بلومبرگ: محدودیت‌های جدید آمریکا بر پهپادهای ایرانی ارسالی به روسیه در راه است

کنترل‌های صادراتی که قرار است روز چهارشنبه همزمان با سفر رئیس ‌جمهوری اوکراین به واشنگتن اعلام شود، می‌تواند بخشی از یک بسته تحریمی بزرگ‌تر باشد

روسیه با استفاده از پهپادهای ساخت ایران، زیرساخت‌های غیرنظامی را در اعماق خاک اوکراین هدف قرار داده است_ Yasuyoshi CHIBA / AFP

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت که دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا، در آستانه اعلام کنترل‌های صادراتی جدیدی در مورد پهپادها و قطعات پهپادهای ایرانی است که روسیه از زمان حمله به اوکراین، از آن‌ها بهره‌بردای کرده است.

کنترل‌های صادراتی که قرار است روز چهارشنبه همزمان با سفر غیرمنتظره ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، به واشنگتن اعلام شود، می‌تواند بخشی از یک بسته تحریمی بزرگ‌تر باشد.

بلومبرگ در مطلبی در روز چهارشنبه، ۲۱ دسامبر، همچنین نوشت که اعمال محدودیت‌های جدید علیه روسیه، مواردی را به فهرست کنونی کنترل صادرات اضافه می‌کند. پس از تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، ایالات متحده و متحدانش طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی را اعمال کرده‌اند.

بلومبرگ می‌نویسد که سخنگویان شورای امنیت ملی و وزارت بازرگانی، به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این موضوع، پاسخ نداده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حملات موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین در هفته‌های اخیر، بخش‌های وسیعی از زیرساخت‌های حیاتی این کشور را نابود کرده و در آستانه فصل زمستان، میلیون‌‌ها نفر را با فقدان برق و آب مواجه کرده است. به گفته وزارت دفاع بریتانیا، روسیه احتمالا پهپادهای جدیدی از ایران دریافت کرده است و می‌کوشد تسلیحات بیشتری، از جمله صدها موشک بالستیک، نیز دریافت کند.

از سوی دیگر، «سی‌ان‌ان» روز چهارشنبه، ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر)، در گزارشی اختصاصی نوشت که کارگروهی که جو بایدن تشکیل داده است، در حال بررسی این موضوع‌ است که قطعات صنعتی آمریکایی، از جمله ریزقطعه‌های الکترونیکی ساخت آمریکا، چگونه به دست ایران رسیده و در ساخت پهپادهای ایرانی که روسیه با آن‌ها زیرساخت‌های اوکراین را هدف حمله قرار می‌دهد، به کار رفته است.

استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، نخستین بار در اوت سال جاری میلادی در شمال شرقی اوکراین، تایید شد. روسیه در ماه‌های اخیر با استفاده از پهپادهای ساخت ایران، زیرساخت‌های غیرنظامی را در اعماق خاک اوکراین هدف قرار داده است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، روز گذشته در سخنانی در پارلمان این کشور گفت که ایران به یکی از حامیان نظامی عمده روسیه تبدیل شده است و روسیه قصد دارد در ازای قطعات نظامی پیشرفته، صدها پهپاد جدید از ایران دریافت کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه، ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر)، در حاشیه نشست «بغداد۲» در اردن، در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی تهران از ارتش روسیه و پایان سرکوب داخلی در ایران، تاکید کرد.