهای طالبان آماده حافظت از مرزهای این کشور هستند- AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، یکشنبه، ۴ دی (۲۵ دسامبر) گفت که تنش مرزی میان افغانستان و پاکستان به نفع هیچ یک از این دو کشور نیست. 

متقی در جریان برنامه معافیت جرایم مالی و حمایت از صنعت و تجارت، گفت طالبان پاکستان را کشور برادر و مسلمان می‌بینند و اسلام‌آباد هم باید حکومت طالبان را به همین چشم نگاه کند: «اگر پاکستان در مسائل سرحدی کاری نکند، ما هم نمی‌کنیم. ایجاد مشکلات در مرز مشترک به ضرر دو طرف است و تجارت و ورود کالا از سوی دو کشور باید طبق اصول انجام شود.»

به گزارش خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، امیرخان متقی ادعا کرد که امنیت در سراسر افغانستان تامین است و نیروهای طالبان برای حافظت از مرزهای این کشور آماده‌اند. 

وزیر خارجه طالبان تاکید کرد که کشورهای همسایه جرات تجاوز به خاک افغانستان را، حتی در یک منطقه دور افتاده، ندارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با روی کار آمدن طالبان، تنش‎‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان افزایش یافت. طالبان در گذرگاه چمن در منطقه اسپین بولدگ قندهار که با ایالت بلوچستان پاکستان هم‌مرز است، چندین بار با نیروهای مرزی پاکستان به درگیری پرداختند و سبب مسدود شدن این گذرگاه پررفت‌و‌آمد شدند.

در این گزارش به چند مورد از این درگیری‌ها اشاره می‌شود:

پنجشنبه، ۲۴ آذر، نیروهای طالبان قصد داشتند در منطقه «شیرو اوبه» شهرستان اسپین بولدک یک پاسگاه ایجاد کنند و با مخالفت مرزبانان پاکستانی مواجه شدند. نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی در این درگیری سلاح‌های سبک و سنگین علیه یکدیگر به‌کار گرفتند. 

یکشنبه، ۲۰ آذر، در نزدیکی گذرگاه چمن، میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی درگیری رخ داد و دو طرف راکت به خاک کشور مقابل شلیک کردند. حکومت‌های طالبان و پاکستان ادعا کردند که در این درگیری تلفاتی هم به نیروهای طرفین وارد شده است.

درگیری‌های مرزی آذرماه واکنش تند شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، را در پی داشت. او از طالبان خواست تضمین دهند که چنین حوادثی تکرار نخواهند شد.

پیش از درگیری‌های آذر، روز ۲۲ آبان، یک مرد مسلح در حضور اعضای طالبان، با اسلحه کمری به سربازان پاکستانی شلیک کرد. اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ادعا کرد که «یک فرد ناشناس» به سربازان پاکستانی حمله کرده است. 

در فروردین ۱۴۰۱، نیروهای طالبان به یک هلیکوپتر ارتش پاکستان در مرز افغانستان شلیک کردند. این نیروها در دی ۱۴۰۰ نیز در واکنش به حصارکشی ارتش پاکستان در خط مرزی با افغانستان، با آن‌ها درگیر شدند.

به‌‌رغم مخالفت کابل، اسلام‌آباد تاکنون بیشتر خط مرزی دو هزار و ۶۰۰ کیلومتری‌ خود را با افغانستان حصارکشی کرده است.

بر خلاف دولت سابق افغانستان، طالبان در واکنش به حملات توپخانه‌ای و شلیک راکت نظامیان پاکستانی به خاک افغانستان، واکنش تند نشان می‌دهند. در دوران حکومت پیشین افغانستان، بارها نظامیان پاکستانی مناطقی از شرق این کشور را هدف حملات توپخانه‌ای قرار می‌دادند.

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، گفته است که در بودجه سال ۲۰۲۳ آمریکا، برای تحکیم مرزهای پاکستان با افغانستان که محور تردد تروریست‌ها و نزاع‌های زیاد است، کمک مالی به اسلام‌آباد در نظر گرفته شده است. 

اسلام‌آباد مدعی است که گروه «تحریک طالبان پاکستان» در افغانستان پناهگاه دارد و باید طالبان تهدیدهای این گروه را علیه پاکستان، مهار کنند. «تحریک طالبان پاکستان» پس از پایان آتش‌بس، به نیروهایش دستور داده است که حملات خود را علیه دولت پاکستان از سربگیرند. 

اما طالبان این اتهامات را رد می‌کنند و تاکید دارند که به هیچ کشور و گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

نیروهای طالبان تاکنون بارها با مرزبانان ایران، پاکستان و ترکمنستان درگیر شده‌اند و در تیرماه نیز چندین موشک از شهرک بندری حیرتان به سمت ازبکستان شلیک شد.

تحلیلگران نظامی معتقدند که درگیری‌های مرزی طالبان باعث می‌شود که کشورهای همسایه از جانب طالبان احساس خطر، و استحکامات نظامی خود را در مرز با افغانستان، تقویت کنند.

بیشتر از جهان