رهبر جمهوری اسلامی معترضان را «اشرار» لقب داد

شورای عالی امنیت ملی مسئول قطع اینترنت سراسری در ایران

صبح امروز و پس از یک‌ شبانه روز پرالتهاب برای مقامات جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به اعتراضات مردمی واکنش نشلن داد. علی خامنه‌ای در جلسه درس خارج از فقه خود با اشاره به اعتراضات مردمی نسبت به افزایش قیمت بنزین گفت: «در این کار سر رشته ندارم و نظرات کارشناسی متفاوت بوده اما گفته بودم اگر سران قوا به جمع‌بندی برسند اجوت شود». 

رهبر جمهوری اسلامی ایران در حالی از این تصمیم حمایت کرده که با اشاره به اعتراضات مردمی گفته که «برخی مردم از این تصمیم و نگران می‌شوند یا به ضرر آن‌هاست اما تخریب و آتش زدن کار مردم نیست کار اشرار است ضد انقلاب و دشمنان ایران همیشه از این‌گونه تخریب‌ها و ناامنی‌ها حمایت کرده‌اند». 

 رهبر جمهوری اسلامی هم‌چنین به مسئولان امنیتی گفته است که کار خود را انجام دهند و از مردم هم خواسته از افراد به ادعای او «تخریب‌کار» فاصله بگیرند. علی خامنه‌ای همین‌طور گفت: «در تلویزیون دیدم مسئولان گفتند مراقبت می‌کنند که این افزایش قیمت به افزایش قیمت دیگر کالاها منجر نمی‌شود. این مراقبت کاملا لازم است».

به‌نظر می‌رسد واکنش علی خامنه‌ای به اعتراضات گسترده مردمی این‌بار حداقل در قیاس با دی ماه سال ۹۶ بسیار سریع‌تر بود. واکنشی که مشخصا در حمایت از طرحی‌ست که به گفته شخص اول مملکت اجرای آن تصمیم قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی‌ست. در آغازین ساعات روز یک‌شنبه مهم‌ترین واکنش به اعتراضات مردمی و همین‌طور طرح افزایش قیمت بنزین به گوش می‌رسد و از طرفی گفته می‌شود که امروز علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به مجلس شورای اسلامی می‌رود برای یک جلسه غیرعلنی. قرار است تا در این جلسه به ماجرای گران شدن قیمت بنزین و هم‌چنین اعتراضات مردمی پرداخته شود. 

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا به نقل از یک مقام مطلع در وزارت ارتباطات نوشته است که « محدودیت‌های ایجاد شده برای دسترسی عمومی به اینترنت با تصویب شورای امنیت کشور و ابلاغ دبیرخانه آن به اپراتورهای اینترنت انجام گرفته است». به نوشته ایسنا «پیگیری‌های زیادی از سوی وزارتخانه در حال انجام است تا با رایزنی با دبیرخانه شورای امنیت کشور مجوز لازم برای برقراری مجدد ارتباطات و ابلاغ آن به اپراتورها صورت پذیرد».

خبرهایی ازکشته شدن شهروندان در شهرهای مختلف ایران شده است. گزارش‌ها از تایید مرگ یک شهروند در «بهبهان» خبر می‌دهد. خبرگزاری فارس هم خبر داد که یک نیروی امنیتی به ضرب چاقری یک معترض کشته شده است.

ساعاتی پس از نیمه‌شب تهران و با توجه به اختلال شدید اینترنت در ایران، اخبار کم‌تری از اعتراضات مردمی در شهرهای گوناگون در شبکه‌های اجتماعی منتشرشود. خبرگزاری‌های دولتی در تمام طول روز گذشته و با شدت گرفتن اخبار مربوط به اعتراضات مردمی به هر نحوی سعی می‌کردند که به ماجرا بپردازند. در حقیقت آخرین خبری که روز گذشته و ودر واکنش به اعتراضات مردمی منتشر شد، گزارشی در خبرگزاری «تسنیم» بود و هم‌چنین یک گزارش تصویری یازده دقیقه‌ای در«باشگاه خبرنگاران جوان». گزارش‌های که مشخصا سعی داشتند تمامی اعتراضات مردمی را به جو سازی «رسانه‌های بیگانه» مربوط کنند. در بخشی از گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان» ادعا می‌شود که شکل اعتراضات مردمی در ایران به مدل اعتراضات در «هنگ کنگ» شبیه است و این نشانه‌ای از دخالت «نیروهای بیگانه» در این اعتراضات است.

