قوه قضاییه گزارش‌ها درباره لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو را تکذیب کرد

روزنامه اعتماد در خبری مدعی شد حکم اعدام این پزشک لغو شده است

مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه گزارش‌ها درباره لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو را تکذیب و اعلام کرد برای متهمان پرونده مرگ روح‌الله عجمیان تاکنون حکمی قطعی صادر نشده است.

روزنامه اعتماد در شماره روز چهارشنبه ۳۰ آذر خود، خبر داد که حکم اعدام دکتر حمید قره‌حسنلو در پی نامه‌نگاری «یکی از شخصیت‌های سیاسی برجسته و قدیمی کشور با مقام‌های عالی نظام»، لغو شده است. اعتماد از این شخصیت و گیرنده نامه اسم نبرد، اما نوشت: «با نویسنده نامه تماس گرفتیم و ایشان نوشتن نامه و دریافت پاسخ مثبت در این زمینه را تایید کردند.»

علی‌اکبر ولایتی، یکی از مشاوران علی خامنه‌ای، را نگارنده این نامه می‌دانند و گفته می‌شود او این درخواست را از رهبر جمهوری اسلامی داشته است.

قوه قضاییه در بیانیه خود، این نامه‌نگاری را از اساس تکذیب کرد و لازم ندید درباره برخی گمانه‌ها در مورد هویت فرستنده و گیرنده نامه توضیح دهد. مرکز رسانه قوه قضاییه در بیانیه خود افزود که پرونده روح‌الله عجمیان در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و «سیر قضایی و طبیعی خود را طی می‌کند».

حمید قره‌حسنلو و همسرش فرزانه به اتهام همکاری در کشتن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در کرج به ترتیب به مجازات اعدام و ۲۵ سال تبعید محکوم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار خبر بازداشت و محکومیت این دو نفر بازتاب‌ها و واکنش‌های داخلی و خارجی فراوانی در پی داشت و گروهی از پزشکان با اعلام اینکه قره‌حسنلو پزشکی «نیکوکار و متعهد» است، خواستار لغو حکم او شده‌اند.

عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر، هم صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو را به باد انتقاد گرفت و آن را دارای اشکالات متعددی دانست.

پرونده روح‌الله عجمیان ۱۶ متهم دارد که هیچ‌ یک از آن‌ها اختیار انتخاب وکیل نداشته‌اند و برایشان وکلای تسخیری تعیین شده است. از این ۱۶ نفر، پنج تن به اعدام و مابقی به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.

خواهر حمید قره‌حسنلو در این رابطه گفت که مادرش بعد از شنیدن خبر حکم اعدام پسرش، ‌به بیماری آلزایمر دچار شده است. او تاکید کرد مدرکی علیه برادرش وجود ندارد و «حمید حتی یک خط اعتراف هم علیه خود به دست بازجوها نداده است».

صدور احکام اعدام و حبس برای گروهی از معترضان بازداشتی در هفته‌های اخیر به خشم دوباره مردم ایران و محکومیت داخلی و جهانی صدور چنین احکامی در دادگاه‌های جمهوری اسلامی منجر شد. تعداد قابل‌توجهی از حامیان جمهوری اسلامی هم در صف منتقدان این احکام قرار دارند و می‌گویند چنین برخورد سفت‌وسختی برخلاف قانون و آموزه‌های اسلام است.

محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد دو نفر از معترضانی‌‌ بودند که اجرای حکم اعدام آن‌ها در روز‌های اخیر خبرساز شد و نگاه‌ها را به سرنوشت سایر معترضان بازداشتی جلب کرد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، دست‌کم ۵۰۶ نفر در جریان اعتراض‌های سه ماه گذشته کشته شده‌اند و برای ۲۸ نفر دیگر هم حکم اعدام صادر شده است.

از زمان انتشار تدریجی اخبار صدور این احکام، برخی نمایندگان مجالس اروپایی و نهاد‌های مدافع حقوق بشر تلاش‌های گسترده‌ای برای توقف این احکام آغاز کرده‌اند.