سنتکام: پهپادهای ایرانی یک تهدید در منطقه‌اند

مایکل کوریلا از این‌که جمهوری اسلامی در حال ساخت پهپادهای بزرگ‌تری است، خبر داد

ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی خود در کنگره آمریکا، ارسال پهپاد از ایران به روسیه را «کمک یک تروریست به یک تروریست دیگر» نامید - IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)‌، روز پنجشنبه گفت پهپادهای ایرانی تهدیدی در منطقه‌اند. پیشتر ولودیمیر زلنسکی نیز در سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا، ارسال پهپاد از ایران به روسیه را «کمک یک تروریست به یک تروریست دیگر» نامیده بود.

فرمانده سنتکام در مورد پهپادهای جمهوری اسلامی گفت: «ایران زرادخانه‌ای از سامانه‌های پهپادی از کوچک، کوتاه‌برد تا واحدهای اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی مدرن را فرماندهی می‌کند. آن‌ها دارند پهپادهای بزرگ‌تری که می‌توانند با محموله‌های مرگبار بیشتری پرواز کنند، می‌سازند.»

او در ادامه تاکید کرد که نگاه آمریکا به این پهپادها همان گونه است که در جنگ‌های عراق و افغانستان به بمب‌های کنار جاده‌ای داشت.

این صحبت‌ها به نظر می‌رسد در واکنش به صحبت‌های ولودیمیر زلنسکی در کنگره آمریکا بوده است. زلنسکی در این سخنرانی گفت: «روسیه در سیاست نسل‌کشی‌اش، یک متحد هم پیدا کرده و آن ایران است. پهپادهای مرگبار ایرانی که صدها فروند آن به روسیه فرستاده شده‌ است، به تهدیدی برای زیرساخت‌های حیاتی ما تبدیل شده‌اند. این‌گونه است که یک تروریست، تروریست دیگری را یاری می‌دهد. اگر ما همین حالا آن‌ها را متوقف نکنیم، حتما آن‌ها در آینده به سایر متحدان شما حمله خواهند کرد. ما باید این کار را انجام دهیم.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت: «جمهوری اسلامی بارها به اتهام‌های بی‌اساس مقام‌های اوکراینی در موضوع ادعایی پهپادها پاسخ داده است.»

او مدعی شد که جمهوری اسلامی هیچ‌گونه تجهیزات نظامی برای هیچ طرفی به‌منظور استفاده در جنگ اوکراین صادر نکرده است. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با هشدار به رئیس‌جمهوری اوکراین، خطاب به او گفت که بهتر است از سرنوشت برخی رهبران کشورها که به حمایت آمریکا دلخوش کردند، عبرت بگیرد.

سازمان تحقیقاتی «کانفلیکت آرمامنتز ریسرچ»(conflict armament research) که در بریتانیا مستقر است، ماه گذشته چند پهپاد سرنگون‌شده در اوکراین را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که ۸۲ درصد قطعات آن‌ها ساخت شرکت‌های مستقر در آمریکا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولت آمریکا در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» اعلام کردند که اخیرا به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد کرملین با همکاری جمهوری اسلامی ایران در تدارک افتتاح کارخانه‌های خود برای ساخت پهپاد درون خاک روسیه است. به همین دلیل، در هفته‌های گذشته تحقیقات آمریکایی‌ها در این مورد نیز شدت گرفته است. کارگروهی که دولت بایدن در این زمینه ایجاد کرده است، شامل مقام‌های بخش‌های مختلف دولت آمریکا، ازجمله مقام‌هایی از وزارتخانه‌های دفاع، خارجه، دادگستری، بازرگانی و خزانه‌داری این کشور است. کل پروژه تحت نظارت شورای امنیت ملی کاخ سفید اداره می‌شود.

یکی از مقام‌های ارشد دولت به «سی‌ان‌ان» گفت که این اقدام، بخشی از «رویکرد جامع» دولت بایدن به ایران است که همه‌چیز را در کنار هم، از سرکوب اعتراضات مردم به دست حکومت تا برنامه هسته‌ای و اینک نقش روزافزون جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین، پوشش می‌دهد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، روز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر، در سخنانی که در پارلمان بریتانیا درباره جنگ روسیه در اوکراین بیان کرد، گفت: «ایران به یکی از حامیان نظامی عمده روسیه تبدیل شده است.»

وزیر دفاع بریتانیا گفت: «در ازای دریافت بیش از ۳۰۰ پهپاد انتحاری، روسیه اکنون قصد دارد قطعات نظامی پیشرفته در اختیار ایران بگذارد.»

دولت پوتین در جریان جنگ روسیه با اوکراین، از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی برای حمله به زیرساخت‌های تامین انرژی در اوکراین استفاده کرده و این حمله‌ها تاکنون موجب قطع جریان برق و آب در بخش‌های وسیعی از اوکراین شده است.