امروز اما و پس از واکنش شخص اول مملکت، وزیر کشور نیز به واکنش درباره اعتراضات مردمی پرداخت و معترضان را تهدید کرد که «در صورتی که اقدام‌های برخی عده قلیل ادامه پیدا کند نیروی انتظامی و امنیتی ناگزیر است به وظیفه خود عمل کند».

فارغ از واکنش‌های رسانه‌های داخلی به اعتراضات مردمی، مقامات ارشد نظام هیچ واکنش مشخصی به این اعتراضات دامنه‌دار در شهرهای ایران نداشته‌اند. شاید تنها واکنش رسمی از یک نهاد ارشد حکومتی، واکنش عجیب «مجمع تشخیص مصلحت نظام» بود که عملا خود را از هرگونه دخالتی در تصمیم افزایش قیمت بنزین مبرا کرد.  

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به اعتراضات مردمی در ایران واکنش نشان داد و نوشت: «همان‌طور که حدود یک سال و نیم پیش به مردم ایران گفتم: ایالات متحده با شما است».

 

این نخستین واکنش یک مقام غیر ایرانی درباره اعتراضات اخیر است. 

گزارش‌های از گستردگی دامنه تظاهرات مردمی مخابره می‌شود که حکایت از تسری این اعتراضات به بیش از پنجاه شهر در ایران دارد. از طرف دیگر ویدیوهای زیادی در فضای مجازی منتشر می‌شود که نشان از برخورد خشن نیروهای انتظامی با مردم و هم‌چنین افزوده شدن به شمار شهروندانی‌ست که در درگیری‌های اخیر کشته شدند. پس از اینکه مقامات کشته شدن یک معترض در شهر سیرجان را تایید کردند گزارش‌های زیادی مبنی بر کشته شدن دیگر شهروندان و استان‌های دیگر ایران نیز به گوش رسید. پخش وسیع ویدیوهایی از مردم که به تخریب بانک‌ها و برخی امکان دیگر می‌پردازند بیم آن را برمی‌انگیزاند که این اعتراض‌ها زمینه را برای بروز خشونت مساعد کند. 

برخی گزارش‌های تایید نشده از کشته شدن نزدیک به ده نفر از معترضین حکایت دارد. قطع اینترنت نیز در بیشتر مناطق ایران نیز گزارش شده است. وضعیت اینترنت بسیار نامناسب توصیف شده است. شدت اعتراضات مردمی و کشیده شدن این ماجرا به خشونت اصلی‌ترین نگرانی شهروندان است. به‌نظر می‌رسد دیر یا زود باید شاهد واکنش‌های بیشتری از جانب مقامات حکومتی بود. 

واکنش مقامات جمهوری اسلامی در ایران نسبت به اعتراضات وسیع مردمی در شهرهای مختلف کشور دوگانگی واضحی دارد. از یک سو بسیاری از مقامات نزدیک به دستگاه قضا در جمهوری اسلامی لب به تهدید مردم معترض گشودند و و رسانه‌های همسو با آن‌ها نیز معترضان را «اغتشاش‌گر» نامیدند و پای رسانه‌های بیگانه را به ماجرا باز کردند. از سوی برخی نمایندگان مجلس هم صراحتا برخورد نیروهای امنیتی و نظامی با معترضان را غیرقابل قبول دانستند. دقایقی قبل «محمود صادقی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر از «حق اجتماع» مردم دفاع کرد و از نیروهای امنیتی و انتظامی درخواست کرد که مقابله با مردم خودداری کند.

