خطر از سرگیری حمله‌های پیکارجویان داعش در شمال سوریه و عراق

در صورت لشکرکشی ترکیه به شمال سوریه، نیروهای دموکراتیک سوریه کنترل اردوگاه الهول را از دست خواهند داد

در طی بیش از یک دهه صدا‌ها هزار نفر در سوریه کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند- Rami al SAYED / AFP

هرچند با سقوط آخرین سنگر داعش در شهر باغوز سوریه، در سوم فروردین ۱۳۹۸، بساط دولت موسوم به «خلافت» داعش از سراسر منطقه برچیده شد، اما پیکارجویان وابسته به این سازمان تروریستی در نقاط دوردست و مناطق صعب‌العبور متواری شدند. این جنگجویان که به‌شدت سرکوب شده بودند، برای مدتی توان بازگشت به روستاها و شهرها را نداشتند و نمی‌توانستند فعالیتی انجام بدهند. با گذشت زمان و کاهش تدابیر امنیتی در شمال عراق و سوریه، زمینه بازگشت این پیکارجویان ستیزه‌خو فراهم شد و بار دیگر، برخی از مناطق شمال عراق و سوریه در معرض فعالیت‌های تروریستی قرار گرفتند. به همین ترتیب، گروه‌های کوچک داعش هر از چند گاهی، دست به حمله‌های انتحاری می‌زدند یا نیروهای امنیتی عراق را هدف حمله قرار می‌دادند.

با این حال، وخامت روزافزون اوضاع امنیتی در شمال سوریه و تحولات اخیر عراق، باعث شده است داعش با استفاده از شکنندگی اوضاع امنیتی در صدد از سرگیری حمله‌های تروریستی خود برآید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله اخیر داعش که روز یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱، در شهر کرکوک در شمال عراق، به وقوع پیوست و به کشته شدن دست‌کم هفت تن از نیروهای امنیتی عراق منجر شد، مصداقی بر این مدعا است که فعالیت‌های تروریستی داعش همچنان در حال افزایش است.

تداوم درگیری بین جناح‌های مسلح مستقر در شمال سوریه و نگرانی از حمله احتمالی ترکیه به شمال این کشور با هدف بیرون راندن مخالفان کرد، مناطق شمال شرقی سوریه را به‌شدت دستخوش آشفتگی و هرج‌ومرج کرده است، به‌ویژه اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه محور اصلی مبارزه با داعش را تشکیل می‌دهند و در صورت وقوع هر گونه حمله از طرف ارتش ترکیه، این نیروها توان مبارزه با داعش را از دست می‌دهند. تردیدی نیست که تضعیف نیروهای دموکراتیک سوریه، تاثیر مستقیمی بر روند بازگشت پیکارجویان داعش و از سرگیری حمله‌های آن‌ها در سوریه دارد. خطر دیگری که منطقه را تهدید می‌کند، وجود اردوگاه الهول در استان حسکه سوریه است. در این اردوگاه بزرگ که نیروهای دموکراتیک سوریه از آن محافظت می‌کنند، بیش از ۵۰ هزار نفر از اعضا و خانواده‌های داعش به سر می‌برند، به این معنا که این اردوگاه به پایگاه بزرگی تبدیل شده است که اعضا و هواداران داعش در آن زندگی می‌کنند و افراد یادشده پیوسته می‌کوشند برای فرار از این اردوگاه راهی پیدا کنند.

بنابراین، در صورت لشکرکشی ترکیه به شمال سوریه، نیروهای دموکراتیک سوریه کنترل اردوگاه الهول را از دست خواهند داد و در نتیجه، هزاران تن از افراط‌گرایان و پیکارجویان وابسته به داعش از اردوگاه الهول فرار خواهند کرد و شکی نیست که با رهایی هزاران نفر از عناصر وابسته به داعش، منطقه بار دیگر در معرض حمله‌های وحشیانه تروریستی قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، اقدام محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق، به برکناری شمار زیادی از مسئولان ارشد امنیتی و جایگزینی آن‌ها با افراد وابسته به ائتلاف چارچوب هماهنگی، باعث شکنندگی اوضاع امنیتی در عراق شده و روند مبارزه با تروریسم را با چالش روبرو کرده است. پیکارجویان داعش که در انتظار فراهم شدن چنین فرصتی بودند، اکنون تلاش می‌کنند با بهره‌جویی از اختلالی که در نهادهای امنیتی و مبارزه با تروریسم به وجود آمده است، نفوذ خود را بار دیگر در عراق گسترش دهند و بر میزان عملیات تروریستی خود بیفزایند.

بیشتر از جهان