در پی درگیری‌های مرزی، هیئتی از ملاهای پاکستانی به قندهار سفر کردند

ملاقات‌‌های طالبان و مقام‌های پاکستان در یک هفته اخیر به نتیجه‌‌ای نرسید

اعضای هیئت پاکستانی ۱۶ نفرند و قاری اسلم علمیار، از روحانیون بانفوذ پاکستان، در راس آن‌ها قرار دارد -AFP

گروهی از ملاها و متنفذان قومی پاکستان روز دوشنبه ۲۸ آذر به قندهار سفر کردند تا در مورد تنش‌های مرزی اخیر و چالش‌های موجود بر سر راه تجارت دو کشور، با رهبران طالبان گفت‌وگو کنند.

روزنامه پاکستانی دان در گزارشی نوشت که قاری اسلم علمیار، از روحانیون بانفوذ پاکستانی، در راس این هیئت ۱۶ نفره قرار دارد و شماری از بازرگانان نیز در ترکیب هیئت اعزامی به قندهار حضور دارند.

این هیئت پس از آن به قندهار سفر می‌کند که در یک ماه گذشته، میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در استان‌های قندهار و پکتیا چهار بار درگیری مسلحانه رخ داد. آخرین مورد آن چهارشنبه ۲۳ آذر بود که میان دو طرف درگیری سنگینی رخ داد و به کشته شدن ۹ پاکستانی و زخمی شدن حدود ۴۰ تن منجر شد. طالبان نیز مدعی شدند که در نتیجه تیراندازی مرزبانان پاکستانی، ۱۰ شهروند افغانستان کشته یا زخمی شدند و به خانه‌ شماری از غیرنظامیان آسیب وارد آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیئت پاکستانی قرار است با مولوی محمد یوسف وفا، استاندار طالبان در قندهار، ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان و ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، ملاقات کنند.

این هیئت در حالی به قندهار می‌آید که در یک هفته گذشته، میان فرماندهان نظامی طالبان در قندهار و فرماندهان نیروی مرزبانی پاکستان ملاقات‌های متعددی برگزار شد اما هیچ‌یک به نتیجه‌ای نرسیدند. روزنامه پاکستانی دان دلیل بی‌نتیجه ماندن این دیدارها را اختلاف‌های درونی طالبان عنوان کرد و نوشت که هیئت پاکستانی قرار است با رهبران این گروه ملاقات کنند تا به نتیجه‌ای قانع‌کننده دست یابند.

با وجود تلاش‌های فراوان برای پایان درگیری‌های مرزی و دستیابی به یک راه‌حل بلندمدت، نیروهای مرزبانی پاکستان و افراد طالبان با سلاح‌های سنگین در دو طرف مرز برای دفاع از مواضع خود در حال آماده‌باش‌اند. دولت پاکستان ضمن استقرار نیروهای بیشتر در مرزهایش با افغانستان، به منظور رسیدگی به زخمی‌ها در صورت حمله طالبان، تیم‌های پزشکی سیار هم به محل اعزام کرده است.

درگیری‌های مسلحانه میان طالبان و مرزبانان پاکستانی واکنش‌های زیادی در پی داشت. شهباز شریف، نخست‌‎وزیر پاکستان، ضمن محکوم کردن این درگیری‌‎ها، از طالبان خواست از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کنند. طالبان هم در هفته‌های اخیر با انتشار اطلاعیه‌هایی، نیروهای پاکستانی را به تیراندازی و آغاز درگیری متهم کردند و مدعی شدند که این گروه تنها برای دفاع از خود و در پاسخ به حملات پاکستان، دست به سلاح برده است.