ناسا پایان کار ماموریت کاوشگر اینسایت در مریخ را اعلام کرد

ناسا در روزهای اخیر، آخرین تصویری را که انتظار می‌رفت از فرودگر اینسایت برسد و نشانه‌ای از این‌که توان آن در حال اتمام است، به اشتراک گذاشته بود

این فرودگر بیش از چهار سال است که در حال گردآوری اطلاعات درباره سیاره سرخ بودـ NASA / JPL-Caltech

ناسا در پی قطع ارتباط فرودگر اینسایت با زمین، پایان کار آن را به‌طور رسمی اعلام کرد.

این فرودگر بیش از چهار سال است که در حال گردآوری اطلاعات درباره سیاره سرخ بود.

اما مهندسان آن، دو بار موفق به برقراری تماس با آن نشده‌اند و اینک بر این باورند که انرژی آن تمام شده است.

ناظران این ماموریت از چنین حالتی - زمانی که انرژی باتری‌های خورشیدی تمام می‌شوند - به‌عنوان «باس بی‌برق» یاد می‌کنند.

ناسا در روزهای اخیر، آخرین تصویری را که انتظار می‌رفت از فرودگر اینسایت برسد و نشانه‌ای از این‌که توان آن در حال اتمام است، به اشتراک گذاشته بود.

توییت ناسا (نوزدهم دسامبر ۲۰۲۲): انرژی من واقعا کم است، از این رو ممکن است این آخرین تصویری باشد که می‌توانم ارسال کنم. با این حال نگران من نباشید: دوران من در اینجا، هم سازنده و هم آرام بوده است. اگر بتوانم با تیم ماموریتم صحبت کنم، این کار را انجام خواهم داد. - اما به‌زودی از اینجا خارج خواهم شد. ممنون که با من ماندید.

فرودگر اینسایت از ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) تماسی با زمین نداشته است. دانشمندان پیش‌تر تصمیم گرفته بودند که پس از تلاش‌های ناموفق پی‌درپی، این کاوشگر را بازنشسته کنند.

اما در روزهای اخیر، فضاپیمایی که بر فراز مریخ پرواز می‌کند و داده‌های اینسایت را به زمین می‌فرستد، اکنون دو بار از کنار فرودگر عبور کرده و این کاوشگر از‌کار‌افتاده و بازنشسته شده است.

ناسا «محض اطمینان» گوش‌به‌زنگ سیگنالی از فرودگر خواهد ماند، اما انتظار ندارد چیزی از آن بشنود و از این رو، این ماموریت تمام‌شده در نظر گرفته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توماس زورباکن، مدیر اجرایی ماموریت علمی ناسا، گفت: «من پرتاب و فرود این کاوشگر را تماشا کردم و در حالی که خداحافظی با یک فضاپیما همیشه غم‌انگیز است، دانش شگفت‌انگیزی که اینسایت به ما رساند انگیزه‌ای برای جشن گرفتن است.»

«داده‌های لرزه‌ای به دست آمده از این ماموریت برنامه اکتشافی به‌تنهایی دید کلی فوق‌العاده‌ای را نه‌تنها در مورد مریخ، بلکه درباره دیگر اجرام سنگی، ازجمله زمین ارائه می‌دهد.»

این فرودگر - که «کاوش داخلی با استفاده از بررسی‌ لرزه‌نگاری، ژئودزی و انتقال حرارت» یا به اختصار «اینسایت» نام داشت - در نوامبر ۲۰۱۸ به مریخ پرتاب شد. از آن زمان تاکنون فعال بود.

اینسایت از این رو خارق‌العاده است که به نظر می‌رسد درون سیاره را بررسی می‌کند: این [فضاپیما] دارای یک لرزه‌سنج و کاوشگر حرارتی است که در کنار هم در پی درک ژئولوژی و درون مریخ‌اند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی