«العلا» در فهرست بهترین دهکده‌های گردشگری جهان قرار گرفت

عربستان سعودی، پیشتاز گردشگری روستایی در خاورمیانه

طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل، شهر باستانی العلا در عربستان سعودی یکی از مقاصد برتر روستاگردی است. این منطقه تاریخی که در چند سال اخیر مرکز توجه گسترش گردشگری در عربستان بوده است اکنون در میان بهترین دهکده‌های گردشگری جهان طبقه‌بندی شده است.

برنامه گردشگری روستایی سازمان ملل که به اختصار UNWTO نامیده می‌شود، فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرد و سفر را به عنوان «محرک توسعه، حفظ ارزش‌های جامعه و حفظ پایداری» در نظر می‌گیرد.

هر کشور عضو می‌تواند حداکثر سه روستا را نامزد کند و امسال ۱۳۶ روستا از ۵۷ کشور برای بررسی پیشنهاد شده و از این میان ۳۲ روستا انتخاب شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عربستان سعودی شهر قدیمی العلا که زمانی یک سکونتگاه مهم در امتداد مسیر زیارتی از دمشق به مکه بود، سال گذشته پس از بازسازی گسترده بازگشایی شد و مسافران اکنون می‌توانند در بقایای هزارتو مانند ساختمان‌های خشت و گلی آن به گردش بپردازند و از قلعه العلا که متعلق به قرن دهم است بازدید کنند.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل UNWTO گفت: «برای جوامع روستایی در همه‌جا گردشگری می‌تواند یک تغییر واقعی در ایجاد شغل، حمایت از مشاغل محلی و زنده نگه داشتن سنت‌ها باشد. بهترین دهکده‌های گردشگری انتخاب شده توسط UNWTO قدرت این بخش را برای ایجاد تنوع اقتصادی و ایجاد فرصت‌هایی برای همه خارج از شهرهای بزرگ به نمایش می‌گذارد.»

سال گذشته UNWTO این طرح را آغاز کرد و بیش از ۴۰ روستا از بیش از ۳۰ کشور جهان را به عنوان مقاصد برتر گردشگری معرفی کرد. این بدان معناست که در حال حاضر در مجموع ۱۱۵ روستا در سراسر جهان در شبکه بهترین دهکده‌های گردشگری وجود دارند.

عربستان تنها کشوری در منطقه نیست که در این زمینه توانسته است در فهرست جهانی روستاگردی قرار بگیرد. در خاورمیانه، مصفت العبرین در کوه‌های عمان، روستای بکاسین در لبنان و رجال المع در عربستان سعودی که به عنوان دهکده شیرینی زنجبیلی نیز شناخته می‌شود، در فهرست سال ۲۰۲۱ قرار داشتند. درحالی‌که نامی از ایران در فهرست برتر سال گذشته و امسال نیست، ترکیه، در سال گذشته دو منطقه گردشگری و امسال یکی به این فهرست اضافه کرد.

فهرست ۳۲ دهکده برتر گردشگری UNWTO منتخب امسال به شرح زیر است:

زل آم سی، واگرین: اتریش

پوکلدون: شیلی

دازای، جینگژو: چین

چوآچی: کلمبیا

آگواریکو، آنگوچاگوا: اکوادور

روستای بوم‌گردی کوهستان چوک، اتیوپی

مستیا، گرجستان

کفار کاما، اسرائیل

ساوریس زاره، ایزولا دل جیلیو: ایتالیا

ام قیس: اردن

کریل، ال فوئرت: مکزیک

قصر الخربات، مولای بوزرقطون: مراکش

لاماس، رقچی: پرو

کاستلو نوو: پرتغال

پیونگ ساری: کره جنوبی

راسیناری: رومانی

شهر قدیمی العلا: عربستان سعودی

بوهینج: اسلوونی

روپیت، الکیوزار، گوادالوپ: اسپانیا

مورتن، اندرمات: سوئیس

بیرگی: ترکیه

تای های: ویتنام

بیشتر از سفر