خیزش سراسری؛ ادامه اعتراض‌ها در تهران و فراخوان برای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ آذر

معترضان در متروهای تهران و محله‌های چیتگر، مرزداران، جنت‌آباد و... علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند

در نودو‌سومین روز از خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف کماکان ادامه دارد. معترضان همچنین برای برگزاری اعتراض‌های سه‌روزه پایان آذرماه در روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ این ماه آماده می‌شوند و در کوچه‌ و خیابان و فضای مجازی فراخوان می‌دهند. اعتراض‌ها به روش‌های خلاقانه دنبال می‌شوند و معترضان در نقاط مختلف سعی دارند چه به صورت فردی و چه گروهی، آتش خیزش انقلابی را تا زمان فرارسیدن این اعتراض‌های سه‌روزه همچنان روشن نگه دارند. 

اعتراض‌ها درحالی ادامه دارد که به‌گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تا امروز دست‌کم ۴۹۶ نفر از معترضان کشته و ۱۸ هزار ۴۵۲ نفر بازداشت شده‌اند. با این حال، طی سه ماه گذشته یک هزار و ۱۹۲ تجمع اعتراضی برگزار شده است.

معترضان ساکن شهرک چیتگر تهران روز شنبه بار دیگر تجمع اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها در این تجمع خود، شعارهای «لحظه به لحظه گویم، یا مرگ یا آزادی»، «زیر شکنجه گویم یا مرگ یا آزادی» و «ما فدای این آب و خاک هستیم، بمب هم بزنی همینجا هستیم» سر دادند. در مناطق دیگر تهران نظیر جنت‌آباد، سردار جنگل، شهرک اکباتان و مرزداران نیز معترضان شنبه‌شب مانند هر شب، از پشت پنجره‌‌ها فریاد «مرگ بر خامنه‌ای» و «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند.

غروب روز شنبه، ویدیویی از ایستگاه مترو دروازه شمیران تهران منتشر شد که نشان می‌داد مردم در این ایستگاه مترو علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند و فریاد «مرگ بر دیکتاتور»، «وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»، «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه» و «مهسا، حدیث، سیاوش، آتش جواب آتش» شنیده می‌شود. معترضان در ایستگاه مترو امام خمینی، نیز با شعارهای «حکومت اسلامی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»، «زن، زندگی، آزادی» و «خامنه‌ای ضحاک می‌کِشیمت زیر خاک» اعتراض خود را نشان دادند. اعتراض‌ها در داخل واگن‌های قطار شهری و ایستگاه‎‌های دیگر نیز ادامه یافت.

روز شنبه، اعتراض‌های فردی یا در گروه‌های کوچک، نیز در شهرهای مختلف در جریان بود. در چهارراه طالقانی تهران، مردی روی یک سکو رفت و از حمایت ارتش از علی خامنه‌ای در سرکوب معترضان انتقاد کرد. او از مردم درخواست می‌کرد با او همراه شوند و به همراهی نکردن ارتش با مردم اعتراض کنند.

در بندرعباس، معترضان تابلو شهرداری این شهر را که تصاویر از رهبران جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و روح‌الله خمینی بر آن نقش بسته بود، به آتش کشیدند.

اعتراض‌های دانشجویان و دانش‌آموزی نیز روز شنبه در نقاط مختلف ادامه داشت. از جمله دانش‌آموزان هنرستان هنرهای زیبا کرمانشاه و دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه چمران اهواز با برگزاری تجمع اعتراضی علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند. دانشجویان در دانشگاه‌های دیگر مانند شریف، سوره و ارومیه نیز با تحریم کلاس‌ها و نصب پلاکاردهای اعتراضی در محیط دانشگاه اعتراض خود را نشان دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ندامتگاه مرکزی کرج نیز روز شنبه صحنه اعتراض زندانیان بود که به گزارش هرانا، در پی انتقال چند زندانی محکوم به اعدام برای اجرای حکم صورت گرفت. ماجرا از این قرار بود که پس از انتقال چهار نفر زندانی محکوم به اعدام به انفرادی، سایر زندانیان با برگزاری تجمع و سر دادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» به آن اعتراض کردند. اعتراض زندانیان با دخالت نگهبانان، به درگیری و خشونت کشیده شد و بیش از ۱۰۰ تن از زندانیان مجروح شدند. زندانبانان برای سرکوب این اعتراض‌ها تیراندازی هم کرده‌اند. خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد که در این درگیری‌ها، یک نفر جان خود را از دست داده است اما علت مرگ این زندانی را پرتاب سنگ از سوی زندانیان عنوان کرد.

روز شنبه، تصاویری هم از پخش تراکت فراخوان اعتراض‌ها در روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ آذر در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. معترضان در شهرهای مختلف با چاپ تراکت‌های مربوط به اعتراض‌ها از مردم دعوت کردند در اعتراض‌های سه روزه آخر آذرماه شرکت کنند. در یکی از این فراخوان‌ها نوشته شده است که «حضور ما در خیابان=سرنگونی جمهوری اسلامی؛ سرنگونی جمهوری اسلامی=توقف اعدام‌ها».