کشف گورهای دسته‌جمعی در ماریوپل

بسیاری از اجساد نشانه‌های واضحی از یک مرگ خشونت‌آمیز مانند جراحات ناشی از انفجار، زخم گلوله و دست‌های بسته با طناب داشتند

پیش از جنگ، ماریوپول حدود ۴۳۰ هزار نفر جمعیت داشت، اما اکنون معلوم نیست چند نفر در آنجا باقی مانده‌‌اند-STRINGER / AFP

خبرگزاری آسوشیتدپرس با تجزیه‌وتحلیل تصاویر ماهواره‌ای، از اوایل ماه مارس تا دسامبر ۲۰۲۲، از کشف دست‌کم ۱۰ هزار و ۳۰۰ گور جدید در ماریوپل و اطراف این شهر در اوکراین خبر داد. این خبرگزاری قسمت‌هایی از گورستان را که گسترش پیدا کرده است، محاسبه کرده و تخمین می‌زند گورستان بیش از ۵۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع گسترش پیدا کرده است.

آسوشیتدپرس سپس ویدیو‌هایی را که با استفاده از پهپاد‌ گرفته شده بود، بررسی کرد. این ویدیو‌ها سربازان روسی را که در حال حفر گودال‌های بزرگ با استفاده از ماشین‌آلات سنگین‌اند و به‌طور متوالی این گودال‌ها را پر می‌کنند، نشان می‌دهد. گورها به‌صورت تپه‌های خاکی قابل مشاهده بودند. گاهی اوقات بر سر گور‌ها صلیب‌های چوبی با نام یک فرد قرار گرفته است و گاهی اوقات فقط یک عدد دیده می‌شود. برخی از این گور‌ها بیش از یک عدد داشتند که نشان می‌دهد بقایای بیش از یک انسان در آنجا دفن شده‌ است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تجزیه‌وتحلیل ویدیوها، تعداد گورها را در بخش‌های مختلف گورستان محاسبه کردند. آسوشیتدپرس تخمین می‌زند به‌طور متوسط تقریبا در هر شش مترمربع گورستان، یک قبر اضافه شده است. سه کارشناس پزشکی قانونی که در تحقیقات جنایات جنگی گورهای دسته‌جمعی تجربه دارند، گفتند این تحلیل بر اساس اطلاعات محدود موجود و با نبود دسترسی به گورها انجام شده است. رول‌اند وسینگ که به حفاری گورهای دسته‌جمعی در بوسنی، کرواسی و عراق کمک کرده است، هشدار داد که تعداد گورها لزوما با تعداد اوکراینی‌های کشته شده مطابقت ندارد.

این محاسبات نمی‌تواند تعیین کند که چگونه قربانیان این گور‌ها جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از این اجساد نشانه‌های واضحی از یک مرگ خشونت‌آمیز مانند جراحات ناشی از انفجار، زخم گلوله و دست‌های بسته با طناب داشتند.

پیش از جنگ، ماریوپول حدود ۴۳۰ هزار نفر جمعیت داشت، اما اکنون معلوم نیست چند نفر در آنجا باقی مانده‌‌اند و در جدالی نفس‌گیر برای بقا گیر افتاده‌اند. کسانی که موفق به فرار از ماریوپل شده‌اند منظره وحشتناکی را توصیف کرده‌اند. این شهر در هشت سال گذشته پناهگاهی برای ملی‌گرایان اوکراینی بوده است که از جنگ در دونتسک می‌گریختند. ماریوپل همچنین پایگاهی برای گروه بدنام و شبه‌نظامی گردان آزوف بود که به داشتن گرایش‌های نئونازی متهم است.

بیشتر از جهان