اطلاعات فراجا: «چهار لیدر اغتشاشات در میدان انقلاب دستگیر شدند»

گزارش‌ها از تداوم بازداشت ۳۰ روزنامه‌نگار و بازداشت شهروندان دیگر در شهرهای مختلف ایران

سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای مدعی شد که چهار نفر از معترضان در تهران را به عنوان «لیدر اغتشاشات در میدان انقلاب» بازداشت کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: «در ادامه شناسایی عناصر اصلی اغتشاش و اخلالگران نظم عمومی که با سوء‌استفاده و موج‌سواری بر اعتراضات مردم در فراخوان ۲۸ آذرماه اقدام به تخریب و آتش‌زدن اموال و اماکن عمومی و دولتی و سردادن شعارهای هنجارشکنانه کرده بودند، در دستور کار سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ قرار گرفت.»

در ادامه خیزش سراسری مردم ایران ۲۸ تا ۳۰ آذرماه به‌دنبال فراخوانی سراسری، در شهرهای مختلف ایران اعتراضاتی شکل گرفت. صدها نفر از شهروندان تهرانی نیز با حضور در میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن راهپیمایی سکوت برگزار کردند.

سازمان اطلاعات فراجا در اطلاعیه حود اعلام کرد: «با تلاش شبانه‌روزی و  با اشراف اطلاعاتی ماموران جان‌برکف مرکز عملیات سازمان اطلاعات فاتب، روز گذشته ۴ نفر از لیدرها و عاملان اصلی اغتشاشات در میدان انقلاب تهران دستگیر شدند.»

وب‌سایت هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تعداد تخمینی بازداشت‌شدگان در خیزش سراسری ایرانیان از ۲۶ شهریور تا ۳ دی ماه را ۱۸ هزار و ۵۱۶ نفر اعلام کرده است. در این میان ۶۶۴ دانشجو نیز حضور دارند و هویت ۴هزار و ۶۶ نفر شناسایی شده است. از سوی دیگر کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان نیز هویت حدود ۳هزار و ۷۴۵ نفر از بازداشت شدگان را شناسایی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، درپی این بازداشت‌های گسترده از طیف‌های محتلف جامعه، ۳۰ تن از روزنامه‌‌نگاران بازداشت‌شده در جریان خیزش سراسری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. به گفته کمیته و هیئت اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌‌نگاران بازداشتی، ۷۰ روزنامه‌نگار طی اعتراضات سراسری اخیر بازداشت شده‌اند که شماری از آن‌ها، ازجمله، حسین اسماعیلی، فاطمه ناصر رنجبر، مرضیه امیری، مهدی امیرپور، نسترن فرخه، یغما فشخامی، یلدا معیری، فاطمه رجبی، زهرا توحیدی و هدی توحیدی تاکنون آزاد شده‌اند.

طی روزهای اخیر، صابر بالنده، بهروز علایی و محمد شهبازیان نیز به‌دست نیروهای امنیتی در شهرهای رودسر و ایلام بازداشت شدند. همچنین، الهه میرمهدی علی‌رغم گذشت ۲۳ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان گلپایگان به‌سر میبرد. به گزارش هرانا، طی روزهای اخیر، یک شهروند دیگر نیز به‌دست نیروهای امنیتی در رودسر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان نیز خبر از بازداشت یک دانشجوی دیگر داد. کیمیا وهابی‌فر، دانشجوی ورودی ۹۷ رشته مهندسی صنایع دانشگاه کردستان، در تاریخ ۳۰ آذرماه به‌دست نیروهای اطلاعات در محل کارش بازداشت و وسایل شخصی او نیز ضبط شده است.