پیش از این نیز «پروانه سلحشوری» دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در توییتر خود با اشاره به «بی تاثیری» مجلس در تصمیم برای افزایش قیمت بنزین و با اشاره به اینکه «فاتحه مجلس خوانده شده» نوشت «بهتر است مجلس بعدی تعطیل شود». 

در آخرین واکنش نمایندگان مجلس به گران شدن ناگهانی بنزین «احمد امیرآبادی» نماینده مردم قم از آماده شدن چندین طرح دوفوریتی و سه فوریتی  برای «بازگشت بنزین به نرخ قبلی» در مجلس خبر داد که قرار است فردا در مجلس بررسی شود. 

پیش از این خبرهایی از نارضایتی رئیس قوه قضاییه با افزایش قیمت بنزین به گوش رسیده بود که خیلی زود تکذیب شد. پس از آن بود که «علی ربیعی» سخنگوی دولت حسن روحانی در گفت‌وگو با تلویزیون جمهوری اسلامی گفت که «سران قوا از تلاش وزیر کشور برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین تشکر کردند». او در این مصاحبه تاکید کرد که قوه قضاییه در اجرای این طرح کاملا با دولت هماهنگ است.  

خبرگزاری فارس نیز نوشت که نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوای کشور برگزارشده و سران قوای جمهوری اسلامی ایران از تصمیم‌شان در افزایش قیمت بنزین برنگشتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر تعدادی از مراجع تقلید در قم نیز نسبت به افزایش ناگهانی قیمت بنزین واکنش نشان دادند؛ «آیت‌الله صافی گلپایگانی» از مجلس شورای اسلامی خواست که این طرح را لغو کنند. این مرجع تقلید با اشاره به وضعیت ناراحت‌کننده تورم و گرانی در کشور طرح افزایش قیمت بنزین را از سوی سران قوا موجب نگرانی شدید خوانده است. 

 آیت‌الله «علوی گرگانی» نیز یک بیانیه صادر کرد و از دولت حسن روحانی خواسته که تا دیر نشده درباره افزایش قیمت بنزین تجدیدنظر کند. این مرجع تقلید از نمایندگان مجلس هم خواسته که«با قاطعیت جلوی التهاب جامعه را بگیرند».

 آیت‌الله «مکارم شیرازی» هم با انتقاد از اجرای ناگهانی طرح افزایش قیمت بنزین این کار را موجب «شوک» بزرگ به جامعه دانسته و خطاب به سران قوا جمهوری اسلامی گفته است «آیا بهتر نیست سران قوا دلیلشان برای این کار را بیان کنند؟»

به‌نظر می‌رسد که ابعاد نگرانی در میان مقامات جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود. از طرفی نیز واکنش برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه همچون خبرگزاری فارس در مشروعیت بخشی به جنبه‌هایی از این اعتراضات مردمی نیز قابل توجه است. خبرگزاری فارس در ویدیویی که از اعتراضات مردمی در «گلستان» منتشر کرده شعارهای برخی معترضان به گوش می‌رسد که می‌گویند «نه شورش نه بلوا؛ فقط حق فقرا»

همان‌طور که نگرانی‌های مقامات جمهوری اسلامی از شدت گرفتن اعتراضات بیشتر می‌شود برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای انتظامی با مردم نیز بیشتر می‌شود. گزارش‌های تایید نشده‌ای از کشته شدن یکی دیگر از شهروندان سیرجانی مخابره شده است. هم‌چنین فیلمی از کشته شدن یک نفر در «زینبیه» شهر  اصفهان منتشر شده است. فیلم دیگری نیز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن شهروندی در کرمانشاه کشته می‌شود. گزارش‌هایی درباره کشته شدن یک نفر از معترضان در شهر بهبهان خوزستان هم منتشر شده است. 

ابعاد گسترده شدن اعتراضات گویی ثانیه به ثانیه بیشتر می‌شود و انگار تلاش دولت و مجلس برای جلوگیری از این اتفاق آهسته و بی‌رمق به پیش می‌رود و بعید نیست که سیل خروشان اعتراضات مردمی روزهای سختی را برای حاکمیت در آستانه زمستان  ۱۳۹۸ بسازد.

بیشتر از