حمایت بازیگر اسطوره‌ای سینمای مصر از ترانه علیدوستی

«ما خواستار آزادی ترانه علیدوستی و هزاران زندانی دیگر هستیم که تنها خواهان [تحقق] حقوق بنیادین خود هستند»

یُسرا از انتهای دهه ۱۹۷۰ به این‌سو در بیش از ۶۰ فیلم سینمایی و ۲۰ مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کرده است -- PATRICK BAZ / RED SEA FILM FESTIVAL

یُسرا، بازیگر و خواننده ۷۱ ساله مصری، با انتشار متنی در حساب کاربری اینستاگرام خود با ترانه علیدوستی، بازیگر بازداشت‌شده سینمای ایران، اعلام همبستگی کرد.

یُسرا در این متن اینستاگرامی، که روز جمعه ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، از علیدوستی به‌عنوان زنی «شجاع» یاد کرد و نوشت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران او را به‌دلیل حمایت از مردم معترض و همچنین اعتراض به اعدام جوانان بازداشت شده در جریان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» بازداشت کرده‌اند.

این هنرمند مصری، در بخش دیگری از متن خود به وضعیت جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو فیلمساز ایرانی که در حال حاضر به‌دلیل «دفاع از حقوق بشر» در زندان‌ِ سیاسی جمهوری اسلامی به‌سر می‌برند، اشاره کرد و در ادامه نوشت ترانه علیدوستی نیز به این دو سینماگر معترض پیوسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متن اینستاگرامی یُسرا با این عبارت به پایان می‌رسد:«ما خواستار آزادی ترانه علیدوستی و هزاران زندانی دیگر هستیم که تنها خواهان [تحقق] حقوق بنیادین خود هستند.»

یُسرا از واپسین سال‌های دهه ۱۹۷۰ تاکنون در بیش از ۶۰ فیلم سینمایی و ۲۰ مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کرده است.

آخرین حضور او در جوامع بین‌المللی به جشنواره فیلم دریای سرخ مربوط می‌شود که از اول تا دهم دسامبر ۲۰۲۲ در عربستان سعودی برگزار شد.

برگزار کنندگان این جشنواره پیش از آغاز سومین دوره آن، یُسرا را به عنوان تمثال سینمای مصر انتخاب کردند و، به‌منظور ادای احترام به سال‌ها فعالیت هنری او در صنعت سینما، نشان افتخار این دوره از جشنواره فیلم دریای سرخ را در شب افتتاحیه به او دادند.

یُسرا همچنین سفیر حسن نیت سازمان ملل متحد نیز است و پیام همبستگی او با ترانه علیدوستی از این منظر نیز اهمیت پیدا می‌کند.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران ترانه علیدوستی را در روز ۲۶ آذر ۱۴۰۱ بازداشت کردند. مرکز رسانه قوه قضاییه، علت بازداشت این بازیگر سینمای ایران را «انتشار مطالب تحریک‌آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی» عنوان کرد.