آتش‌سوزی در تونل سالنگ افغانستان دست‌کم ۹ کشته و ۳۰ زخمی به‌جا گذاشت

علت آتش‌سوزی انفجار یک تانکر حامل مواد نفتی اعلام شد

تونل سالنگ در تنها مسیر ترانزیتی قرار دارد که پایتخت افغانستان را به شمال این کشور وصل می‌کند- etilaatroz

به گفته مقام‌های طالبان، آتش‌سوزی گسترده در تونل سالنگ واقع در استان پروان افغانستان، دست‌کم ۹ کشته و ۳۰ نفر زخمی به‌جا گذاشت.

حمیدالله مصباح، سخنگوی وزارت راهسازی طالبان به رسانه‌ها گفت که این حادثه به دلیل مشکل فنی و انفجار یک تانکر مواد نفتی رخ داده و پس از آتش گرفتن این تانکر، آتش به سایر خودروهای در حال تردد سرایت کرده است.

مقام‌های بیمارستان پروان می‌گویند ده‌ها زخمی به این بیمارستان منتقل شده‌اند که وضعیت برخی از آنان وخیم است. با این حال یک منبع وابسته به طالبان، تلفات ناشی از این آتش‌سوزی را بسیار بیشتر ذکر کرد و به‌شرط افشا نشدن نامش، به ایندپندنت فارسی گفت که تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه حدود ۱۰۰ نفر است. او آمار دقیقی از تعداد کشته‌ها ارائه نداد ولی احتمال افزایش تعداد تلفات این حادثه به دلیل سوختگی بیش از حد بعضی از مجروحان گیرکرده در تونل را رد نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که با تجهیزات و امکانات در اختیار خود به کمک زخمی‌های این حادثه شتافته است. حساب توییتر ارتش ۳۱۳ مرکزی طالبان نوشت که هلی‌کوپتر‌های وزارت دفاع طالبان به محل حادثه رفته و زخمی‌های را به بیمارستان‌ها انتقال داده‌اند.

گفته می‌شود این حادثه در اثر انفجار یک تانکر مواد نفتی حوالی ۱۸:۳۰ به وقت محلی، داخل تونل سالنگ رخ داده که آتش‌سوزی بزرگی ایجاد کرده است. با وقوع آتش‌سوزی، خودروهایی که در تونل بودند هم دچار آتش‌سوزی شدند. عوامل حفظ و مراقبت تونل سالنگ ادعا می‌کنند مسیر عبور و مرور در تونل را باز کرده‌اند؛ اما منابع محلی می‌گویند تا ظهر روز یکشنبه، هزاران مسافر در دو سوی تونل معطل بوده‌اند.

تونل سالنگ در تنها مسیر ترانزیتی قرار دارد که پایتخت افغانستان را به شمال این کشور وصل می‌کند و مهم‌ترین شاهراه ترانزیت افغانستان به شمار می‌رود. روزانه هزاران کامیون از شهرهای شمالی افغانستان به‌سوی پایتخت این کشور، شهرهای اطراف و حتی پاکستان و برعکس تردد می‌کنند.