نودوپنجمین روز خیزش مردمی، «فقر داره بیداد می‌کنه، سیدعلی اعدام می‌کنه»

مراسم یادبود جان‌باختگان به صحنه اعتراض‌های ضد حکومتی تبدیل شد

نودوپنجمین روز خیزش مردمی و نخستین روز اعتصاب‌های سراسری منتهی به شب یلدا با اعتصاب گسترده بازاریان، مغازه‌داران و اصناف در شهرهای مختلف آغاز شد و با برگزاری تجمع‌های اعتراضی و سر دادن شعارهای شبانه علیه حکومت به پایان رسید. معترضان در برخی شهرها پایگاه‌های بسیج را آتش زدند و مراسم یادبود جان‌باختگان را نیز به صحنه اعتراض‌های شدید علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند.

روز دوشنبه ۲۸ آذر معترضان در تهران در مترو انقلاب، شعارهایی مانند «مرگ بر خامنه‌‎ای» و «فقر داره بیداد می‌کنه، سیدعلی اعدام می‌کنه» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساکنان شهرک اکباتان تهران با وجود تمام تهدیدهای نهادهای امنیتی به خیابان آمدند و شعار‌های «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» و «مرگ بر جمهوری اعدامی» سر دادند. معترضان در خیابان ستاری تهران نیز بنرهای تبلیغاتی حکومت را آتش زدند و مردم شهرک نفت پونک هم با شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» به اعتراض‌ها پیوستند. در خیابان جمالزاده تهران نیز گروهی از معترضان شعار دادند: «زندانی سیاسی آزاد باید گردد». بانگ شبانه مردم شهرک چیتگر و بزرگراه آیت‌الله کاشانی نیز شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» بود.

گروهی از معترضان هم در بزرگراه همت تهران بنری نصب کردند که روی آن نوشته شده بود: «برنامه‌ات برای بعد از انقلاب چیه؟».

اعتراض‌های مردمی در دیگر شهرهای ایران نیز در آستانه صدمین روز خیزش سراسری ادامه یافت.

مردم شهر بوکان، مراسم خاکسپاری محمد حاجی رسول‌پور را به صحنه اعتراض‌ حکومتی تبدیل کردند. محمد حاجی‌ رسول‌پور، معترضی بود که در بازداشت نهادهای امنیتی در اثر شکنجه به کما رفت و در بیمارستان جان باخت.

مراسم چهلم فایق مام قادری، از جان‌باختگان خیزش سراسری در مهاباد نیز با حضور شمار زیادی از معترضان برگزار شد.

مردم دهگلان هم روز دوشنبه به مناسبت تولد ۳۳ سالگی شادمان احمدی، دیگر جان‌باخته خیزش سراسری به مزارش رفتند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند.  شادمان احمدی نیز پس از بازداشت در اثر شکنجه جان خود را از دست داد. خانواده شادمان به نشانه اعتراض و مخالفت با اعدام‌ها در مراسم تولد فرزندشان طناب دار را آتش زدند.

مردم گلشهر کرج نیز روز دوشنبه به خیابان آمدند و نام و یاد مجیدرضا رهنورد، معترضی که در بازداشت حکومت ایران اعدام شد را گرامی داشتند. تجمعی نیز در بلوار وکیل‌آباد مشهد برگزار شد.

ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، موارد متعددی از آتش زدن بنرهای تبلیغاتی و پایگاه‌های بسیج در شهرهای مختلف را آشکار می‌کند.

روز دوشنبه مردم معترض اسلامشهر بنر ستاد خبری حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی را آتش زدند. شماری از پایگاه‌های بسیج در شهرهای یزد، قم، گله‌دار و گلپایگان اصفهان نیز به آتش کشیده شد.

روز دوشنبه ویدیوهای متعددی هم از تجمع اعتراضی رزیدنت‌های بیمارستان رسول اکرم تهران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. معترضان در این تجمع شعارهای «هر یه نفر تعلیق شه، هزار نفر پشتشه»، «رزیدنت بیدار است، از حرف زور بیزار است» و «فکر نکنید امروزه، قراره ما هر روزه» سر دادند.

بررسی‌های خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر حاکی از آن است که ماموران سرکوب جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۵۰۳ شهروند از جمله ۶۹ کودک را کشته‌اند. همچنین بالغ‌بر ۱۸ هزار و ۴۵۰ معترض از جمله ۶۵۲ دانشجو بازداشت شده‌اند با این حال ۱۶۱ شهر و ۱۴۴ مرکز دانشگاهی در ایران به خیزش سراسری پیوسته‌اند.