توسعه گردشگری با مرمت چاه‌های باستانی آب در عربستان سعودی

نام تیما اولین بار در کتیبه‌های باستانی قوم آشور ذکر شده است که آن را شهری غنی از چاه‌های آب توصیف کرده‌اند

کمیسیون سلطنتی العلا سایت‌های باستانی مانند تیما را احیا و بازسازی کرده است-twitter/SPAqualitylife

شهر قدیمی تیما، واقع در استان تبوک در شمال غربی عربستان سعودی، یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری جهان باستان و میزبان یکی از منابع آب تاریخی منطقه است که بیش از هزار سال پیش مسافران را سیراب می‌کرد.

تیما در ۴۰۰ کیلومتری شمال مدینه و ۲۶۰ کیلومتری جنوب شرقی تبوک قرار دارد. شواهد به‌دست‌آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان دهنده قدمت منطقه است که به قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد. چاه هداج در نزدیکی مرکز این شهر، یکی از بزرگ‌ترین منابع آب در تاریخ شبه جزیره عربستان محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطراف این چاه دهانه‌گشاد، ۴۰ چرخ چوبی که در گذشته برای بالا کشیدن آب از چاه از آن‌ها استفاده می‌شد، کار گذاشته‌اند. آب با کمک شترها از چاه بالا کشیده و به کانال‌های اطراف منتقل می‌شد.

کمیسیون سلطنتی العلا سایت‌های باستانی مانند تیما را احیا و بازسازی کرده است. بازار النجیم، چاه هداج که قدمت آن به بیش از دو هزار و ۵۰۰ سال می‌رسد و قصر الرمان، قلعه‌ای که در سال ۱۹۱۹ ساخته و به نام شاهزاده شیخ عبدالکریم الرومان، حاکم تیما در آن زمان، نامگذاری شد، از جمله‌ این سایت‌ها به شمار می‌روند.

نام تیما اولین بار در کتیبه‌های باستانی قوم آشور ذکر شده است که آن را شهری غنی از چاه‌های آب توصیف کرده‌اند.

تیما، یکی از سه واحه موجود در این منطقه است که پس از بازسازی، در کنار العلا و خیبر، برای بازدید عمومی آماده می‌شود.

کمیسیون سلطنتی العلا در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ جشنواره «پادشاهی باستان» را به منظور تجلیل از احیای این واحه‌های باستانی و پیوند العلا با استان‌های تیما و خیبر از طریق طیف وسیعی از رویدادها و تجربیات فرهنگی و تاریخی، افتتاح کرد.

این جشنواره که تا ۲۷ نوامبر ادامه خواهد داشت، با هدف ترویج گردشگری داخلی و بین‌المللی این منطقه فعالیت می‌کند و تجربیاتی فرهنگی ارائه می‌دهد که سنت‌های هزاران ساله را احیا می‌کنند.

بیشتر از جهان