اسرائیل برای دفاع سایبری در مقابل ایران به آلبانی کمک می‌کند

تل‌آویو از تیرانا برای قطع روابط دیپلماتیک با تهران قدردانی کرد

ایدان رول، معاون وزیر خارجه اسرائیل، در دیدار با اولتا ژاچکا، وزیر خارجه آلبانی، از اقدام تیرانا به قطع روابط دیپلماتیک با تهران حمایت کرد و گفت اسرائیل برای مقابله با حمله‌های هکری جمهوری اسلامی ایران به آلبانی کمک می‌کند.

بر اساس گزارش تایمز اسرائیل، معاون وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه ۲۲ شهریور، در حاشیه نشست «شکل دادن به سیاست خارجی فمنیستی» در برلین، از اقدام آلبانی به اخراج دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

او با تاکید بر اینکه قطع رابطه آلبانی با ایران، روابط تیرانا و تل‌آویو را تقویت می‌کند، به مقام‌های آلبانی اطمینان داد که اسرائیل دانش و تجربیاتش در زمینه دفاع سایبری را در اختیار این کشور قرار می‌دهد. رول افزود: «ما به افزایش همکاری بین اسرائیل و آلبانی ادامه خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، آلبانی جمهوری اسلامی ایران را به حمله‌ سایبری در ۱۵ ژوییه متهم کرد. بر اساس گزارش‌ها، در این حمله بسیاری از سرویس‌ها و وب‌سایت‌های دولتی آلبانی به‌طور موقت قطع شد. این کشور روز جمعه نیز اعلام کرد که هکرهای ایران در دومین حمله سایبری، سامانه‌های رایانه‌ای پلیس این کشور را هدف قرار دادند.

پس از آن، ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، با استناد به نتایج تحقیقات، اعلام کرد که «بدون هیچ تردیدی» این حمله فردی نبوده و تحت حمایت دولتی انجام شده است.

او همچنین گفت که بازرسان شواهد «انکارناپذیری» به دست آورند که نشان می‌دهد ایران دستور حمله را صادر کرده است. چهار گروهی که اقدام به این حمله کردند پیش‌تر نیز به اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و قبرس حمله سایبری کرده بودند.

نخست‌وزیر آلبانی در ادامه، از قطع روابط دیپلماتیک با ایران خبر داد و گفت که این تصمیم در جلسه شورای وزیران آلبانی گرفته شده است و فورا اجرا خواهد شد. پس از آن، جمهوری اسلامی ایران این اتهام‌ها را «بی‌اساس» خواند و مدعی شد اقدام آلبانی به قطع روابط دیپلماتیک با ایران «نسنجیده» بود.

آلبانی در سال ۲۰۱۳ پس از درخواست واشنگتن و سازمان ملل متحد، موافقت کرد که اعضای مجاهدین خلق را بپذیرد. از آن زمان تاکنون، اعضای این سازمان در آلبانی سکونت دارند.

سازمان مجاهدین خلق مرتب نشست‌هایی در آلبانی برگزار می‌کند که برخی از آن‌ها با حضور چهره‌های جمهوری‌خواه آمریکا از جمله مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده برگزار شده است.