شهردار تهران از وجود ابر توده متان ابراز بی‌اطلاعی کرد

یک عضو شورای شهر تهران فاش کرد که ابراهیم رئیسی به شهردار تهران برای کنترل آلودگی هوا اختیار کامل اعطا کرده است؛ هم‌زمان، معاون سازمان محیط زیست از بی‌اطلاعی شهردار درباره وجود ابر توده متان انتقاد کرد

BEHROUZ MEHRI / AFP

ناصر امانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران، روز یکشنبه چهارم دی‌ماه در مصاحبه با خبرگزاری‌های داخلی، تایید کرد که زاکانی، شهردار تهران، از ابراهیم رئیسی برای مقابله با آلودگی هوای تهران حکم رسمی دریافت کرده است؛ در همین حال معاون سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، از «تکذیب وجود ابر توده متان از سوی شهردار تهران» انتقاد کرد و گفت زاکانی در این حوزه، اطلاعات دقیقی ندارد.

در هفته‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از افزایش آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ و صنعتی ایران از جمله تهران منتشر شد. عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه ۲۹ آذر، «استفاده صنایع از سوخت‌های سنگین دارای گوگرد بالا» را به عنوان یکی از عوامل اصلی این آلودگی معرفی کرد.

آلودگی هوای پایتخت دیگر امان شهروندان را که دغدغه‌های فراوانی چون مشکلات اقتصادی دارند و طی خیزش سراسری اخیر برای براندازی حکومت جمهوری اسلامی هم تلاش می‌کنند، بریده است. در تهران و چند شهر دیگر مانند کرج، اصفهان، تبریز، رشت و زنجان، آلودگی هوا در روزهای گذشته به تعطیلی مدارس و ادارات دولتی منجر شد؛ زیرا به‌طور مثال روز شنبه ۲۶ آذر، داده‌های سازمان شاخص جهانی آلودگی هوا» نشان داد که تهران با شاخص آلودگی ۱۹۸ (خیلی ناسالم) یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان بوده است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، ۲۹ آذر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا شهردار تهران از رئیس‌جمهوری برای رفع آلودگی هوا حکمی دریافت کرده است؟» پاسخ داد که شهردار تهران چنین حکمی ندارد و وزیر کشور به دنبال دریافت آن است. حالا ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، می‌گوید علیرضا زاکانی، شهردار تهران، تاکنون دو بار به او و سایر اعضای شورای شهر اعلام کرده که «در خصوص موضوع آلودگی هوای پایتخت از رئیس‌جمهوری حکم دریافت کرده و به او اختیار کامل تفویض شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر امانی افزود: «همان زمان به شهردار تهران تذکر دادیم که این یک کار ملی است و شهرداری تهران صرفا یکی از سازمان‌هایی است که در ارتباط با این موضوع درگیر است. اخیرا ایشان نیز پذیرفتند که این کار صرفا مربوط به شهرداری نیست و به نظر می‌رسد که این موضوع تا زمان خروج از بحران، باید از سوی رئیس‌جمهوری پیگیری شود.»

از طرفی، در پی انتشار گزارش ناسا در تاریخ ۷ آبان‌، مبنی بر وجود ابرتوده گاز متان بر فراز سایت پسماند آرادکوه که سروصدای زیادی به پا کرد، سازمان حفاظت از محیط زیست ایران همان زمان وجود ابرتوده متان را تایید کرد، اما شهرداری تهران بلافاصله وجود چنین پدیده‌ای را انکار کرد. حالا با گذشت بیش از یک ماه، داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران، به خبرگزاری ایسنا درباره این موضوع می‌گوید: «من فکر می‌کنم به شهردار تهران اطلاعات درستی منتقل نشده است. البته انتظار این بود همکارانی که در بخش مدیریت پسماند شهرداری تهران فعالیت می‌کنند، اطلاعات دقیق‌تری در اختیار مدیران بالادستی‌ خود و شورای شهر قرار دهند. مرکز آرادکوه بیش از ۶۰ سال است که به محل دفن زباله تبدیل شده است و مقدار قابل‌توجهی گاز متان در آن مکان وجود دارد. تصاویر ماهواره‌ای سال‌ها است که مانند مستندات، پژوهش‌ها و تحقیقات مراکز دانش‌بنیان کشور است و قابل کتمان نیست. ما اگر این مسئله را نپذیریم، به دنبال راه‌حل آن هم نخواهیم رفت.»

ایران طی چند سال گذشته به دلیل فقدان توسعه مناسب میدان‌های گازی و تداوم اتلاف گسترده گاز، خصوصا در مرحله تولید و انتقال، با کسری روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز در فصول سرد سال مواجه است؛ رقمی عظیم معادل ۱.۵ برابر متوسط مصرف گاز ترکیه. دولت هم برای جبران کسری گاز، سوزاندن مازوت‌ و گازوئیل‌ در نیروگاه‌های برقی و صنایع را افزایش می‌دهد که نتیجه‌ای جز آلودگی بیشتر هوا در شهرهای صنعتی نداشته است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت حسن روحانی، دی‌ماه دو سال پیش گفته بود: «ما به‌هیچ‌وجه مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما در نقاطی مجبورند و چاره‌ای نداریم.»

مازوت یا نفت کوره ارزان‌ترین سوخت است که به دلیل کیفیت بسیار پایین آن حتی مشتری مناسبی هم برایش پیدا نمی‌شود؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی روبه‌ورشکستگی مطلق نظام جمهوری اسلامی که مدیرانش آن را «قدرت برتر منطقه» می‌نامند، جز مصرف همین سوخت بی‌کیفیت چاره‌ای وجود ندارد.

انتشار خبر قطع گاز اداره گاز، فرمانداری و استانداری یزد در روز شنبه سوم دی‌ماه به دلیل کمبود گاز، تمسخر و انتقاد هزاران کاربر ایرانی در رسانه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.