گوترش از طالبان خواست مانع فعالیت گروه‌های تروریستی ضدپاکستان شوند

افغانستان دوباره به پایگاه تروریست‌های منطقه تبدیل شده است

نشست خبری دبیر کل سازمان ملل متحد ۲۴ ساعت قبل از نشست شورای امنیت در مورد افغانستان برگزار شد-Alex HALADA / AFP

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۱۹ دسامبر در یک نشست خبری، از گروه طالبان خواست جلو فعالیت‌ گروه‌های تروریستی ضدپاکستان را بگیرد. او که در آخرین نشست خبری خود در سال ۲۰۲۲ صحبت می‌کرد، گفت: «از نظر ما کاملا ضروری است که طالبان از هر گونه فعالیت‌های تروریستی که پاکستان و کشورهای دیگر منطقه را متاثر کند، جلوگیری کنند.»

 دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین گفت که در این رابطه، در حال مذاکره و گفت‌وگو با طالبان‌اند. او در این نشست، یک بار دیگر از طالبان خواست دولتی فراگیر در افغانستان ایجاد کنند که در آن، تمامی اقوام افغانستان نماینده داشته باشند.

گوترش در ادامه، درخواست بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان را که از زمان سلطه این گروه بر افغانستان بسته مانده‌اند، مطرح کرد. او از طالبان خواست اقدام‌های روشن و لازم را که در آن‌ها مطالبات سازمان ملل متحد نیز نهفته شده و البته همه به نفع افغانستان است، انجام دهند. دبیر کل سازمان ملل یکی از این مطالبات را بازگشت زنان به اجتماع و پس گرفتن شغل‌هایشان دانست.

سازمان ملل متحد لازمه به رسمیت شناخته شدن گروه طالبان در این سازمان و کشورهای جهان را رعایت حقوق بشر، مبارزه با گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان و احترام به نقش زنان و دختران در اجتماع دانست.

گروه طالبان تاکنون به هیچ کدام از خواسته‌های سازمان ملل متحد توجهی نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست خبری دبیر کل سازمان ملل متحد، درست ۲۴ ساعت قبل از نشست شورای امنیت در مورد افغانستان، برگزار شد که قرار است در آن، گزارش تازه سازمان ملل در مورد تحولات در افغانستان به شورای امنیت ارائه شود. روزا اوتونبایوا، رئیس دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، گزارش این دفتر در مورد عملکرد طالبان را به شورای امنیت ارائه خواهد داد.

این گزارش که متن آن در وب‌سایت سازمان ملل منتشر شده است، نشان می‌دهد که طالبان به جز دستاوردی اندک در زمینه تامین امنیت، هیچ پیشرفتی در افغانستان نداشته‌اند. بر اساس این گزارش، خشونت‌ورزی طالبان در قبال مردم عادی بیشتر از گذشته شده و این گروه مجازات شرعی مانند شلاق زدن، بریدن دست و پا، سنگسار و زیر دیوار کردن در ملاعام را دوباره در افغانستان آغاز کرده است. در این گزارش سازمان ملل متحد، مستندات ۶۹ قتل فراقانونی غیرنظامیان در پنجشیر نیز ارائه می‌شود.

طالبان هنوز به گزارش تازه سازمان ملل متحد در مورد عملکرد این گروه هیچ واکنشی نشان نداده‌اند. آنان همچنان اصرار دارند که به تمامی تعهدات خود در قبال جامعه جهانی و سازمان ملل متحد، عمل کرده‌اند و خواهان به رسمیت شناخته شدن در سازمان ملل متحد و در اختیار گرفتن کرسی نمایندگی سازمان ملل‌اند؛ چیزی که سازمان ملل متحد هنوز نپذیرفته است.

بیشتر از جهان