ند پرایس: ایران فرصت بازگشت سریع و دوجانبه به برجام را کشت

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ما بر حقوق و آزادی‌های بنیادین ایرانیان و همچنین مشارکت گسترده ایران در همکاری نظامی با روسیه تمرکز داریم

ند پرایس گفت واشنگتن از مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهد که بازداشت‌های خودسرانه را متوقف کنند-ANDREW HARNIK / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری به سوال‌هایی درباره وضعیت گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، فراهم کردن اینترنت آزاد برای ایرانیان و دستگیری ترانه علیدوستی واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای گفت که برجام اکنون در دستور کار ایالات متحده نیست و ایران فرصت بازگشت سریع دوجانبه به برجام را کشته است. او افزود: «زمانی برجام در دستور کار بود و ما همه فکر می‌کردیم که در مرحله بازگشت دو جانبه به برجام قرار داریم، اما جمهوری اسلامی به مذاکرات پشت کرد. اکنون، ماه‌ها است که برجام در دستور کار ما نیست و روی آن تمرکز نداریم. از ماه سپتامبر ما بر حقوق و آزادی‌های بنیادین ایرانیان و همچنین مشارکت گسترده ایران در همکاری نظامی با روسیه که دست به اشغال وحشیانه اوکراین زده است، تمرکز داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس همچنین تاکید کرد: «دیپلماسی بهترین و کارآمدترین روش برای رسیدن به هدف است، اما هیچ گزینه‌ای را هم از روی میز کنار نگذاشته‌ایم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به سوالی درباره حمایت شرکت‌های فن‌آوری از ایران در مورد اینترنت گفت که ما داریم با بخش خصوصی درباره این موضوع گفت‌وگو می‌کنیم. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزود که مجوز کلی که در ابتدای اعتراض‌‌ها در ایران از طرف دولت آمریکا برای کمک به فراهم کردن دسترسی ایرانیان به اینترنت آزاد صادر شد، چراغ سبزی به شرکت‌های فن‌آوری می‌دهد تا کالاهای خود را در اختیار مردم ایران قرار دهند. او همچنین گفت: «اگر شرکت‌های فن‌آوری یا بخش خصوصی یا دولت‌های دیگر ایده‌های بهتری برای برداشتن گام‌های بیشتری داشته باشند، می‌توانیم روی آن‌ها کار کنیم که مردم ایران را قادر کند با یکدیگر و با جهان خارج ارتباط برقرار کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به سوالی درباره موضع ایالات متحده در مورد دستگیری ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس ایرانی که روز شنبه بازداشت شد، گفت: «ما دستگیری او را محکوم می‌کنیم.» او افزود که ترانه علیدوستی به جمع هزاران ایرانی اضافه شده است که صرفا به‌دلیل اعتراض‌های مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند و این کار بخشی از تلاش رژیم برای تولید ترس و سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز است. ند پرایس افزود که واشنگتن از مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهد که بازداشت‌های خودسرانه را متوقف کنند و از سلب آزادی‌ بیان و آزادی تجمع‌های مسالمت‌آمیز دست بردارند.

بیشتر از جهان