اجرای حکم چهار سال زندان مصطفی نیلی آغاز شد

این وکیل دادگستری کوشیده بود از حقوق معترضان از جمله در استان سیستان و بلوچستان دفاع کند

اجرای حکم چهار سال زندان برای مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، آغاز شده است. فاطمه نیلی، خواهر مصطفی نیلی، روز شنبه در توییتی نوشت:‌ «مطلع شدیم از تاریخ ۲۰ آذرماه حکم پرونده «دادخواهان سلامت» برای مصطفی نیلی به اجرا درآمده و هم‌زمان، در همان روز برای پرونده جدید ۶۰۰ میلیون قرار وثیقه صادر شده است. او هم اکنون ملزم به گذراندن ۴ سال حبس می‌باشد.» فاطمه نیلی از دو هشتگ «وکیل حقوق بشر» و «شرافت من وثیقه این قسم» استفاده کرده است.

گروه «دادخواهان سلامت» را چندی پیش گروهی از کنشگران اجتماعی و حقوقدان‌ها تشکیل دادند و هدف آن، شکایت از برخی مقام‌های عالی جمهوری اسلامی همچون علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، و حسن روحانی، رئیس دولت وقت، به‌دلیل کوتاهی در زمینه مقابله با ویروس کرونا بود. اعضای این گروه، به‌سرعت دستگیر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیلی حدود دو هفته پیش با دستور بازپرس شعبه ۲ دادسرای اوین به زندان «تهران بزرگ» منتقل شده بود. او در ویدیویی که پیش از آن، منتشر شده بود، گفته بود: «من صبح با این نیت از خانه خارج می‌شوم که شب ممکن است به خانه برنگردم و به جای خانه، شب در زندان بخوابم.»

نیلی ۱۶ آبان وقتی که به‌ همراه یک وکیل دیگر عازم زاهدان بود تا به امور حقوقی حوادث استان سیستان و بلوچستان بپردازد، در فرودگاه مهرآباد دستگیر شد. در چند هفته گذشته، بستگان او از وضعیت و محل نگهداری او ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند. نیلی پیش‌تر هم به همراه سایر چهره‌های جریان «دادخواهان سلامت» همچون مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی،‌ آرش کیخسروی، لیلا حیدری، محمدهادی عرفانیان کاسب و مریم افرافراز دستگیر شده بود.

این وکیل دادگستری را شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سیدعلی مظلوم، بابت اتهام «تشکیل گروه معاند نظام به هدف برهم زدن امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به چهار سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای و دو سال محرومیت از اشتغال به حرفه وکالت محکوم کرد. این حکم به تایید دادگاه تجدیدنظر استان تهران هم رسیده است.